Mentale training: waar hebben jullie behoefte aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equi_Assist

Mentale training: waar hebben jullie behoefte aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 17:16

Als psycholoog ben ik sinds een jaar heel druk met het integreren van mentale trainingen in de paardensport. Behalve individuele begeleiding wil ik ook groepstrainingen aanbieden. Om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de wensen van de ruiters, wil ik graag horen welke onderwerpen er aan bod zouden moeten komen. Ik heb natuurlijk vanuit individuele trajecten en vanuit theorie wel een idee, maar ben vooral ook heel benieuwd naar jullie mening. Wat ik graag van jullie zou willen weten:
1 waar loop je tegenaan op wedstrijd?
2 welk probleem zou je willen oplossen?
3 welke vragen zou je in de cursus willen stellen?
4 welke onderwerpen moeten perse aan bod komen in de cursus?
5 wat verwacht je van mij als coach/cursusleider?

Bedankt voor het meedenken! Onder de reacties verloot ik een gratis coach sessie :)

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 01:42

Equi_Assist schreef:

Waar ik vooral tegenaan loop is het losrijden voor een wedstrijd. De drukte om me heen en de tijdsdruk (optijd klaar zijn met vlechten en verzorgen) zorgen er voor dat ik vaak niet ontspannen op mijn paard kan zitten. Vooral met springen waarbij je met veel mensen tegelijk bent is het moeilijk. Die spanning moet eerst weg kunnen gaan voor dat ik fatsoenlijk kan gaan rijden, soms lukt dat optijd en soms ook niet.

Equi_Assist schreef:

Hoe kun je je op een moment wanneer je voelt dat de spanning te hoog is dit laten afvloeien en je concentratie terug vinden zodat je gewoon lekker aan de slag kan.

Equi_Assist schreef:

Eigenlijk zoals beschreven bij vraag 2.

Equi_Assist schreef:

- Voorbereiding op de wedstrijd (thuis)
- Voorbereiding op de wedstrijd zelf
- Het rijden van een wedstrijd.
- Omgaan met spanningen.
- Concentratie vinden/houden.
- Huiswerkoefeningen
- Terugkoppeling na een aantal wedstrijden gereden te hebben.
- Mogelijkheid tot het stellen van vragen buiten de cursus.

Equi_Assist schreef:

- Meedenken
- Fijne omgeving creëren om de cursus in te volgen
- Open staan voor vragen (ook na de cursus)
- Vriendelijke houding

Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Mocht je nog wat willen weten dan kun je het altijd vragen!

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 15:17

Ik zal het even voor je invullen :)

Equi_Assist schreef:

Voor de wedstrijd zelf slaap ik slecht, en ben ik enorm zenuwachtig. Tijdens de wedstrijd zelf is het minder, alleen zit ik wat meer gespannen.
Beter kunnen slapen voor de wedstrijd, en dat ik meer ontspannen ben in de proef
Of er tips zijn om te ontspannen in de proef zelf.
Voorbereiding van de wedstrijd, ontspanningsoefeningen, je kunnen concentreren in de proef, hoe je minder stress kunt krijgen. :)
Dat er goed wordt nagedacht over tips :)

Bedankt voor het meedenken! Onder de reacties verloot ik een gratis coach sessie :)

Equi_Assist

Re: Mentale training: waar hebben jullie behoefte aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 18:05

Dank jullie wel! Ik kom binnenkort terug op jullie post!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:04

Equi_Assist schreef:
Als psycholoog ben ik sinds een jaar heel druk met het integreren van mentale trainingen in de paardensport. Behalve individuele begeleiding wil ik ook groepstrainingen aanbieden. Om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de wensen van de ruiters, wil ik graag horen welke onderwerpen er aan bod zouden moeten komen. Ik heb natuurlijk vanuit individuele trajecten en vanuit theorie wel een idee, maar ben vooral ook heel benieuwd naar jullie mening. Wat ik graag van jullie zou willen weten:

Ik word zenuwachtig van mensen langs de kant die staan te kijken, ik denk altijd dat iedereen heel kritisch alleen naar mij staat te kijken }:0

Mijn negatieve denkpatroon. Dat begint al bij het inschrijven, verdiept bij het zien van de startlijst, de jury, noem maar op, bereikt een hoogtepunt tijdens het losrijden en rij ik ergens iets erg fout in de proef dan ben ik helemaal negatief ingesteld en mijn focus kwijt.

