Zie door de bomen het bos niet meer... Hoe werkt een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Chendo_

Zie door de bomen het bos niet meer... Hoe werkt een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 23:54

Misschien een iets wat rare titel, maar dat is wel wat ik mij serieus afvraag.
Ik zit al jaren in de paarden, heb gesnuffeld in verschillende disciplines, gewerkt met verschillende rassen, cursussen gevolgd, etc.
Op mijn 18e kocht ik mijn eerste eigen paard en inmiddels ben ik bij pony nr. 3 en begint het getwijfel weer opnieuw.

Het punt is dat ik te veel aan info in mijn hoofd heb zitten van heel veel verschillende cursussen :') .
Van Andrew Mclean tot KFH, van Emiel Voest tot Paul Williamson.
Nogal uiteenlopend dus 8)7 .

De een zegt dat dominantie niet bestaat en dat het puur gaat om conditioneren/opvoeden etc. Heel wetenschappelijk.
Weer een ander zegt dat dominantie wel bestaat en dat er verschillende types zijn. Dan vind de ene goeroe dat lichaamstaal er toe doet en een andere goeroe vind dat weer onzin. Er bestaan stappenplannen in grondwerk hoe je met je paard werkt. En er bestaan stappen die je aan jezelf laten werken.
Ze spreken elkaar allemaal tegen, vinden van elkaar dat ze paarden mentaal breken of dat het te soft is.

Ondertussen lijkt het nu voor mij alsof ik niet meer zelf kan nadenken door alle info die ik in mijn hoofd heb zitten van verschillende paarden goeroes. Ik vraag me dan zo af, wat is dan waar?

Waar het mij om gaat is dat ik voornamelijk plezier wil beleven en mijn grootste doel is dat mijn pony ook plezier heeft.
Maar als je dan weer de een moet geloven, doe ik het verkeerd, volgens de ander weer goed, etc...

Uiteraard kunnen we niet alles goed doen. Maar hebben jullie dat ook wel eens? Dat je iets zo graag goed wil doen voor je paard dat je enorm begint te twijfelen of je het wel goed doet, door alle tegenspraken?

Is er iemand die hier uit is gekomen? Zo ja, help!
Hoe kan ik weer gewoon normaal zelf nadenken over wat goed is of niet goed? Mijn mening veranderd per minuut. Ik vind ook veel tegenstrijdige dingen allebei logisch. En dan gaat het in mijn hoofdje niet goed meer blijkbaar %) .

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 23:59

Ik volg, want ik snap het wel een beetje. En als van alles iets gaat toepassen, kun je moeilijk nog consequent zijn. Geen tips dus, maar het interesseert me wel :)

edit: Ik denk dat er op de vraag "Hoe werkt een paard" geen eenduidig antwoord te geven is, volgens mij is het gewoon het beste als je iets vindt waar je achter kan staan en kan volgen, zodat je dat kan toepassen. En elke dag blijven bijleren :)

Apple

Re: Zie door de bomen het bos niet meer... Hoe werkt een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:02

Een paard is niet zo heel ingewikkeld (meestal dan :+ ) en uiteindelijk als je heel goed kijkt dan zeggen de meeste goeroes ook ongeveer hetzelfde op hoofdlijnen. Alleen de weg er naar toe verschilt.

Kijk niet naar goeroes, maar kijk naar je paard. Kijk naar wat werkt bij jouw paard en wat past bij jou. Of dit dan volgens een goeroe is of volgens 'Ome Piet die het altijd zo deed' of volgens je eigen gezonde verstand maakt dan niet zoveel uit :-)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:05

Stap 1 is volgens het idee loslaten dat de perfecte oplossingbestaat!
Accepteer dat je altijd 'maar' wat zult blijven aanrommelen en dat dat ok is. Sterker nog, daar moet je verschrikkelijk van gaan genieten en gaan kijken naar je paard. En dan zul je, stiekem, al die technieken gaan gebruiken zonder dat je het doorhebt. Uit instinct en niet omdat je dat gister ergens las. Vertrouw op jezelf en go with the flow!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:05

Apple schreef:
Een paard is niet zo heel ingewikkeld (meestal dan :+ ) en uiteindelijk als je heel goed kijkt dan zeggen de meeste goeroes ook ongeveer hetzelfde op hoofdlijnen. Alleen de weg er naar toe verschilt.

