Feedback juryleden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roosje78

Feedback juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 15:31

Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar jullie mening. In de voetbalwereld worden de scheidsrechters beoordeeld door afgevaardigde vanuit de voetbalbond. Na de wedstrijd wordt de gefloten wedstrijd geevalueerd en wordt er gekeken wat er verbeterd kan worden door de scheidsrechter. Ook zijn dit dan meteen coaching gesprekken.

Zelf heb ik zo nu en dan ook nog wel dat ik denk, hoe zou een ander jurylid dit aanpakken? Is mijn beoordeling nog steeds correct? Wat zou er in mijn houding en beoordeling nog verbeterd kunnen worden?

Is het een idee om vanuit de knhs afgevaardigde mee te laten kijken tijdens wedstrijden? Dat zij vanaf de zijlijn mee beoordelen en dat alles wordt gefilmd? En dat dit dan wordt geevalueerd? Natuurlijk is dit veel werk, maar in de voetbalwereld gebeurd dit bijvoorbeeld tijdens elke wedstrijd die wordt gespeeld in de ere-devisie.

Dus: wat denken andere juryleden hiervan? Sta ik hier alleen in?

Anoniem

Re: Feedback juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:12

Ik denk dat het een heel goed iets is! :j Nu heb je gewoon de verplichte bijscholingen en klachten van deelnemers worden behandeld, maar dat is denk ik maar een druppel op de gloeiende plaat..

Deze zomer heb ik op de hippiade de bijscholing gedaan en dit vond ik echt ontzettend leerzaam, ook ik vraag me nog wel eens af hoe andere juryleden dit doen. Dat zou je met zo'n evaluatie meteen kunnen bespreken :)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:01

Ik denk dat je vergelijk met de eredivisie niet helemaal op gaat omdat op top niveau ook het jureren onder de loep ligt, dus dat gebeurt al. En op lokaal niveau worden scheidsrechters echt niet (regelmatig) getoetst.

De KNHS heeft met het nieuwe systeem waarbij punten door het secretariaat per onderdeel worden door gegeven al een mooi meetinstrument in handen. Hiermee kunnen ze al waardevolle data analyseren maar dit is natuurlijk niet zaligmakend (er kan soms prima verklaard worden waarom een uitslag erg afwijkt van het gemiddelde). Wel zou je hiermee een voorselectie kunnen maken om de 'lange-termijn-afwijkers' toch eens te toetsen, wellicht in combinatie met feedback vanuit verenigingen en ruiters. Je kunt heel simpel een evaluatieformulier online zetten die ingevuld kan worden door deelnemers en secretariaten en daarvan de data combineren met wat er uit de gegeven cijfers geanalyseerd wordt. Ik ben overigens wel erg benieuwd of ze hier al wat mee doen, ik zou er 1001 ideeën voor hebben -:) B-). Denk dat alleen met meer toetsing/analyse, minder vrijblijvendheid en door deelnemers en secretariaten meer te betrekken het algehele niveau omhoog kan in de breedtesport. Al moet ik zeggen dat ik van secretariaten vaak te horen krijg dat zij toch ook al verschil merken met de 'nieuwe' lichting juryleden en daar veelal blij mee zijn.

Daarnaast blijft het een jurysport en zul je altijd open moeten blijven staan voor een kritische noot en ik denk dat jouw instelling (niet twijfelend maar wel zelfkritisch) de enige juiste is. Deze basishouding moet er echt in slijten bij de juryleden! Dit kan door open te staan voor 'discussie' (meteen weer zo'n groot woord), oprechte interesse en uit eigen initiatief kennis tot je willen nemen en leren jureren door ervaring op te doen, mee te kijken bij collega's, schrijven bij een hogere klasse, etc etc.
Laatst bijgewerkt door Remember op 04-11-13 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:07

Remember, wat bedoel je met het nieuwe systeem met punten door het secretariaat? Hier heb ik nog niet eerder van gehoord? Sinds wanneer bestaat dat?

Ik ben het wel met je eens roosje, maar wat ik zelf al wel doe, is vergelijken met mijn collega juryleden als die er zijn. Samen overleggen na de proeven vind ik al zeer nuttig en leerzaam!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:08

Ik denk dat je dat best kan doen, maar wel eens in de zoveel tijd en niet elke wedstrijd. Als je elke keer na jurering (als vrijwilliger!) ook nog een hele tijd moet nabespreken lijkt me dat best irritant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:10

kleinvosje schreef:
Remember, wat bedoel je met het nieuwe systeem met punten door het secretariaat? Hier heb ik nog niet eerder van gehoord? Sinds wanneer bestaat dat?

Ik ben het wel met je eens roosje, maar wat ik zelf al wel doe, is vergelijken met mijn collega juryleden als die er zijn. Samen overleggen na de proeven vind ik al zeer nuttig en leerzaam!

Dat ze de protocollen over moeten tikken in dat programma van de KNHS, dat is al een poos zo, dus heb je vast wel gehoord? Sinds de invoering van de protocollen is dit zo..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:13

Oooo, dat bedoel je. Ik dacht dat je doelde op een soort van puntenlijst wat een secretariaat na een wedstrijd in moet vullen of zo. Daar had ik nog niet van gehoord nee.

Het concours programma is zeker een mooi systeem, echter kun je ook alleen het totaal aantal punten invullen ipv per onderdeel. Dan kan er nog niet veel aan afgelezen worden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:10

Nee hoor. De protocollen hoeven niet overgetikt te worden. Dat is eigen keuze van de vereniging. In de meeste gevallen wordt alleen het totaal aantal punten ingevuld en verzonde naar de KNHS.

Alleen als een vereniging het Satelliet systeem gebruikt dan hebben ze ook daadwerkelijk alle punten. Maar dan nog vraag ik me af wat er precies verzonden wordt aan de KNHS. Ik denk zelf alleen de totalen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:11

Nee, er wordt een kopie van het hele bestand gemaakt en dat wordt verzonden als het goed is. Dan kan de KNHS dus alles zien.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 10:03

Mijn excuses voor het late reageren.

Nog een vraag n.a.v. het antwoord van Remember: wordt er door de KNHS ook wat gedaan met die protocollen? Of wordt het alleen gedaan voor het digitaliseren? Wordt er gekeken naar juryleden die afwijken van de rest, de zogenaamde uitschieters? Of wordt er willekeurig naar gekeken?

@Antje_Vip: elke wedstrijd zou ik ook niet willen, maar bijvoorbeeld 1x per jaar, of 1x per licentieperiode feedback krijgen van een instructeur jurylid die de wedstrijd met je mee kijkt.

Zelf bespreek ik na de wedstrijd met mijn collega jurylid meestal wel de combinaties die we voorbij hebben zien komen. Alleen in de winterperiode zit je alleen en doe je meestal een ring waarbij de ruiters 2x voorbij komen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:17

Volgens mij doet de KnHS niet veel met de uitslagen, alles gaat digitaal. Wellicht doen ze af en toe een steekproef of zo, maar verder... ?

Feedback van een instructeur jurylid is leuk, maar niet haalbaar denk ik. Er zijn maar een handjevol instructeurs en een paar honderd juryleden. Daarbij ben ik van mening dat er een paar instructeurs zijn die anders instrueren dan ze zelf jureren.
Wat al een hele goede graadmeter is, is een wedstrijd waarbij je met een duo-jury zit, dus bijvoorbeeld op een kampioenschap. Dan kijk je naar dezelfde proef, alleen vanaf een ander punt gekeken.