scheren? Ik twijfel.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chaniek_M

scheren? Ik twijfel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 22:17

Ik zit een beetje te twijfelen over wel of niet scheren met mijn paard, ik vindt hem nu al vrij lang, dik en lelijk in zijn vacht zitten. Ook word hij erg langzaam droog als hij goed nat is geweest. Ben voor mijn doen al redelijk vroeg begonnen met dekens en hij heeft er nu een 200 grams outdoor deken op liggen.

Mijn struikelblokken liggen eigenlijk erg op deze punten:

1. Het is nogal een die vrij heftig op de winter reageert en dan ook erg fris kan worden. Word dit heel veel erger als ik hem dan ook nog ga scheren of moet dit principe mee vallen?

2. Ik heb er u dus een 200 grams op liggen, als ik hem geschoren heb kan deze er dan weer op of moet hij dan nu al een nog dikkere op?

3. Op zijn vakantie stalling staat hij 2 week lang de hele dag (van 10.00 tot 15.00) buiten. Is dit te doen met een normale outdoor deken of is een halsdeken dan verstandig?

4. Hoeveel grams deken hebben jullie er 's winters altijd op liggen bij een geschoren paard?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:26

is een recestreep niet voldoende? Je haalt alleen de plekken weg waar ie het meeste zweet en je hoeft niet veel dikker te gaan in de dekens.

ThinkAgain

Re: scheren? Ik twijfel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:35

Onze paarden zijn allemaal wel wakkerder zodra ze geschoren worden, maar dat zal per paard verschillend zijn lijkt me. En ik denk dat deken etc. afhankelijk is van hoe je 'm wilt scheren.

Chaniek_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 22:41

Als ik hem scheer zou ik hem helemaal gaan scheren.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:52

Chaniek_M schreef:
Als ik hem scheer zou ik hem helemaal gaan scheren.

waarom dan? dat past niet bij de omstandigheden die je in je OP benoemt.
dan zou ik gaan voor niet scheren

Chaniek_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 22:57

Buiten dat ik een patroon super lelijk heeft hij tot nu toe ook elke winter nog last van (beginnende) schimmel plekjes gehad, Dit komt van mijn idee ook door die dikke vacht, dus als ik dan toch begin doe ik ook alles.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:00

hou je er wel rekening mee dat het nu nog vrij "warm" is voor een paard in wintervacht en daardoor juist sneller nat zijn en langzaam drogen???

Figo6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:03

Ik heb hen gisteren geschoren en heeft nu 300grams deken op

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:05

Heb net mijn pony voor het eerst geschoren (helemaal), en ook hij gaat de winter gewoon overdag naar buiten. Van te voren wel advies gevraagd bij mensen die dit ook al jaren zo doen ( want ook ik twijfelde: kán het wel: scheren bij een pony die je overdag gewoon buiten hebt staan. Kreeg een volmondig "ja")

Mijn pony had voor het scheren dit jaar alleen nog maar een dunne deken op, na het scheren is hij onder een 200 grams deken komen te staan. Als het tzt kouder wordt ( vorst, guur weer) gaat komt hij onder een 400 grams deken. Halsstuk wat mij betreft alleen bij voortdurende regen of echt heftige kou.

Chaniek_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 23:10

Bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik er toch maar voor ga en maar ga kijken waar het schip strand. Ook maar op zoek naar een 300 grams halsdeken.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:15

jammer dat je mooi boven welzijn verkiest.

Succes

Chaniek_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 23:19

Ania schreef:
jammer dat je mooi boven welzijn verkiest.

Succes

Bij wedstrijden, selectie's, enz heb ik gewoon graag dat mijn paard er mooi bij staat idd.

Maar een deel van de reden is ook dat door zijn dikke vacht die schimmel elke winter weer terug komt. Daarom schiet ik er niks meer op om hem deels te scheren

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:26

Hoezo mooi boven welzijn?
Punt is dat wanneer je een paard/pony met een echt dikke vacht intensief traint, dat je dan 4 a5 keer in de week een paard hebt wat werkelijk vanaf de huid drijfnat is, en daar 2 tot 3 uur over doet om weer droog te worden. Dat is geen pretje voor het paard en geen pretje voor de vacht ( inderdaad: huidproblemen!).

