Sterke scheermachine

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

knaasje

Sterke scheermachine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 10:07

Hallo,

Afgelopen week is mijn scheermachine helaas weer kapot gegaan. Het betreft een Heiniger Progress en dat is inmiddels al mijn tweede van dat soort die het loodje legt, net buiten de garantie. Om hem te maken kost het 180 tot 200 euro dus dat doe ik maar niet. Hij is duidelijk niet sterk genoeg voor de vacht van mijn dikke beertjes.

Nu ben ik opzoek naar een echt sterk scheerapparaat. Ik zat te denken aan de Heiniger Handy maar ik weet niet of ik het nog aan durf om hetzelfde merk te nemen. Maar het zou wel handig zijn want ik heb inmiddels 3 messensets voor de Heiniger en die zou ik dan nog kunnen gebruiken. De Handy heeft iig meer watt.

Heeft iemand ervaring met de Heiniger Handy? Of een ander, sterker dan de Progress, scheerapparaat?
Ik zag ook nog de Liscop Equi-Clip Perfect, die lijkt me ook wel sterk...

Ik hoor graag van jullie!

Mirjam79

Re: Sterke scheermachine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:12

Ik heb een hele oude aesculap econom. Deze bevalt zeer goed! Wel wat zwaar, maar prima te gebruiken!

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:14

ik scheer met de heiniger delta 3 en ben daar ook erg tevreden over.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 11:24

Ik heb even verder gekeken en ik twijfel nu tussen de Aesculap econom of de Heiniger Experience. Over de Aesculap lees ik inderdaad wel goede dingen. Die Heiniger Expierience heeft 200 watt inplaats van 90 watt zoals de Progress had dus die zal wellicht sterker zijn en makkelijker door de vacht komen. Voordeel daarvan is dat ik nog de messen kan gebruiken. Het is moeilijk. :D

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:27

Ik heb net de Xperience gekocht en gebruikt. Fijn ding! Hij scheert goed en het grote voordeel vind ik dat hij licht is en heel weinig geluid maakt. Je kunt elkaar gewoon verstaan als je met iemand praat.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:31

Ik heb de Heiniger Delta 3 (al 4 jaar) en doet het nog steeds prima, ook bij hele dikke vachten van bv haflingers.. ;)

XBeumke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:24

Wij hebben ook een aesculap econom altijd gebruikt om koeien mee te scheren niet kapot te krijgen!. Mijn vriendin gebruikt hem nu voor haar pony's

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:28

Ik heb een hauptner. scheert fijn !

HHDeal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:51

:brr:

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:54

Wat balen van de progress, ik scheer er 60 paarden per jaar mee. En heb 1 keer de motor laten vervangen à 100 euro ( zaten haren in de motor waardoor hij te warm is geworden), maar pas na 3 jaar intensief gebruik. Ik wil niet suggereren dat je er slecht mee omgaat, maar vraag me dan af waar het fout gaat en waarom het repareren zo duur is? Want ik scheer er ook alle soorten paarden mee. Wat is er precies stuk aan (ff nieuwsgierig )

De delta en handy zijn denk ik wel krachtiger/sneller qua omwenteling. Of misschien het nieuwste model de experience?
De watt zegt niet perse wat, omdat er vroeger andere motoren inzaten. Die zijn qua watt niet vergelijkbaar.

Als je de messen goed op merk laat slijpen passen ze ook op liscop en aesculap. Misschien kommer Biopharm eens bellen voor advies? Waar heb je hem laten nakijken?

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 23:46

Ik weet niet wat er precies mis mee is maar ik vermoed dat het de motor is, en geen idee waarom het repareren zo duur is. Ik heb hem bij de Welkoop gebracht en zij laten hem dan repareren bij een derde. Ik vraag me ook af waar het fout gaat. De messen liet ik altijd om de 3 á 4 paarden slijpen, om de 10 minuten deed ik er altijd voldoende olie op en de verstelknop draaide ik atijd aan tot weerstand en dan nog een kwartslag terug, deze moest ik echter wel steeds strakker aandraaien (ook met geslepen messen) omdat het scheerapparaat anders niet of moeilijk door de vacht kwam. Ik ben met de eerste gewoon voorzichtig omgegaan en ik heb gewoon alle voorschriften in acht genomen, met het tweede apparaat ben ik -al helemaal- enorm bedachtzaam omgegaan en ik weet echt niet wat ik fout doe.

