Als psycholoog ben ik sinds een jaar heel druk met het integreren van mentale trainingen in de paardensport. Behalve individuele begeleiding wil ik ook groepstrainingen aanbieden. Om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de wensen van de ruiters, wil ik graag horen welke onderwerpen er aan bod zouden moeten komen. Ik heb natuurlijk vanuit individuele trajecten en vanuit theorie wel een idee, maar ben vooral ook heel benieuwd naar jullie mening. Wat ik graag van jullie zou willen weten:
1 waar loop je tegenaan op wedstrijd?
Ik word zenuwachtig van mensen langs de kant die staan te kijken, ik denk altijd dat iedereen heel kritisch alleen naar mij staat te kijken
2 welk probleem zou je willen oplossen?
Mijn negatieve denkpatroon. Dat begint al bij het inschrijven, verdiept bij het zien van de startlijst, de jury, noem maar op, bereikt een hoogtepunt tijdens het losrijden en rij ik ergens iets erg fout in de proef dan ben ik helemaal negatief ingesteld en mijn focus kwijt.
3 welke vragen zou je in de cursus willen stellen?
- Op welke manier ik me kan voorbereiden naar wedstrijden (een reëler zelfbeeld, het mijne schommelt voortdurend tussen onderschatting en overschatting)
- Op welke manier ik kan werken aan mijn negatieve ingesteldheid
- Op welke manier ik mijn concentratie vast kan houden
- Op welke manier ik positief kan werken naar de volgende keer, ook als het minder gegaan is.
4 welke onderwerpen moeten perse aan bod komen in de cursus?
- concentratie houden
- motieven en blokkades die onderhuids spelen als wedstrijdruiter helder krijgen
- vanuit spanning terug naar ontspanning leren gaan
- zelf een reëel plan kunnen opstellen naar de toekomst
5 wat verwacht je van mij als coach/cursusleider?
- vertrouwelijke, veilige, open sfeer creëren
- juiste balans tussen informatieve momenten, de zwaardere momenten van inzicht, vleugje humor
- ruimte voor persoonlijke inbreng van alle deelnemers (dus zowel mensen wat remmen om andere mensen de kans te geven als te gesloten mensen 'open' kunnen trekken.
- mensen uitlokken om outside the (safe) box te denken over zichzelf
- niet te theoretisch blijven, doel is de praktijk
Bedankt voor het meedenken! Onder de reacties verloot ik een gratis coach sessie