Paard een vriend geven wat beter merrie of ruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Paard een vriend geven wat beter merrie of ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 13:33

Weet niet zeker of het hier goed staat! Maar ik ben aan het overwegen omdat ik merk dat mijn paard niet genoeg heeft aan 2 kleine minis om hem heen om mee te spelen dat ik iets van zijn eigen formaat erbij wil zitten. maar nu is het probleem dat ik niet goed weet waar ik goed aan doe? Wat is nu beter....

Mijn paard is een ruin van 8 jaar. Hij is heel speels en speelt en kroelt graag met andere paarden. Soms drijft hij de mini's ook op:) En dit doet hij soms als je in een groep rijdt met andere paarden ook. Wat is dan beter om als vriendje te geven? Een merrie of een ruin. Een hengst is uitgesloten omdat ik een mini merrie erbij heb en geen zin in de hormoon bom. De kudde is dus nu merrie mini, ruin mini en ruin groot.

Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat een ruin bij een ruin een betere combinatie is als vriendschap? Weet niet meer waar ik dat gezien heb en waarom. Maar kan iemand een idee geven? Weet dat als je 2 ruinen en een merrie doet je onrust geeft in de kudde. Hoewel nu het formaat verschil te groot is voor een probleem. Daarom overweeg ik dus een maatje te zoeken van zijn eigen formaat wat niet actief gereden hoeft te worden want ik heb mijn handen vol aan 1 rijden en tijd is dan een probleem. Ik heb de weide en stal aan huis:) Dus dat is het probleem niet:) Aandacht krijgen ze altijd.

Wie weet hier meer van wat beter is als maatje dan? Merrie of ruin?

rockwitch

Re: Paard een vriend geven wat beter merrie of ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:38

Ik zou zelf voor een ruin gaan. Meer omdat ik inmiddels mijn paard bij merries en ruinen heb gehad en bij die merries wilde hij ondanks dat hij allang geen ballen meer heeft, toch elke keer op duiken als ze hengstig waren en met ruinen is hij altijd heel fanatiek met spelen. Die kunnen lekker lomp doen tegen elkaar. Merries (in mijn ervaring dan he) gaan dan sneller piepen, terwijl ruinen daar minder last van hebben.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:41

Mijn merrie en ruin zijn samen een hele hechte vriendschap, gek genoeg accepteert onze ruin vreemde merries absoluut niet en ruinen juist wel..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:44

Ik zou voor een ruin gaan, kan hij lekker mee spelen en stoeien. Knuffelen kan hij wel met de minis.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:49

Ruinen spellen meer. Merries zie je niet zo vaak spelen.
Dus ik zou voor een ruin gaan.

Cajra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:53

Ik had eerst een merrie en een ruin. Ruin wou spelen de merrie niet. Nu heb ik 2 ruinen bij elkaar die zalig met elkaar spelen. Dus ik zou zeggen doe er een ruin bij.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:54

Ik denk ook dat je het beste een ruin erbij kan doen :j
Mijn merrie speelt altijd veel fanatieker dan mijn ruin, maar volgens mij is dat echt een uitzondering op de regel :+

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:54

ik zal idd ook voor een ruin gaan (met merries niet zoveel ervaring) maar weet wel dat merries sneller op hen ''pik'' getrapt zijn.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:56

wat je wel weer kan gaan krijgen is dat de ruinen hart tegen hart gaan spelen dus regelmatig kans op een pluk manen/staart/vacht te missen

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:20

Wij hebben twee ruinen en twee merrie´s staan, perfecte mix :) Mijn Haflinger ruin en de Shet ruin kunnen inderdaad wel eens spelen, uitdagen steigeren e.d. De Shet merrie en mijn Haf zijn juist weer beste vriendjes, altijd samen en eten en kroelen. De TinkerxWelsh merrie is de jongste en wil de rest nog wel eens opjutten om een lekker stuk te rennen.
Het hangt ook wel van de klik af wat het beste werkt, de grootste en de kleinste (ruin en merrie) zijn bij ons dus echt twee handen op één buik, was ook meteen duidelijk toen de Shet van de trailer kwam. Maar ik vind een kudde met een even aantal en verschillende geslachten wel heel leuk en dynamisch.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 15:33

Het blijkt nog lastig;) Weet wel dat ik zelf nooit van de merries ben geweest. Maar zoals mijn shet merrie is is echt leuk! En heel braaf. Tja weet dat mijn ruin ook nog weleens springt en dat merries dan piepen. Het gaat me echt om dat hij lekker kan spelen en klieren met een ander paard. Die dus wel een maatje meer is. Want tegen de mini;s is hij afentoe echt lomp:) En dan is het wel handig dat hij een tegenpartij krijgt waar hij wat meer mee uit de voeten kan:)

