Mijn merrie loopt momenteel onder haar 100 grams Rambo Outdoordeken. Ze is momenteel niet goed (virus) en rijdt haar daarom niet. Mevrouw heeft inmiddels een flinke wintervacht opgebouwd - echt flink! - en als ik dus haar weer oppak, is haar vacht te dik. Voorgaande jaren heb ik haar nooit geschoren, omdat ik secuur was met het opleggen van de dekens etc.
Nu ben ik genoodzaakt haar te scheren als ik er weer op ga. Ik heb goede dekens (Rambo Duo met verschillende aanklikbare onderdekens en een hals), maar het grote probleem is: ik heb mijn merrie 8 tot 10 uur per dag buiten lopen. Dat vind ik belangrijk voor haar, maar buiten dat; kan ik haar ook ivm studie en werk niet korter dan die uren laten lopen.
Ook wil ik haar graag helemaal scheren, ik rijd haar op concours en vind het eerlijk gezegd geen gezicht om met een jachtpatroon aan te komen.
Ik snap heel goed dat er extra zaken ondernomen moeten worden om mijn merrie prettig buiten te laten lopen. Ik dacht zelf bijvoorbeeld aan het aanschaffen van zo'n hengstendeken (met buikflap), dan is dat deel al beschermd.
Zijn er meer mensen die hun paard helemaal geschoren hebben en veel buiten hebben lopen? Zoja, welke extra maatregelen neem je dan?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen