Water in de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Water in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 08:52

We kennen het allemaal. Bevroren waterbakken, veel ruwvoer maar te weinig drinken, winterkoliek.

Hoe gaan jullie er mee om?

Hier een link met info die ik graag wil delen:
http://edepot.wur.nl/167680 (download)

8nnemiek

Re: Water in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:37

Wij hadden twee grote 1000-liter vaten, en die opening is vrij groot.. en daar zat zo veel druk op (1000 kilo als ie vol is) dat een beetje ijs gewoon eruit werd geduwd. Wij hadden dus vrij lang nog water beschikbaar. En als de vorst echt lang volhield dan nam ik jerrycans mee. Ik kwam twee keer per dag, en ik had een bal in de waterbak drijven waar de paarden op konden duwen om het ijs te breken. Verder helpt het om de bak beschut neer te zetten, bv in de uitloopstal of iig uit de wind. En ik nam wel eens jerrycans met kokend water mee. Dat was dan vooral om het ijs te smelten, zodat we het niet weg hoefden te gooien, scheelde weer wat water slepen.
Ik heb dus nooit echt problemen gehad met bevroren water.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 23:21

Nooit last gehad van (gas) koliek door te weinig drinken? Heb het hier een aantal maal gehad. Geef nu brok tot slobber gemaakt met veel lauwig water. Zie iedere winter weer tegen al dat sneeuw en ijs op.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 23:25

Wat ik ooit eens gelezen heb (en wat echte en super tip was!) is een oude kruik in de waterbak leggen. Zo eentje die ook voor baby's gebruikt wordt (een ijzeren?, in ieder geval niet zo'n rubber geval). 's avonds gekookt water in gieten en dan blijft je water 24 uur ontdooit ;)

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 23:27

Elke avond/morgen weer met nieuwe wateremmers slepen :P

Of even een flinke scheut warm water op het ijs :P

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 23:45

Het gaat me meer om hoe jullie ervoor zorgen dat ze genoeg water binnen krijgen als ze s winters minder willen drinken en voorkomen dat ze sneeuw eten.
Kan tekst helaas niet meer veranderen bovenin. Was kennelijk onduidelijk.

Steephh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 01:22

Wat ook schijnt te werken (niet zelf getest) is hooi in het water leggen. Blijkbaar bevriest het dan ook niet zo makkelijk. :P

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 01:48

Met. Emmers zeulen helaas.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 02:11

Ik heb er geen last van dat ze minder drinken eigenlijk. Ik geef geen warm water, dat drinken ze niet. Ik heb een zak voor in de kruiwagen van 80 liter en zorg dat die bak vol is in de wei. Twee keer per dag gooi ik er wat warm water op om de bovenste bevroren laag eraf te halen. Dan komen ze meteen drinken.

Alleen lauw-warm water drinken ze niet. Misschien is dat het probleem bij jouw paarden?

Time2TriJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 07:09

Wij hebben twee cementkuipen met water staan in de loopstal .
De waterleiding is verwarmd , verder houden de paarden de bakken zelf ijsvrij .
Ze stampen met regelmaat het ijs kapot .
Hier word ook minder water gedronken , maar dwingen tot drinken kunnen we ze niet .
Verder ook geen problemen met koliek , paarden hebben onbeperkt hooi .

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 08:56

hamer mee voor het ijs en jerrycans in de auto. ijs losbikken en vullen met nieuw, vers water. Drama altijd met die vorst. Weidepomp doet het met minste geringste vorst al niet meer, zo balen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 08:59

Ik heb geen probleem dat mijn paarden 's winters minder drinken. Ook in 30 jaar maar 2 keer een paard met koliek gehad, dus het fenomeen 'winterkoliek' ken ik niet.

Ik heb overigens verwarming in mijn drinkbakjes, en mijn paarden hebben dus bijna altijd water ter beschikking. Bij hele zware vorst zijn 's morgens de lepels alsnog wel eens vastgevroren, maar dat is met een keteltje kokend water dan weer opgelost.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 10:51

Ik heb wel eens gehoord dat ze van bruine suiker meer gaan drinken. Dus misschiien daarvan een lepeltje ofzo door t voer doen? Of het echt werkt weer ik nier.

Of.. jaja... 1x per maand een flesje bruin bier geven door het eten. Schijnt gezond te zijn en paarden krijgen meer zin om te dinken. T is niet zo dat ze dorst ervan krijgen, maar puur de zin om te drinken wordt gestimuleerd. Hoe weet je trouwens dat hij te weinig drinkt?

Steephh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:06

Ik zie dat er al veel tips gegeven zijn.
Een bal in het water leggen helpt ook, omdat die rond blijft gaan en daardoor voor beweging blijft zorgen.
Natuurlijk gaat dit niet op als het extreem hard vriest. De oppertip blijft dan ook, blijven zeulen met water en steeds verversen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:12

Zelf heb ik de paarden aan huis staan en geef ze met de tuinslang water.
Ze houden de bak altijd open als er maar genoeg water inzit, als het te weinig is vriest het wel op.
Maar ze drinken gewoon prima 's winters. :j
Als ze wat minder drinken is dat wel normaal, ze zweten niet, raken minder lichaamsvocht kwijt en hoeven ook niet af te koelen, als het warm is drink je zelf ook meer.

