Ik zit al jaren in de paarden, heb gesnuffeld in verschillende disciplines, gewerkt met verschillende rassen, cursussen gevolgd, etc.
Op mijn 18e kocht ik mijn eerste eigen paard en inmiddels ben ik bij pony nr. 3 en begint het getwijfel weer opnieuw.
Het punt is dat ik te veel aan info in mijn hoofd heb zitten van heel veel verschillende cursussen
.Van Andrew Mclean tot KFH, van Emiel Voest tot Paul Williamson.
Nogal uiteenlopend dus
.De een zegt dat dominantie niet bestaat en dat het puur gaat om conditioneren/opvoeden etc. Heel wetenschappelijk.
Weer een ander zegt dat dominantie wel bestaat en dat er verschillende types zijn. Dan vind de ene goeroe dat lichaamstaal er toe doet en een andere goeroe vind dat weer onzin. Er bestaan stappenplannen in grondwerk hoe je met je paard werkt. En er bestaan stappen die je aan jezelf laten werken.
Ze spreken elkaar allemaal tegen, vinden van elkaar dat ze paarden mentaal breken of dat het te soft is.
Ondertussen lijkt het nu voor mij alsof ik niet meer zelf kan nadenken door alle info die ik in mijn hoofd heb zitten van verschillende paarden goeroes. Ik vraag me dan zo af, wat is dan waar?
Waar het mij om gaat is dat ik voornamelijk plezier wil beleven en mijn grootste doel is dat mijn pony ook plezier heeft.
Maar als je dan weer de een moet geloven, doe ik het verkeerd, volgens de ander weer goed, etc...
Uiteraard kunnen we niet alles goed doen. Maar hebben jullie dat ook wel eens? Dat je iets zo graag goed wil doen voor je paard dat je enorm begint te twijfelen of je het wel goed doet, door alle tegenspraken?
Is er iemand die hier uit is gekomen? Zo ja, help!
Hoe kan ik weer gewoon normaal zelf nadenken over wat goed is of niet goed? Mijn mening veranderd per minuut. Ik vind ook veel tegenstrijdige dingen allebei logisch. En dan gaat het in mijn hoofdje niet goed meer blijkbaar
. 
) en uiteindelijk als je heel goed kijkt dan zeggen de meeste goeroes ook ongeveer hetzelfde op hoofdlijnen. Alleen de weg er naar toe verschilt. 
Zit er ook mee te worstelen en weet soms niet eens wat doen of waar beginnen omdat mijn hoofd zo vol zit met vanalles & nog wat .. Zoals troi zegt probeer ik het los te laten, niet teveel over nadenken. Ik heb nu een tijd verschillende dingen geprobeerd en merk duidelijk waar mijn pony('s) het beste op reageren, dus daar ga ik nu weer mee beginnen .. Dit is dan volgens 1 goeroe, maar tegelijk ook weer niet, want ik bouw er weer een heel ander stuk in en als je alle uitleg leest kan dat nooit samen gaan. Maar ik heb al aanvaard dat mijn pony de uitzondering op alles is, dus bij hem kan dat wel
Probeer niet teveel na te denken maar vooral te doen en ik merk vanzelf wel of dat goed is of niet. Gelukkig heb ik een pony die dat héél duidelijk aangeeft, helpt wel moet ik zeggen
(en de andere geeft het ook wel aan hoor, maar dat zit toch allemaal weer net wat anders in elkaar, om het makkelijk te maken
).
hier ben ik t wel mee eens