Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Eileen_ schreef:Streng zijn.
Jij zegt wat er moet gebeuren, als zij doordramt moet ze het maar voelen.
Wat ik doe als ze niet meteen luistert (met remmen dan) is achteruit zetten. Maar kan me voorstellen dat dat niet zo makkelijk gaat met een onrustig paard
Weet verder niet echt wat je er mee kan, maar als ze echt niet wil stoppen (en het wordt gevaarlijk) onerein stop proberen. Moet je ff opzoeken op youtube oid hoe je dat moet doen, dat kan echt een gevaarlijke situatie voorkomen. Moet je niet te vaak gebruiken natuurlijk, alleen bij noodgevallen.
Je moet het alleen zelf goed doen. Paard kan er namelijk haast niks (/nauwelijks wat) tegen doen 
Eileen_ schreef:Volgens mij hoef je dat niet te trainen, omdat het een natuurlijke reactie is van een paardJe moet het alleen zelf goed doen. Paard kan er namelijk haast niks (/nauwelijks wat) tegen doen
Waratje schreef:Eileen_ schreef:Volgens mij hoef je dat niet te trainen, omdat het een natuurlijke reactie is van een paardJe moet het alleen zelf goed doen. Paard kan er namelijk haast niks (/nauwelijks wat) tegen doen
De one rein stop is wel degelijk iets dat je moet trainen, het is namelijk een reflex die je aanleert bij het paard. Dit werkt pas als je het heel veel oefent en bevestigt.
Dit is dus niet te verwarren met gewoon omtrekken van het paard. De ORS vraagt geen kracht, maar is een signaal waar een aangeleerde respons op moet komen.
Wat betreft het probleem van TS: waarom ga je in vredesnaam met een 3-jarige alleen op buitenrit? Als er zoveel spannende dingen zijn voor je jonkie zou je haar eerst moeten leren dat het wel meevalt. Neem een ervaren paard mee, ga er eerst uitgebreid mee wandelen, steek tijd in haar opleiding voordat je er op gaat zitten en verwacht dat ze alles zomaar voor je doet. Ze mist waarschijnlijk zowel de mentale als de fysieke balans om goed met een ruiter en "situaties" om te kunnen gaan.