- Op welke manier ik me kan voorbereiden naar wedstrijden (een reëler zelfbeeld, het mijne schommelt voortdurend tussen onderschatting en overschatting)
- Op welke manier ik kan werken aan mijn negatieve ingesteldheid
- Op welke manier ik mijn concentratie vast kan houden
- Op welke manier ik positief kan werken naar de volgende keer, ook als het minder gegaan is.

- concentratie houden
- motieven en blokkades die onderhuids spelen als wedstrijdruiter helder krijgen
- vanuit spanning terug naar ontspanning leren gaan
- zelf een reëel plan kunnen opstellen naar de toekomst

- vertrouwelijke, veilige, open sfeer creëren
- juiste balans tussen informatieve momenten, de zwaardere momenten van inzicht, vleugje humor
- ruimte voor persoonlijke inbreng van alle deelnemers (dus zowel mensen wat remmen om andere mensen de kans te geven als te gesloten mensen 'open' kunnen trekken.
- mensen uitlokken om outside the (safe) box te denken over zichzelf
- niet te theoretisch blijven, doel is de praktijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:10

Equi_Assist schreef:

Dat ik niet corrigeer wanneer het fout gaat. Dat ik dan denk ach laat ook maar.

Dat ik een motivatie vind om te trainen. Ik ben nogal makkelijk en zou graag geïnspireerd willen worden.

Hoe kan ik sneller tot een bepaald doel komen?

Hoe kan ik positiever naar de resultaten kijken?

Dat je met kant-en-klare antwoorden komt en mijn paardrijleven een stuk aangenamer maakt.

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:06

Hallo ik rijd al jaren wedstrijden en ben nu met mijn eigen opgeleid beestje z2 geworden nog 4 dan mogen we zz licht. Ik heb dit paard vanaf dat hij 2 is en is vanaf begin af aan altijd overal mee heen genomen. Thuis enge dingen in de bak gedaan enz.. mijn paard heeft super last van spanning en daar mee schrikt hij vaak op concour en komen miijn hulpen niet meer door. Door dat dit al langer als een jaar speelt word ik steeds meer gespannen en worden we gespannen van elkaar. Ook ga ik op moment op wedstrijd van ach het lukt toch niet, en vaak komen we weer met negatieve gedachten uit de proef. Eerder wonnen we alles dat wil ik terug hoop dat een coach hier wat mee kan

Undercover04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:09

Hallo,

Ik vind het tijdens de proef lastig om mijn ademhaling onder controle te houden. Ook is mijn focus niet altijd 100% bij mijn paard, vaak kan na de wedstrijd precies vertellen welke muziek/nummer er op de achtergrond op de radio was.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:31

Rust bewaren tijdens de proeven, zelf durven en blijven rijden en tussendoor (grijze gedeeltes) kunnen gebruiken om te verbeteren. vooral het stukje bewust bezig blijven dus en bewust bezig kunnen zijn met wat gaat er mis? wat doe ik hier aan? Dit lukt thuis al wel maar op wedstrijd kan ik er gewoon geen ruimte en rust voor vinden ik ben eerder aan het survivallen en heb soms ook door zenuwen dat ik een hele proef nauwelijks adem haal

Het bewust kunnen blijven rijden tijdens mijn proef en de rust bewaren

Hoe vind ik de ruimte om bewust te blijven rijden, hoe werk ik hier naartoe en pak ik dit aan (stap voor stap)

Realistische doelen stellen voor jou en je paard (elke combinatie heeft andere 'beperkingen' en moet naar andere doelen kijken), hoe je, jezelf voorbereid en goed bezig houd op een wedstrijd om het beste uit jezelf te kunnen halen.
Ook leren waar jouw blokkade/fout als ruiter zit en hoe je dit op kunt lossen.

