btw over paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

btw over paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 02:10

Dit is een vraag zowel voor België als voor Nederland maar vooral voor België, c.q. Vlaanderen.

Wanneer je een paard van een handelsstal koopt komt er dan btw boven op? En zo ja, hoort de handelaar dan duidelijk te maken dat de vraagprijs exclusief btw is? Of kan je er vanuit gaan dat de vraagprijs inclusief btw is?

Ik ben daar wel benieuwd naar omdat ik hier tegen aan liep in de zoektocht naar een interessant paard. Voor ons is er wel een oplossing omdat we zelfstandig zijn maar ik vraag me af wat het verder voor consequenties heeft.

Kirrr

Re: btw over paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:28

Volgens mij is er geen BTW op een paard. In ieder geval nog nooit van gehoord of mee gemaakt.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:31

Ik vermoed (!) dat een handelsstal wel btw-plichtig is en dat de verkoopprijs dus altijd inclusief btw is. In hoeverre die administratie ook altijd op orde is en de btw wordt afgedragen wanneer een paard handje contantje betaald wordt, tsja... In elk geval, ga er maar vanuit dat de vraagprijs inclusief is.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:35

Een handelaar moet gewoon belastingen etc. Betalen ja.. Maar heb nog nooit meegemaakt dat die een prijs noemt exclusief btw of belastingen. Volgens mij is dat niet erg gebruikelijk.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:35

Bij een handelsstal zit er 6% op een paard jonger dan 4 of een fokmerrie/dekhengst en 21% btw op een paard ouder dan 4. Tenzij ze zwart verkopen. Maar professionele bedrijven zijn gewoon btw-plichtig. Als particulier merk je er alleen weinig van, aangezien je een inclusief prijs betaald.

De overheid wilt er wel naar toe om alles richting de 21% te trekken, meen ik.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:41

Er gaat inderdaad nog 21% belasting vanaf. Op mijn werk worden de paarden verkocht inclusief btw, maar dit maakt ook dat de prijs vaak toch hoger ligt dan wanneer er geen btw zou moeten worden afgedragen.

Of je nou een paard te koop hebt staan voor 8000 omdat je nog btw af moet dragen of voor 6400, is toch een behoorlijk verschil.. Veel kopers lopen hier toch wel tegen aan.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:22

Ik sprak trouwens voor België.
Want ik gok dat daar een groot verschil zitten tussen BE en Nl.

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:26

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 17:04

Op zich vind ik het niet vreemd dat een handelaar btw plichtig is over zijn verkopen maar zoals Dewirox zegt ga ik er eigenlijk altijd van uit dat de vraagprijs ook echt de vraagprijs is en niet exclusief btw.

Nu heb ik al jaren geen paard meer bij een handelsstal gekocht maar ik vond het erg vreemd dat een vraagprijs opeens exclusief btw bleek en dit pas achteraf werd gemeld. De handelaar vond dat echter heel normaal. Bij de andere handelaren waar we geweest zijn stonden geen geschikte paarden en kwam de prijs verder niet ter sprake dus ik heb geen idee of dit een normale gang van zaken is in België. Als we het paard afnemen via onze Nederlandse BV verviel de btw weer omdat het dan geen verkoop aan particulieren was. Ik ga er dan ook wel vanuit dat hij die btw daadwerkelijk zou hebben afgedragen.

Het is verder een hele aardige man maar in mijn ogen is het niet correct om daar niet vanaf het eerste moment duidelijk in te zijn.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:52

Bedrijf naar bedrijf is prijs excl. btw

Bedrijf naar particulier is prijs incl. btw

Zo hoort het, dus het kan kloppen dat als jij als particulier een paard koopt, je een incl. prijs krijgt...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 20:35

Dat is inderdaad helder Suelza maar zet je een paard te koop met de prijs ex btw of incl. btw? En waarna je het ex btw doet hoor je dat dan er bij te vermelden aangezien er op sporthorses en kapaza veel particulieren komen? Dat is eigenlijk mijn vraag.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:38

Percy schreef:
Dat is inderdaad helder Suelza maar zet je een paard te koop met de prijs ex btw of incl. btw? En waarna je het ex btw doet hoor je dat dan er bij te vermelden aangezien er op sporthorses en kapaza veel particulieren komen? Dat is eigenlijk mijn vraag.

Inprincipe incl. aangezien je op de particulieren markt verkoopt. En particulier is dus incl.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:42

in de paarden heb je het eigenlijk altijd over inclusief prijzen maar handelaren zijn gewoon btw plichtig. Zoals hierboven al is beschreven de 6% en 21% regelingen die per 1 januari gaan veranderen. Voorheen was zelfs alles 6%

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 20:49

Suelza schreef:
Percy schreef:

Inprincipe incl. aangezien je op de particulieren markt verkoopt. En particulier is dus incl.

Dat vind ik dus ook Suelza en bliver maar nu was ik in onderhandeling over een paard en toen ik de prijs accepteerde werd er opeens gemeld dat er nog 21 procent btw bij kwam. Volgens mij was het in België altijd al 21 procent. In Nederland zou hij tot 1 januari inderdaad nog in de 6 procent regeling vallen.

Bij de aanschaf van een paard is 21 procent meer op de prijs een behoorlijk bedrag.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:52

Percy schreef:
Suelza schreef:

Dat vind ik dus ook Suelza en bliver maar nu was ik in onderhandeling over een paard en toen ik de prijs accepteerde werd er opeens gemeld dat er nog 21 procent btw bij kwam. Volgens mij was het in België altijd al 21 procent. In Nederland zou hij tot 1 januari inderdaad nog in de 6 procent regeling vallen.

Bij de aanschaf van een paard is 21 procent meer op de prijs een behoorlijk bedrag.

Vandaar ook inprincipe ;) niet iedereen houdt zich eraan...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 21:09

Dat blijkt :D Maar ik ben wel benieuwd of anderen daar ervaring mee hebben want ik ben er altijd vanuit gegaan dat de vraagprijs de prijs was en daar niets bovenop zou komen.
Vaak heb je in eerste instantie ook niet door of het een handelaar betreft of een particulier. Dat wordt meestal pas duidelijk in de eerste contacten maar dan heb je al gereageerd op iets wat in de prijsklasse valt die je bereid bent uit te geven. Althans, ik heb een richtprijs in gedachten en in die klasse zoek ik een paard wat aan de verwachtingen zou kunnen voldoen.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:16

Ik vind het totaal niet netjes dat de verkoper nu pas komt met dat dat bedrag excl. Btw is, gewoon een beetje achterbaks eigenlijk. Het is logisch dat jij er vanuit bent gegaan dat de prijs die gevraagd werd ook echt de verkoopprijs zal zijn.

Je moet er gewoon vanuit kunnen gaan dat alles incl. Is, je kan namelijk niet altijd duidelijk zeggen of het over een bedrijf of een particulier gaat. De verkoper moet dan gewoon zijn prijs al iets hoger leggen (wat ook gebeurt) als hij weet dat er nog btw moet worden afgedragen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 01:53

Dat vind ik dus ook DewiRox en daarom was ik onaangenaam verrast maar ik heb er geen idee van of dit "normaal" is in België of Nederland.