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:36

dat kan je gewoon niet van te voren zeggen.
Dat ligt helemaal aan de karakters van de dieren

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 15:49

Klopt wat je zegt;) Maar ja, kan moeilijk een hele collectie paarden voorbij laten komen om te zien of het klikt;) En band is ook niet meteen zeg maar dat moet groeien vaak ook:) Maar soms is het meteen duidelijk dat ze elkaar gewoon niet moeten. Lastig iets. Ik had nu een merrie op het oog iets kleiner dan hij. Tja..en kan niet op proef dus zou meteen kopen worden en hopen dat het gaat anders zit ik met een paard dat er weer uit moet en dat kan ik vaak ook niet zo goed;)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:55

Ik heb drie ruinen en twee merries, de ruinen zijn altijd aan het spelen met elkaar de merries nooit, dus op het eerste gezicht zou ik zeggen ruin.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:40

Ik zou voor een ruin gaan. Vandaag weer gezien. We hadden een groep van 1 ruin en 7 merries, we zetten er een ruin bij in en die gingen meteen lekker met elkaar stoeien! Was een mooi gezicht. Merries spelen meestal minder dan ruinen, dus bij een andere ruin kan hij misschien beter zijn ei kwijt.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 01:19

Duidelijk en een beetje mijn gedachten! En het is ook echt om lekker samen te ravotten in de weide want ze hebben naast de minis dan ook alleen elkaar:) Dan moet ik nog eens verder zoeken naar een leuke ruin:)

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 01:31

Ik zou ook voor een ruin gaan.. Mijn ruin stond altijd met andere ruinen, maar sinds kort staat hij met een merrie en die wilt niet spelen -O- Daardoor merk ik ook meteen dat z'n hele gedrag tov mij is veranderd. Gelukkig komen er zondag nog twee ruinen bij hem in de paddock staan en dan zal hij wel weer opbloeien!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 18:34

Hoor toch veel het woordje ruin. Denk ook wel gezien mijn paard in de verschillende kuddes gelopen heeft. Dat het verstandigste is. Dan wordt het zoeken naar net zn speelse ruin:)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:39

Moeilijke vraag, is ook wel een beetje paard afhankelijk.

Ik heb een ruin die ik beter niet kan samenzetten met andere ruinen, hij is erg dominant en jaagt andere ruinen op, speelt er (te lomp) mee en sloopt er de dekens van. Hij dekt ze ook trouwens.

Nu staat hij samen met een merrie, en daar is hij ook dominant over (ze mag niet bij zijn eten enzo), maar hij heeft er verder gezonder contact mee, hij jaagt niet op der, dekt er niet en speelt er ook mee. Aan de andere kant kon hij met ruinen nog wel eens kroelen, en doet hij dat bij merries een stuk minder.
Nadeel is ook dat hij heel erg aan der plakt als ze er niet is :+ Als ze er wel is, zijn ze geen extreem dikke vrienden, en als ze weg is is hij over de zeik.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 21:52

pfff maak het maar moeilijk. Hij heeft ooit een vriendinnetje gehad wat zijn schaduw was en andersom. Ging heel goed. Maar ook met een ruin heeft hij dat gehad. Waar de ene was was de ander. Maar nu thuis is hij de grote baas. Ook echt flauw echt de mini's in een hoek drijven. Slaat ze niet hoor> Maar gemeen bijten kan hij wel. En tijdens mijn laatste bosrit in groep dreef hij de leidende merrie op een Appaloosa. Het lijkt bij hem ook wel een beetje gebonden aan hoe sterk het paard tegenover hem is en toch ook kleur soms krijg ik de indruk:) Discriminatie doet mijn paard aan blijkbaar...laatste was de mini merrie ziek en dan pakt hij die en duwde haar echt om met benen om hoog..echt zielig heb de merrie voor rust toen apart gezet.

Tja lastig dus...de merrie die ik op het oog heb lijkt net zo dominant als hij:) En dat is misschien wel goed. Want dan zit hij wel onder de plak..en niet andersom de merrie. Lastig...inderdaad. Maar ja dan moet ik het proberen maar het is echte en paard voor mij erbij:) En tja zomaar even kopen en weer weg doen..dat kan ik niet zo goed..dan gaat het niet meer weg en split ik de kudde en komt er nog meer bij:) ahahah dat werkt niet echt....want manlief vind mijn plan nu al niet goed. En heeft zoiets je hebt verdorie al 3 paarden staan..ook al doe je weinig met de mini;s als poetsen en soms wandelen als er tijd over is naast de grote rijden> En dan wil ik nog een grote..en zei al dan nemen we een verzorgster die die rijdt en doet. Maar ja die vind je ook niet zomaar. Maar een pensionklant brengt weer andere dingen en als die weg willen gaat het paard ook weg en krijg je wissel?? Tja lastig..dus..doe mijn paard graag meer plezier..en lastige is..plek genoeg...te kort ga ik niet krijgen. Geld is er ook wel. Tijd wat minder makkelijk daarom dan verzorgster zien te vinden> En als daar wat verloop in zou zijn niet zo erg. Maar ze mogen die merrie dan beschouwen als eigen..maar verder is het mijn dier in kosten enz.