Zowel theorie als praktijk. Wat je eerst in de theorie leren alvast kunnen toepassen in de praktijk.

Equi_Assist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 22:20

Jongens, wat leuk al die reacties! Fijn al die input! Ik ga aan de slag met de reacties :-)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:31

Niet zozeer op de wedstrijd maar daarvoor, ik ben een week uit mijn doen, ben vreseljik zenuwachtig. Op de dag zelf is het helemaal lastig, kan amper eten en raak helemaal in de paniek als het niet gaat zoals ik gepland had.
Tijdens het losrijden merk ik alles op en ben heel erg met de omgeving bezig, (is er iets waar mijn paard van kan schrikken ?(dier is helemaal niet schrikachtig), rij ik niemand in de weg?, even praatje maken met mensen die komen kijken etc) en veel minder met geconcentreerd rijden. Tijdens de proef is dat weg en ben ik alleen met rijden bezig. Maar daarvoor.....

Dat ik gewoon mijn ding kan doen op de dagen en met name de dag van de wedstrijd zelf, ontspannen.
Ik wil van alles maar uiteindelijk gebeurd er weinig en schrijf ik amper in, maar dat komt voornamelijk omdat het zoveel gedoe is, wedstrijden rijden door die stress.
Ook zou ik graag willen weten hoe ik mezelf beter kan motiveren want ben ik eenmaal op wedstrijd beland vind ik hek erg leuk om te doen.

Hoe kan ik omgaan met de stress, hoe kan kan ik het de dag zodanig indelen dat ik zo weinig mogelijk stress heb op de wedstrijddag.
Hoe kan ik me het beste focussen tijdens losrijden.

Concentratie oefeningen, doelen stellen,

Dat ik handreikingen en tools krijg om hier mee om te gaan zodat wedstrijd rijden ook de dagen vooraf leuk is.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:27

Spanning en concentratie.
Ik kan énorm stressen (te merken aan hoge hartslag en bibberende handen) en zet dit over op mijn paard. Eens hij dan stress krijgt wordt het een wisselwerking waardoor het snèl de diepering ingaat.

Het stressprobleem kan ik oplossen door te blijven ademen maar dit wil ik nogal eens vergeten. Hoe blijf ik dus ademen (een rustige, kalmerende buikademhaling dus).
En hoe blijf ik geconcentreerd? Ik zit soms te dromen in mijn proef, waardoor paardlief impuls verliest.
Ook hoe mijn begeleiders/ grooms mij hierbij kunnen helpen!
Ook kijken hoe ik kan oefenen naast mijn paard, dat het zeg maar een automatisme wordt.

Bovenstaande + moment om bijkomende vragen te stellen. Tijdens en na het lesmoment.
Ook dus feedback naar mijn begeleiders/ groom toe. Deze ook gunnen van tijdens de les vragen te stellen.

Sja ik denk dat dit beetje combinatie-afhankelijk is?
Maar voor mij dus een ontspanningsmoment dat ik kan inlassen tijdens het (los)rijden.

Engagement, nuttige tips, praktijkvoorbeelden eventueel.
Betrokkenheid - niet na het einde van de les direct weggaan.

Appelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:20

Spanning en onzekerheid. Spanning of het paard wel doet wat er van hem gevraagd wordt en onzekerheid vanwege de vraag hoe mensen naar mij kijken tijdens het rijden.

Zonder onzekerheid op wedstrijd gaan.

Feedback. Hoe ik kan zorgen voor minder onzekerheid.

Spanning tijdens het rijden.

Persoonlijke aandacht. Dus aandacht voor jouw probleem, dus niet over het algemeen en inderdaad, betrokkenheid.