Kijk niet naar goeroes, maar kijk naar je paard. Kijk naar wat werkt bij jouw paard en wat past bij jou. Of dit dan volgens een goeroe is of volgens 'Ome Piet die het altijd zo deed' of volgens je eigen gezonde verstand maakt dan niet zoveel uit :-)

+1 Precies wat Apple zegt, kijk naar je paard ipv klakkeloos een goeroe te volgen. Niet elk paard is gelijk, en wat voor de ene werkt hoeft niet voor de ander te werken.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:07

Ik zit nu in hetzelfde als jij, maar dan ander onderwerp :') Toen ik leerde rijden was het maar goed om te zagen en te trekken zodat paard met hoofd zakt, toen ging ik nadenken en kwam op bokt terecht; mij verteld dat dit hartstikke slecht was. En sinds gisteren is het opeens goed om kneepjes te geven enz om paard naar beneden te krijgen (loopt nu een topic over). Ik doe dit écht niet en het lijkt bijna wel of ik t fout doe :')

Maargoed, ik denk dat je dat altijd wel blijft houden. Niemand weet precies hoe het helemaal werkt, paarden kunnen nou eenmaal niet praten. Of iig, er zijn zoveel theorieën dat je niet weet welke je moet geloven, zoals jij al zei.

Al weet ik wel bijna zeker dat dominantie wel bestaat; bij elk wezen bestaat dat op deze planeet. En hoe kom je anders aan een Alfa merrie en hengst? Anders zou een hele kudde niet bestaan.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:07

Ik ga mee met wat Apple hier zegt. Kijk naar je paard. Dit is eigenlijk ongeveer de eerste regel die ik leerde toen ik begon met paardrijden. Zelf logisch nadenken, het paard kan alleen maar aangeven door lichaamstaal. Het kan niet letterlijk praten.

Edit: mij is wel geleerd respect te hebben voor wat een paard is. Het is eigenlijk zo dat je duidelijk moet zijn. Toen ik begon was het bij mijn les: goed zelf blijven zitten. Paard niet hinderen. (Voor het paard) duidelijke hulpen geven. Trekken en zagen was heel verkeerd. Wel heel duidelijk zijn in het sturen, zowel aan de hand als onder het zadel.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:12

Eileen_ schreef:
Ik zit nu in hetzelfde als jij, maar dan ander onderwerp :') Toen ik leerde rijden was het maar goed om te zagen en te trekken zodat paard met hoofd zakt, toen ging ik nadenken en kwam op bokt terecht; mij verteld dat dit hartstikke slecht was. En sinds gisteren is het opeens goed om kneepjes te geven enz om paard naar beneden te krijgen (loopt nu een topic over). Ik doe dit écht niet en het lijkt bijna wel of ik t fout doe :')

Dit sluit een beetje aan bij wat ik merk bij mezelf: in het begin dacht ik veel te weten, maar toen bleek dat toch niet veel of soms helemaal fout. Dus paste ik mijn denkwijze aan, maar die heb ik nu alweer achterhaald. Dus nu begin ik in te zien dat hoe ik nu handel en nu denk, waarschijnlijk over een paar jaar alweer fout zal lijken, maar dat lijkt me juist fijn: dat je alle tijd hebt om bij te leren en te ontdekken en misschien ooit een eigen methode te ontwikkelen en die te kunnen toe passen waarbij je kunt vertrouwen op jezelf.
Beetje slecht geschreven, ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:13