Mooi eens goed na denken..lastig iets...en realiseerde me vanmiddag dat ik een luxe probleem heb in deze tijd......erg...

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 21:59

Dominante merrie is denk ik wel een goed plan, die van mij heeft ook een tijdje met een mega dominante merrie gestaan, nou daar donderde hij niet mee hoor :+ En hij bleef ook heel netjes van haar deken af. Hij was in gedrag naar mij toe toen ook wat rustiger en meegaander. (hij zat echt goed onder de plak bij haar :+ )

Agja, luxe probleem.... toch wel goed om er goed overna te denken :D

Die van mij negeert de mini pony trouwens... lijkt wel alsof hij haar niet als paard ziet... de hond jaagt hij wel weg bij zijn voerbak, maar de pony mag er gewoon naast staan.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 11:48

Ilse_123: De mini ruin mag vaak wel met hem mee eten en daar speelt hij ook weleens mee. Dat beestje kan zo hard rennen en is wendbaar en dat kan mijne niet altijd uitstaan. Maar die is wel de laagste in rang thuis;) Maar die mag van hem wel veel. De merrie doet haar ding wel en vind het allemaal best wat de 2 heren aan het doen zijn als ze maar mag eten en aandacht krijgt met kroelen. Maar daar pakken ze beiden niet snel haar eten af;)

Zeker iets om goed over na te denken want het is toch een paard meer. En in deze tijd moet je goed na denken want als het weer weg zou moeten met wat voor reden dan ook...ben je het ook niet zomaar meer kwijt weer. Manlief vind het hele plan helemaal niets...maar ja klap hem altijd terug om zijn oren dat hij hetzelfde doet met auto's maar haah...die kosten geen geld als ze opgeknapt worden en kan je 6 maanden in de garage laten staan zonder er naar om te kijken> En dat is met paarden wat lastiger:)

De luxe zit in het feit dat ik het allemaal kan...en dat ik me goed realiseer dat er mensen zijn die het minder hebben dan ik. En zelfs soms hun paard weg moeten doen omdat ze hem niet meer kunnen houden. En dat probleem heb ik gelukkig nog niet;) Want ook ik kan niet in de toekomst kijken. maar denk wel goed na voor ik iets doe omdat ik dieren niet zomaar meer weg doe. En de meeste dieren hier zijn dump afval van mensen die er niet meer voor konden zorgen of ze gedumpt hebben ergens. Alleen mijn grote paard niet;) Dus een luxe dat ik dat allemaal heb. Nooit gedacht dat ik dit probleem zou hebben om over na te denken. Ooit had ik ook bijna niets voor mezelf.

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:54

Moeilijke keuze..
Mijn ruin staat met een andere ruin mijn paard is 1.52 en de andere ruin 1.16 de grote jaagt graag op de kleine maar de kleine houd ook van jagen maar niet bij hem want dan is het de pineut maar bij mijn vorige merrie jaagt dat kleintje heel vaak
Mijn ruin zal beter met een merrie van zijn grote om kunnen gaan dan met een ruin van zijn grote
Is je ruin dominant?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:57

Kostolany schreef:
Klopt wat je zegt;) Maar ja, kan moeilijk een hele collectie paarden voorbij laten komen om te zien of het klikt;) En band is ook niet meteen zeg maar dat moet groeien vaak ook:) Maar soms is het meteen duidelijk dat ze elkaar gewoon niet moeten. Lastig iets. Ik had nu een merrie op het oog iets kleiner dan hij. Tja..en kan niet op proef dus zou meteen kopen worden en hopen dat het gaat anders zit ik met een paard dat er weer uit moet en dat kan ik vaak ook niet zo goed;)

Klopt, maar als je weet hoe je eigen paarden zijn kun je wel bepalen (aanvoelen) wat er bij zou passen. Althans zo heb ik mijn paarden bij elkaar gezocht.

sneeuwkapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:50

Ik zou dan ook een ruin zeggen. Vaak zijn die toch wat knuffeliger