Waarom paarden "staart" opeten in de herfst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

muc

Waarom paarden "staart" opeten in de herfst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 23:16

Tja dat vroeg ik me af, waarom gaan (jonge) paarden op staarten kauwen als het weer slechter wordt?
Ik schrijf, staarten, maar mijn ruin kauwt op alles wat hij in z'n mond kan krijgen. Hij doet dit veel meer in de herft periode dan in andere seizoenen. Is dit omdat er minder gras staat, vitaminen te kort?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:24

meestal doen ze het inderdaad omdat er te weinig gras staat,of omdat het gras te fijn is en te weinig structuur heeft
flink hooi voeren kan helpen.
en er word ook gezegd dat jonge dieren staart gaan eten omdat ze last hebben van wormen in de maag en die door middel van haar eten er uit willen krijgen.
zeker nu de tijd om ook even goed te ontwormen :j

Hutcherson

Re: Waarom paarden "staart" opeten in de herfst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:29

mijn verzorgruin van 3 eet ook aan de staart van de merrie.. Tis echt een iel plukje haar geworden! super zonde!

We spuiten er nog van dat spul in dat echt heel erg vies smaakt. die smaak hou je een dag in je mond als je per ongeluk wat in je mon dkrijgt:P
Dus voor de ruin zal het wel helemaal verschrikkelijk smaken!
Echter doet hij het alle seizoenen door, en sinds t wat kouder is, hebben we ze een winterdeken om gedaan dus kan het er niet meer zoveel aan kauwen.

Lottie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:36

Hier is het altijd hetzelfde verhaal, als ze een (himalaya) liksteen krijgen is het eigenlijk altijd opgelost :D

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 09:26

Van nature eten paarden in de herfst ook bladeren en de bast van takken, maar gezien de meeste paarden dat niet tot hun beschikking hebben/krijgen, is dit misschien een uiting van die behoefte?

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:30

Wij hadden er op stal ook 1 die alle staarten van de rest opvrat.. Super zonde natuurlijk! Deze pony was gewoon kern gezond, dus stond helaas apart in een weiland. Maar wel met paarden ernaast. Pony is nu verkocht