Ik herken het heel erg :j Zit er ook mee te worstelen en weet soms niet eens wat doen of waar beginnen omdat mijn hoofd zo vol zit met vanalles & nog wat .. Zoals troi zegt probeer ik het los te laten, niet teveel over nadenken. Ik heb nu een tijd verschillende dingen geprobeerd en merk duidelijk waar mijn pony('s) het beste op reageren, dus daar ga ik nu weer mee beginnen .. Dit is dan volgens 1 goeroe, maar tegelijk ook weer niet, want ik bouw er weer een heel ander stuk in en als je alle uitleg leest kan dat nooit samen gaan. Maar ik heb al aanvaard dat mijn pony de uitzondering op alles is, dus bij hem kan dat wel :Y) Probeer niet teveel na te denken maar vooral te doen en ik merk vanzelf wel of dat goed is of niet. Gelukkig heb ik een pony die dat héél duidelijk aangeeft, helpt wel moet ik zeggen ;) (en de andere geeft het ook wel aan hoor, maar dat zit toch allemaal weer net wat anders in elkaar, om het makkelijk te maken :P ).

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:13

Er is niet 1 techniek of methode die dé waarheid, of hét goede is.
Wat jij met al je kennis moet doen is het zien als verschillende stukken gereedschap die je in een kast hebt liggen. Voor de ene klus ( lees: voor het ene paard) is het éne gereedschap heel geschikt, dus dan gebruik je dat.
Voor het andere paard werkt dat gereedschap helemaal niet dus "pak" je wat anders.

Soms zal het heel helder zijn welk "gereedschap" je moet/ wil gebruiken, en soms is het even zoeken. Dat wil zeggen je probeert eens dit, dan eens dat ,en dat wat het best werkt voor dit paard blijf je dan bij dit paard gebruiken.

Kortom: kijk tussen alles wat je geleerd hebt wat het best bij jou en jouw paard past, en ga daar lekker mee aan de slag ( en accepteer dat het misschien morgen even anders is, dat je fouten zult maken, en dat je volgend jaar andere inzichten zult hebben. Zo gaat dat nu eenmaal)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 00:14

troi schreef:
Stap 1 is volgens het idee loslaten dat de perfecte oplossingbestaat!
Accepteer dat je altijd 'maar' wat zult blijven aanrommelen en dat dat ok is. Sterker nog, daar moet je verschrikkelijk van gaan genieten en gaan kijken naar je paard. En dan zul je, stiekem, al die technieken gaan gebruiken zonder dat je het doorhebt. Uit instinct en niet omdat je dat gister ergens las. Vertrouw op jezelf en go with the flow!

Daar kan ik zeker in meegaan... Dit idee probeer ik ook en dat leek me ook prima toe te passen. En dan toch slaat er bij mij weer een twijfel toe als ik weer een eigen pony heb. Bij andermans paarden heb ik dat weer niet en kan ik het allemaal los laten, gaat het werken prima! Ik wil te graag dat mijn pony mij aardig vind geloof ik.

@ Eileen_ Diegene die het erover heeft dat dominantie niet bestaat bedoeld het naar mensen toe. (Dus paard relatie mens) Paard - Paard kan dus wel dominant zijn over elkaar. Zeer ingewikkeld.
Zag inderdaad het topic over de kneepjes. Inderdaad een beetje hetzelfde idee!

@ Rina&appel: Ik volg ook niet klakkeloos een goeroe. Maar neem een voorbeeld: Stel je pony trekt een been op naar je. Dreigt te slaan.
De een zegt geef hem een schop onder zijn kont. De ander zegt dat de pony bang is en dat je juist je pony moet kalmeren.
Hmmm stom voorbeeld. Anders dan; Stel je pony "wil niet werken". Doet nukkig, steeds omdraaien, slaan met de staart, etc. Dan krijg je 10 verschillende dingen die je moet doen en wat het kan zijn. Uiteenlopend van laat niet over je heen lopen en zet hem aan het werk. Tot, je pony is er nog niet klaar voor en moet hier psychisch op worden voorbereid. beter is om te stoppen. (medische redenen even weggelaten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:17