Warm water uit de kraan bevat veel ijzer, dat is niet gezond.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:14

op stal hebben we een grote emmer (die je moet vullen met jerrycans) met een bal zonder handvat erin. werkt prima elke ochtend even ijs kapot maken en nieuw water bij.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:36

Als mijn waterpomp bevroren is [vanaf -6 graden] neem ik altijd 2 thermosflessen heet water mee.Ik giet er steeds wat heet water in en op een gegeven moment is het ijs gesmolten en kan ik weer pompen.
Maar bij strenge vorst doe ik het anders, ik heb hier thuis nóg een pomp liggen,die neem ik dan mee naar de wei.Ik schroef de bevroren pomp er af en zet de andere er op en ik kan gelijk water pompen.De bevroren pomp neem ik mee naar huis om te ontdooien.Het is wel wat meer werk,maar de enige oplossing.
Het is het restant water wat ín de pomp zit wat bevriest,niet onder de grond bevriest het.
De waterbak zelf houden de paarden vaak zelf open en anders word het ijs kappen en schoon water er in.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:40

De tip van de metalen kruik wil ik uitproberen. Het gaat wel goed hier, maar de kruik spaart de pensionhoudster misschien een paar ronden water zeulen. Waar koop je zo'n kruik?

Ik heb zo'n rechthoekige cementbak buiten staan, en die verhuis ik de stal in zodra het gaat vriezen. Daar gaat ie in de hoek, helemaal ingepakt in stro. En aangezien ie dan helemaal uit de wind staat, heb ik maar weinig ijs in de bak. Dat kleine laagje maken ze zelf kapot als ze dorst hebben, en de stalhoudster checkt een paar keer per dag. Als ik 's middags op stal ben vul ik bij met warm water ipv koud.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:04

Kruiken kan je wel bij de hema kopen of een babyzaak.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 21:43

maikeltje schreef:
Alleen lauw-warm water drinken ze niet. Misschien is dat het probleem bij jouw paarden?

Vorig jaar had ik koud water en 1 verwarmde bak. Van nature zal een paard in dat geval voor het koude water kiezen omdat zijn instinct zegt dat het lauwige water bedorven is. Deze winter wordt er dus alleen verwarmd water aangeboden. Ik hoop dat hij dan meer drinkt.

@ Ingrid-92, ik zie dat hij veel ruwvoer eet maar tussendoor erg weinig drinkt. Hij koos afgelopen winter voor koud water ipv het verwarmde water. En koud wil hij ook niet echt graag drinken.

Om winterkoliek te voorkomen geef ik dus slobber, gemaakt van zijn brok. Zo krijgt hij in ieder geval s morgens en s avonds totaal 6 liter water binnen, gecontroleerd.

Dus veel ruwvoer en te weinig drinken kan koliek veroorzaken. Ook sneeuw eten en ijswater drinken kan koliek veroorzaken. Krampkoliek, of gaskoliek.

Als je dit een keer mee maakt en er achter komt dat t met te weinig water drinken heeft te maken, probeer je op alle manieren er voor te zorgen dat ze meer water binnen krijgen.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 01-11-13 21:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:50

Bij mij drinken ze juist in de winter extra veel.Wij hebben gewoon een oud bad staan,s'morgens en s'avonds haal ik het ijs er af vul hem aan gooi er wat emmers warm water bij,en s'avonds herhalen we het riedeltje nog een keer.Er heeft er nooit ene koliek( 8)7 afkloppen )ze staan bij mij wel 24/7 buiten

Jamiee__xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:44

Bij ons word altijd de waterleiding afgeplakt met dat plastic wat om kuilbalen heen zit en dan lekker dik. Dit houd het een tijdje vol, maar zodra het echt te erg gaat vriezen is er niks tegen te doen... Dan inderdaad zeulen met emmers (helaas). Maar ik denk dat afplakken van de waterleiding met isolerend materiaal een oplossing kan zijn. Onze waterleiding zit zowat buiten dus misschien dat het het bij jou wel de hele winter door houd.

Eleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:26

Als het echt vriest zeulen wij helaas met emmers water.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 13:03

Dit lijkt me ook wel wat om een paard meer te laten drinken. :)
http://www.infohorse.com/ShowAd.asp?id=5025

Aanvulling: zit me net te bedenken dat ik mijn vorige paard kon laten drinken door een eetlepel dennenknoppensiroop in een emmer lauw water te mengen. De dennenknoppensiroop moest van de homeopaat wel zonder honing zijn omdat dat slijmvorming zou geven in de keel. Resultaat was dat dat paard graag een emmer water dronk ondanks dat ze anders helemaal niet wilde drinken door haar keelontsteking. :)
Laatst bijgewerkt door Bravura op 03-11-13 13:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:09

Mijn pony heeft ook al een aantal keer koliek gehad in de winter, omdat ze geen koud water drinkt. Nu begin ik er op tijd mee. Iemand gelijk een tip om het water wat langer warm te houden? Wel weer rotklusjes , al dat gesleep met water #)