Ik heb 2 winters gereden met een niet geschoren, wel onder een deken staande, maar toch nog spectaculair vachtkrijgende pony, en heb echt moeten concluderen dat dat eigenlijk geen doen is. Pony krijgt het veel te warm in het werk, blijft veel te lang na de tijd nat, met bijbehorende problemen.. Vandaar dit jaar toch echt geschoren, en ja: helemaal geschoren. Zeker ook dus uit welzijnsoverwegingen!

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:28

Functioneel scheren kan ook mooi zijn vind ik zelf :o https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 6c92c2774d

Ze staat nu bij mij onder een fleecegevoerde regendeken en staat 24/7 buiten. Door ziekte trainen we niet optimaal (wel 5x per week rijden alleen niet wedstrijdgericht) en rijden we geen wedstrijden, voorgaande jaren wel en toen heb ik ze altijd helemaal geschoren. Ze stond dan meteen onder 200grams en dat bouwde ik op naar 400 of 500 grams
Laatst bijgewerkt door Martine_Levi op 31-10-13 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:30

Ik zou gewoon scheren, vind het ideaal. Ik heb meestal wel een hals op (Bucas smartex dekens met evt extra hals voering). Mijn paard wordt ook wel fris, maar denk niet dat dat door het scheren komt.

Ik scheer ook gewoon helemaal en paard staat gewoon buiten. Paard heeft nog nooit gezegd dat het te koud is.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:30

Je paard staat met een dikke wintervacht nu al onder 200? dan mag je als je gaat scheren ervanuit gaan dat je in de winter zeker wel 600 gram nodig gaat hebben..

Mijn merrie staat nu geschoren onder een 200 en staat daar eigenlijk al net te warm onder, evenals de rest van de geschoren paarden hier. Ongeschoren staan ze onder de regen of 50 gram of zonder dek... Het is nu nog 15 graden buiten.

En de hele dag buiten van 10 tot 3? dat zijn wel 5 uurtjes staat hij verder op stal? zo ja zou ik hem in stal en staldeken opdoen ipv outdoor deken, want die sluit meer af en als hij dan staat te zweten (wat niet raar zou zijn met 200 gram ongeschoren op stal) dan krijg je inderdaad rainrot of schimmel.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:39

Als je hem nu scheert dan groeit het haar nog een beetje.
Dan is hij met de kou niet zo heel kaal.

Chaniek_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 11:33

Een staldeken is in zijn vakantie stalling geen optie omdat ze daar geen dekens gaan wisselen voor dat de paarden naar buiten gaan.

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:16

Ik heb dezelfde twijfels gehad TS, maar vandaag toch mijn pony geschoren. Ze had nu al zoveel vacht dat ze niet droog te krijgen was na het rijden. Vorig jaar was het steeds een heel gedoe om haar droog te krijgen met die lange haren en te zorgen dat ze geen kou vatte.

Omdat het nu nog niet heel koud is staat ze met een 200 grams deken overdag buiten en 's nachts binnen. Als het kouder wordt dan bouw ik het op tot ong 400 gram en evt doe ik er een hals aan vast als het buiten heel guur is. Ik zou het zelf niet zo'n ramp vinden als ze wat frisser wordt, mevrouw is altijd liever lui dan moe dus als ze nu wat meer voorwaarts is dan normaal vind ik het niet zo erg ;-)

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:17

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:21

k volg even want ik ben ook aan het twijfelen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:24

Chaniek_M schreef:
Een staldeken is in zijn vakantie stalling geen optie omdat ze daar geen dekens gaan wisselen voor dat de paarden naar buiten gaan.

Waarom wisselen? De mijne staat dan gewoon in dezelfde deken.

Was het afgelopen woensdag zet om drijf nat paard te hebben dat in geen uren droogde, dus die avond geschoren.
Hij staat nu onder 200 grams zonder hals, overdag buiten met schuil mogelijkheid.

Overigens ben ik diegene met de meest idiote patronen zo af en toe, dus voor mijn doen loopt hij er dit jaar zeer netjes bij.
Alleen rondje onder het zadel en hoofd benen en buik erin, rest eraf, klaar in 45 minuten scheren.
En met rijden geen drijfnat paard meer, heerlijk!

Probleem is momenteel vooral de belachelijk warme temperatuur tov de hoeveelheid wintervacht die ze al hebben.

Even over het mooi boven het praktisch, als je bang bent dat je paard te fris wordt als je hem helemaal scheert,
zou ik toch voor functioneel kiezen, er leuk bij rijden bij de selecties betekend wel dat er nog een stuur en rem op moet
zitten, dat gaat nog boven je punt voor verzorging :D :+ ;)

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:28