En dan is het jouw taak om uit te vogelen wat op dat moment op jouw pony van toepassing is (en dat hoeft niet elke keer hetzelfde te zijn) :Y)

Maar is moeilijk hoor :j En ik heb echt hetzelfde probleem .. Wil het zo graag goed doen en dat de pony mij leuk vindt dat het soms gewoon verkeerd gaat omdat ik het zo goed wil doen .. Heb me voorgenomen vanaf nu gewoon te genieten van alles en niks te verwachten, geen echte doelen stellen en eerder kijken wat er per dag mogelijk is. Moet zeggen dat mij dat best goed bevalt, en pony lijkt ineens spontaan meewerkender :Y)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:18

Je eerste voorbeeld vind ik juist wel goed, ik vind het ook altijd moeilijk om te kiezen: straffen of kalmeren? Soms weet je echt wel waarom een paard iets doet, en dan is de keuze gemakkelijk, maar in andere gevallen niet, en dan ben ik bang om iets fout te doen.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 00:20

Ik ben eigenlijk gewoon een hele onzekere miep wat dat betreft. (en te perfectionistisch)
Moet gewoon een keer diep ademhalen en inderdaad, let it all go en kijken wat het gevoel zegt.
Ik relativeer teveel. Denk te veel na. Pfff ben een warhoofd geworden -O-

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:21

En dan kom je terecht op het stukje 'maatwerk' :-)

Ken je paard, leer je paard 'lezen', leer wat werkt bij jouw paard en wat niet.

Wat betekent dat slaan met staart? Zijn er vliegen? Past het zadel nog? Is dit een vorm van protest waar je even doorheen moet (ok, omdat je aandringt ga ik wel aan het werk) waarna het staartzwiepen ook voorbij is? Begrijpt het paard wel wat je bedoelt?
Als je leert wat jouw paard bedoelt met specifieke signalen dan weet je ook hoe je dat moet aanpakken. Er is niet een standaard die zegt 'staartzwiepen is X' de volgende goeroe zegt inderdaad 'Y'. Waar het uiteindelijk op neer komt is dat jij van al die informatie uiteindelijk leert wat je paard aangeeft. En ook de mogelijkheid hebt om te zien 'misschien is het niet X, maar is het wel Y'.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:23

@TS ah op zo'n manier.

Punz schreef:
Er is niet 1 techniek of methode die dé waarheid, of hét goede is.
Wat jij met al je kennis moet doen is het zien als verschillende stukken gereedschap die je in een kast hebt liggen. Voor de ene klus ( lees: voor het ene paard) is het éne gereedschap heel geschikt, dus dan gebruik je dat.
Voor het andere paard werkt dat gereedschap helemaal niet dus "pak" je wat anders.

Soms zal het heel helder zijn welk "gereedschap" je moet/ wil gebruiken, en soms is het even zoeken. Dat wil zeggen je probeert eens dit, dan eens dat ,en dat wat het best werkt voor dit paard blijf je dan bij dit paard gebruiken.

Kortom: kijk tussen alles wat je geleerd hebt wat het best bij jou en jouw paard past, en ga daar lekker mee aan de slag ( en accepteer dat het misschien morgen even anders is, dat je fouten zult maken, en dat je volgend jaar andere inzichten zult hebben. Zo gaat dat nu eenmaal)

Goed omschreven :D hier ben ik t wel mee eens :j

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 00:23

@ Apple: Gek genoeg kan ik dat dus wel met andermans paarden. Maar bij mijn eigen pony kan ik niet normaal meer nadenken. Of ehh nee eigenlijk andersom... ik denk dus te veel na waardoor ik het niet meer zie.

@ Punz: Ook zeer goed omschreven!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:24

:))

Die arme pony, ziet zn baasje de hele tijd vreselijk druk nadenken :))

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 00:27

:') ohnee doe ik het weer fout!

