buitenrit en stoppen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melvinrandy

buitenrit en stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 18:17

Heey,

Ik heb een probleempje met mijn 3 jarige. Als ik een buitenrit maak wil ze door de omgeving (rennende koeien, water ect.) nog wel eens gaan draven. Het duurt dan even voordat ze weer rustig wordt en in stap gaat. Maar als ik naar huis ga en de straat op ga, vind ik dit zeer gevaarlijk.

Ook het stoppen tijdens het stappen gaat moeilijk. Ze gaat zo 5-10 stappen verder.

Maar bij het oefenen in de bak gaat dit allemaal uitstekend. Daar krijg ik haar zo stil en als ze druk wordt heb ik haar zo rustig.

Heeft iemand tips over hoe ik dit kan verbeteren/oplossen?

friesiszwart

Re: buitenrit en stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 19:35

Een ander paard mee zodat zij een voorbeeld heeft.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 19:41

Streng zijn.
Jij zegt wat er moet gebeuren, als zij doordramt moet ze het maar voelen.

Wat ik doe als ze niet meteen luistert (met remmen dan) is achteruit zetten. Maar kan me voorstellen dat dat niet zo makkelijk gaat met een onrustig paard :D

Weet verder niet echt wat je er mee kan, maar als ze echt niet wil stoppen (en het wordt gevaarlijk) onerein stop proberen. Moet je ff opzoeken op youtube oid hoe je dat moet doen, dat kan echt een gevaarlijke situatie voorkomen. Moet je niet te vaak gebruiken natuurlijk, alleen bij noodgevallen.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 20:49

Eileen_ schreef:
Streng zijn.
Jij zegt wat er moet gebeuren, als zij doordramt moet ze het maar voelen.

Wat ik doe als ze niet meteen luistert (met remmen dan) is achteruit zetten. Maar kan me voorstellen dat dat niet zo makkelijk gaat met een onrustig paard :D

Weet verder niet echt wat je er mee kan, maar als ze echt niet wil stoppen (en het wordt gevaarlijk) onerein stop proberen. Moet je ff opzoeken op youtube oid hoe je dat moet doen, dat kan echt een gevaarlijke situatie voorkomen. Moet je niet te vaak gebruiken natuurlijk, alleen bij noodgevallen.

Die stop had ik nog nooit gehoord, maar zeker een hele goede optie!, die ga ik zeker trainen voor echte noodgevallen.

Maar ik moet wel oefenen in deze gevaarlijkere situaties, omdat ze direct luistert als ik rijd in de bak :+

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:09

Volgens mij hoef je dat niet te trainen, omdat het een natuurlijke reactie is van een paard :) Je moet het alleen zelf goed doen. Paard kan er namelijk haast niks (/nauwelijks wat) tegen doen :+

Misschien kan je ook na het rijden in de bak bijvoorbeeld nog een stukje buitenstappen, of sowieso misschien een keer een stapritje doen.

Wandel je ook wel eens buiten met hem? Hoe gaat dat?

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 12:47

Wandelen doe ik ook vaak op hetzelfde stuk, en dat gaat heel goed. Ze is dan ook wel erg onder de indruk van koeien en schapen enzo

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:49

Inderdaad, eerst flink aan het werk zetten in de bak zodat ze moe is, en daarna kijken of ze buiten nog steeds zo druk is...
Wat die van mij ook heeft is het verschil in gedrag met weer, ik ging eerst nooit met storm/harde wind (wind in de kop) de weg op, totdat ze buiten volledig aan de hulpen is, nu kan ik dat gerust wel doen.

sneeuwkapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:02

Heeeeel veel oefenen. Mijn paard vond stoppen eerst ook niet echt nodig. Dus heb ik haar op stoptraining gezet. Net zolang tot we er allebei gek van werden. Maar ze luistert nu wel.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 14:12

Het begon te regenen, dus ben ik eerder omgekeerd dan ik in gedachten had, en het begon al schemerig te worden. Misschien kleine puntjes om rekening mee te houden de volgende keer

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:21

in welk gebied woon je. misschien kan ik je wel helpen. corrigeer bij mensen thuis de paarden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 17:09

Eileen_ schreef:
Volgens mij hoef je dat niet te trainen, omdat het een natuurlijke reactie is van een paard :) Je moet het alleen zelf goed doen. Paard kan er namelijk haast niks (/nauwelijks wat) tegen doen :+

De one rein stop is wel degelijk iets dat je moet trainen, het is namelijk een reflex die je aanleert bij het paard. Dit werkt pas als je het heel veel oefent en bevestigt.
Dit is dus niet te verwarren met gewoon omtrekken van het paard. De ORS vraagt geen kracht, maar is een signaal waar een aangeleerde respons op moet komen.

Wat betreft het probleem van TS: waarom ga je in vredesnaam met een 3-jarige alleen op buitenrit? Als er zoveel spannende dingen zijn voor je jonkie zou je haar eerst moeten leren dat het wel meevalt. Neem een ervaren paard mee, ga er eerst uitgebreid mee wandelen, steek tijd in haar opleiding voordat je er op gaat zitten en verwacht dat ze alles zomaar voor je doet. Ze mist waarschijnlijk zowel de mentale als de fysieke balans om goed met een ruiter en "situaties" om te kunnen gaan.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 18:22

Waratje schreef:
Eileen_ schreef:

De one rein stop is wel degelijk iets dat je moet trainen, het is namelijk een reflex die je aanleert bij het paard. Dit werkt pas als je het heel veel oefent en bevestigt.
Dit is dus niet te verwarren met gewoon omtrekken van het paard. De ORS vraagt geen kracht, maar is een signaal waar een aangeleerde respons op moet komen.

Wat betreft het probleem van TS: waarom ga je in vredesnaam met een 3-jarige alleen op buitenrit? Als er zoveel spannende dingen zijn voor je jonkie zou je haar eerst moeten leren dat het wel meevalt. Neem een ervaren paard mee, ga er eerst uitgebreid mee wandelen, steek tijd in haar opleiding voordat je er op gaat zitten en verwacht dat ze alles zomaar voor je doet. Ze mist waarschijnlijk zowel de mentale als de fysieke balans om goed met een ruiter en "situaties" om te kunnen gaan.

Vooral omdat ik dit als advies heb gekregen van diegene wie haar beleerd is om met haar buitenritten te maken, zodat ze er plezier in heeft en niet veel belast wordt. Je kunt met een jong paard beter leuke ontspannende dingen doen dan dressuuroefeningen in de bak. Ze heeft niet vaak dat ze ergens van schrikt, dus is dit probleem niet ernstig maar het kan gevaarlijk zijn. Daarom wil ik eraan werken. Wandelen doe ik namelijk al sinds ze bij mij kwam (toen ze 5 maand oud was) tot aan nu, dus daar behaal ik verder niet veel meer mee.

Ik kan wel blijven oefenen in de bak, maar daar reageert ze direct op mij, en valt er dus niet veel te oefenen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:40

Je kunt ook je jonkie een tijd niet lastig vallen met rijden, maar vooral nog kleuter laten zijn....... Een 3-jarige kan de fysieke balans voor rijden nog niet opbrengen. Wees tevreden dat het diertje fijn is ingereden, geef het nu een jaar pauze om verder te groeien en te verwerken.