Naar mijn idee is hij echt te zwak om door de dikke vachten van mijn pony's te komen, ik heb er ook een aantal paarden mee geschoren die een minder dikke vacht hadden, waar hij duidelijk minder moeite mee had.

Ik heb inmiddels de Heiniger Xperience en deze lijkt in ieder geval een stuk sterker te zijn. De Heiniger Progress en Xperience zijn vergelijkbaar maar hebben wel een verschil in watt, 90 watt respectievelijk 250 watt, die lijken mij daarom wel vergelijkbaar? Ik hoop in ieder geval dat deze langer meegaat!

Mag ik vragen hoe vaak jij de messen laat slijpen en waar? En hoever je de verstelknop aandraait? en of je er wellicht nog andere specifieke dingen meedoet wat de levensduur van het apparaat ten goede komt? :D
Laatst bijgewerkt door knaasje op 20-11-13 23:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:55

Ook hier een aesculap econoom, beestje is inmiddels ruim 10 a 15 jaar oud, goed onderhouden en zeker de eerste 7 à 8 jaar intensief gebruikt (elk jaar 60 melkkoeien scheren in 2 à 3 dagen tijd) Tegenwoordig ben ik de enige die hem nog gebruikt en scheer er regelmatig mijn shet en tinkers mee met een gruwelijke berenvacht. Nooit geen problemen gehad met hem ;) Messen worden door een vakman geslepen en zo nu en dan kopen we eens een nieuwe set.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 00:04

Heb het ook al 2x meegemaakt met dezelfde tondeuse als die van jouw TS.
Ook telkens problemen met de motor en niet door de haren geraken als het dikkere vacht is.
Heb nu ook een andere (geen idee wat merk even :') ) en heb er tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 01:45

Ik laat alles slijpen bij kommer Biopharm. Het goed slijpen is ook een kunst, hier in de regio laten slijpen, maar bleven bot. Mijn machine wordt ook jaarlijks daar gecontroleerd, schoongemaakt en voorzien van nieuwe veerbladen. Een van mijn machines heeft dus een nieuwe motor (na pakweg 150 paarden ermee geschoren te hebben). Maar waarschijnlijk door teveel haren in de machine. Dit heeft mij incl nakijken en versturen 120 euro gekost, daarna was hij weer als nieuw.

Normaal hoef ik maar aan te draaien tot het klapperd geluid weg is en kan ik scheren. Tussentijds aandraaien is bijna niet nodig. Door het te strak aandraaien zet je teveel druk op de machine waardoor de motor te warm wordt en inderdaad stuk kan gaan of de veerbladen knappen.

Ik kan bij schone paarden ongeveer de messen 4/5 keer gebruiken. Bij een smerige shet kan het na 1 keer al over zijn. Ik gebruik ook wahl ice spray. Erg fijn spul. Ik heb nooit moeite met dikkere vachten. Het gaat alleen minder snel dan bij dunnere/schone vachten. Maar hij pakt het wel gewoon. Messen kun je heel vaak laten slijpen, ik heb onlangs een setje moeten weg gooien wat al Zeker 15 keer was geslepen.

Als mijn heinigers ooit versleten zijn staat de experience ook op mijn wishlist. Maar voorlopig kan ik nog vooruit met mijn huidige progress.

Mij hoor je ook zeker niet Zeggen dat je wat verkeerd doet. Ik was wel benieuwd of ik het kon plaatsen, zodat ik dat bij mijn eigen machines in de gaten kan houden. Ik heb in iedergeval geleerd om niet te bezuigingen op kwaliteit en onderhoud. Want als ik hem eerder had opgestuurd was hij van binnen schoon geweest. En was de motor wellicht niet stuk gegaan.

Ben heel benieuwd naar de ervaringen van jouw nieuwe heiniger.

HHDeal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:14

:brr:

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:24

Ik heb een grote ( en vrij zware) Lister ( van Wahl). Zeer fijne machine :-).