Bange pony op wedstrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lovethokkaa

Bange pony op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 17:47

Hoi!
Ik heb hierendaar al best wat dressuur en springwedstrijdjes met mijn pony gedaan, maar er is altijd het zelfde probleem geweest .. Angst.
Altijd als we de ring inkwamen zag je haar ogen al onrustig kijken, en begon ze te snuiven. En tijdens de proef ging het dan ook niet beter... Ze sprong meestal de ring uit op weg naar de uitgang. Ik heb weleens gehoort van langer losrijden, maar zodra ze de losrijdring in komt, begint ze alleen maar rondjes te draaien...
Heeft iemand een tip om een X fatsoenlijk een proef te rijden? Ik wil haar niet het vertrouwen wegnemen, maar ze kan heel netjes rijden dus ik vind het persoonlijk bijna zonde om dat voor thuis te laten ...

Dankje!

beline1

Re: Bange pony op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:19

Misschien kan je proberen op je eigen ademhaling te letten (buikademhaling) en laat de spanning weg vloeien, en let op dat je zelf niet te veel spanning in je teugels hebt.
Laat iemand naast je mee lopen met een longeertussenstukje en een halstertouwtje en ga lekker met elkaar kletsen en ontspan vooral jezelf!
Als je merkt dat ze te nerveus blijft, kan je ook ruim van te voren aanwezig zijn en ernaast lopen en zorgen dat ze meer op jou gericht is dan op de enge omgeving (snoepjes doen soms wonderen en clicker training?)

Veel succes.

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 18:36

Dankjewel! Ik ga het bij de volgende wedstrijdjes proberen!

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:49

Probeer ook je pony vanaf het begin al naar voren te rijden met je kuit, zodat hij niet kan gaan draaien. Desnoods 'lift' je voorzichtig met iemand mee (er achteraan draven, maar niet te dicht erachter.) Ken je niemand van je ponyclub waar je even naast kan stappen met losrijden?

Blijven rijden, en als je de ring in moet gelijk ronddraven zodat hij het heeft gezien.

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 20:09

Ja, een vriendin rijdt soms mee op een andere pony van mij die geen angst heeft, dus daar kan ik achter.. Dankjewel voor de tips :)