Deken bij wintervacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LisanneFloor

Deken bij wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 19:25

Hi! Ik kon geen andere gelijke topic, als ie er is, graag laten weten :o

Ik heb een verzorgpaard, Chanel. Zij heeft in 14 jaar alleen maar in de winter met een wintervacht gestaan.
Nu zijn we actiever geworden met rijden en we rijden vooral buiten omdat de bak één blubberzooi is (2/3 keer per week buiten & 1 dag vrij & de rest lekker longeren).
Nu heb ik een vraagje over dekens, ik heb er nu een 100grams regendeken opliggen. Maar als het kouder wordt (rond de 0 graden en -5 'snachts) wat moet er dan voor deken op? Ze heeft nu een kleine wintervacht, maar ik weet niet of dit doorslaat naar een echte wintervacht. Wat is jullie advies?
Ik wil sowieso een regendeken, want ze wordt door de eigenaar ook buitengezet.
100grams? 150grams? Ik weet het niet haha.

Anoniem

Re: Deken bij wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:29

Kom ik jouw hier ook tegen XD

Ik zou de eigenaar vragen.. Hij/zij mag beslissen! Al is dat mijn mening. Als de vacht zoals anders is zou er nog wel een 100grams op kunnen, blijft ie dun, dan maar eens met de eigenaar praten :p

xx

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:41

zoveel paarden, zoveel mensen, zoveel dekens, zoveel meningen... idd moeilijk hoor!
Wat ik uit je post lees, is dat je niet intensief traint. Dus niet overmatig in't zweet rijden zeg maar. Ik zou er dan zelf voor kiezen om helemaal geen deken op te doen, en een mooie wintervacht te laten groeien. Als het echt berekoud wordt, en de wintervacht blijft wat aan de dunne kant, kan je altijd nog een lichte winterdeken opgooien voor die dagen. Zo doe ik het met mijn paard dat bereden wordt (ong. zoals jij het ook doet, en die staat ook altijd buiten). Ik heb trouwens een draver die niet heeel dik in de vacht komt. De ponies, ouwetje van 30+ en shetje kijgen geen deken, die hebben vacht genoeg. Imo is een wintervacht de allerbeste deken die je kunt hebben voor paarden/ponies die licht tot matig bewegen. En daarbij moet je het ook per paard en per dag/temperatuur/wind/neerslag/etc. bekijken.
Bij intensieve (sport)training vind ik het trouwens weer een heel ander verhaal.
Succes! en je zult nog heel wat tips krijgen hier ;)

maby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:45

ik heb bij mijn paard een 0 grams regendeken op. normaal doe ik nooit dekens op bij mn paarden, maar dit paard heeft vorige winter een moeilijke winter gehad.
sinds een week heb ik em dus een 0 grams regendeken op. alleen voor buiten. hij heeft dus al een wintervachtje aangemaakt, maar als het ff regent en waait krijgt ie het dus echt al koud.

baron2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:46

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:52