Eigenlijk is het dus meer een blinde vlek voor mijn eigen poown. Heb erg veel moeite met het loslaten.
Denk dan te veel na of hij het werken wel leuk zou vinden, vind alles zielig. haha

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:28

waar ik inmiddels achter ben is dat het vooral enorm belangrijk is om gewoon te ZIJN, om niet te verzanden in details, gedragingen en dogma's. Ik heb er een blog over geschreven, die staat op mijn website onderin,

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 00:31

Caira schreef:
waar ik inmiddels achter ben is dat het vooral enorm belangrijk is om gewoon te ZIJN, om niet te verzanden in details, gedragingen en dogma's. Ik heb er een blog over geschreven, die staat op mijn website onderin,

Interessant! Ga het zeker lezen, dankjewel.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 00:36

Wat dominantie betreft, ik lees nu een boek van Mark Rashid, Paarden Liegen Nooit. Het gaat over de passieve leider en de actieve leider. En dat je voor jezelf kunt kiezen welk type leider je voor je dier wilt zijn. Erg interessant vond ik.

Ik wil ook altijd graag het beste doen voor mijn paarden. Verschillende methodes heb ik geprobeerd en uiteindelijk besloot ik naar mijn gevoel te luisteren over welke methode het beste bij ons past. Dat was voor ons een keerpunt, ik ga vaker naar mezelf luisteren :) Ik kan je alleen adviseren om te doen waar je je goed bij voelt! Als je twijfelt over een bepaalde methode, dan is dat misschien toch niet de juiste.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 00:49

Mark Rashid, ja uiteraard zit al die informatie ook al in mijn hoofd. Zeer leerzaam ook en kon me ook in veel vinden. (Maar dat is het probleem ook. Ik kan me in heel veel dingen wel vinden, zolang ik maar denk dat het paard zich er goed bij voelt)

Ik zal nooit aanhanger zijn van 1 methode. Het is interessant om meerdere dingen te leren en te lezen. Maar wat ik eens moet doen (en me zeker duidelijk is geworden door dit topic te starten.) is het allemaal loslaten en leren genieten.
Dat is makkelijker om te typen dan om te doen. (voor mij althans)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 01:12

rina schreef:
Apple schreef:

+1 Precies wat Apple zegt, kijk naar je paard ipv klakkeloos een goeroe te volgen. Niet elk paard is gelijk, en wat voor de ene werkt hoeft niet voor de ander te werken.

Eens. En dan niet alleen naar het paard kijken maar ook naar het paard in die situatie. De ene bok is de andere niet, net zomin als de ene oorwiebel de andere is.

Dominantie bestaat. Het listige is dat dominantie bij mensen/roofdieren anders is dan bij paarden.

Een mens/roofdier is uit op macht en status. Dat komt omdat het voedsel (1 prooi per roedel/clan) schaarser is. Degene die bovenaan staat in de pikorde mag het eerst en het meest eten.

Paarden hebben zoiets niet. Er is voor alle paarden genoeg te vreten (gras) en het enige wat elk paard wil is onderdeel zijn van een kudde. Veiligheid. Paarden in een kudde dragen daar allemaal aan bij, en er is er eentje die de verantwoordelijkheid voor andere paarden neemt. Andere paarden zullen zich graag bij zo'n dier willen aansluiten. Dat is een grote taak. Dat paard is niet het paard wat alle beslissingen neemt. Alle paarden in een groep nemen beslissingen. De één wat vaker dan de ander.
Er zijn paarden die volgen en paarden die leiden (begeleiden dus, en niet de baas spelen) En er zijn dominante paarden. Dominante paarden (mensen, honden, goudvissen) zijn uit op hun eigen voordeel. Zoals de dominante leeuw die als eerste mag eten.
Dat werkt niet goed in een sociale groep. Andere paarden zijn liever niet bij zo'n paard. Een dominant paard heeft dus 2 keuzes: eieren voor z'n geld kiezen en socialer worden, of alleen zijn.

Daarom ga je met een hond anders om dan met een paard.

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 01:19

Wat een interessant topic!
Ik begrijp wat je bedoeld TS en volg dus even ;)