Op verharde weg wandelen slecht voor de gewrichten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lotte_horses

Op verharde weg wandelen slecht voor de gewrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 01:53

Hoi bokkers!

Ik vroeg me af of op straat wandelen (dan bedoel ik echt op de asfalt) slecht is voor de gewrichten van een (oudere) pony.
Want ik zou graag morgen eens een uitgebreidere buitenrit doen zodat we eens een paar bospaadjes kunnen galoperen. Maar hier in de buurt zijn er geen, pas na 4,5km op de verharde weg komen we een klein bosje tegen en dan moet ze nog eens 4,5km terug. Nu vroeg ik me af zou ze dit kunnen lopen of is dit teveel voor haar?
We hebben al vaker buitengewandeld maar dat was maar in totaal 4km op de verharde weg. Hiervan draafden we ook wel wat, maar toch grotendeels stap.

Ze is al een dagje ouder (23 jaar) maar haar conditie is nog goed. Nu krijgt ze soms wel wat last van haar gewrichten.

Vorige winter (als ze in de modder stonden) uitte dit zich in heel licht manken, maar dan met gewrichtversterkende medicijnen was dat opgelost. Nu is de eigenaresse (ik ben een van de verzorgsters) gestopt met die medicijnen omdat deze heel duur waren en ze in de zomer weer normaal liep.
Voor het laatst (met dat ze met dit weer terug in de modder staan) mankte ze niet, maar streek ze met haar linkerachterhoef tegen haar rechterachterhoef. De keer erop streek ze niet meer maar tikte ze soms met haar rechterachterhoef de grond (terwijl ze actief liep). Deze dingen doet ze alleen in draf op de verharde weg.
Nu leek ze er zelf geen last van te hebben (ze was juist zeer actief en blij dat ze mocht draven en haar benen strekken), maar toch hadden we het rustig aan gedaan. Als er een berm is zal ze wel altijd proberen daar in te gaan lopen, maar dit heeft ze altijd al gedaan.

Ik heb de eigenaresse alles uitgelegd (van het strijken etc), zij denkt dat dit gewoon haar gewrichten zijn en ze gaat terug elke zondag die medicijnen bijgeven (vorige winter is het voor dagelijks gebruik voorgeschreven geweest). Maar zij zegt dat die wandeling zeker moet lukken en er gewoon voor moeten gaan.

Ik had ergens gelezen dat op verharde weg wandelen juist goed is voor de gewrichten omdat er dan meer botbelasting is wat de botten (en zo ook de gewrichten) juist sterker maakt?
En dan had ik nog ergens gelezen dat doordat er meer botbelasting is de gewrichten en pezen ook meer belast worden (door elke keer die schok als ze de grond raken) en dus overbelast kunnen worden?
Dus ik weet het echt niet meer :+

Dus wat denken jullie, kan ze deze wandeling aan? Is het wandelen slecht voor haar gewrichten? Dat strijken etc. is dit ook een gevolg door overbelaste gewrichten?

Alvast bedankt! :)
:evaw:

felineepino

Re: Op verharde weg wandelen slecht voor de gewrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 02:05

Mij is verteld dat op de harde weg draven niet goed is voor vooral de oudere met artrose etc. Maar wandelen heb ik dagelijks met mijn pony gedaan toen hij nog op stal stond. 3 keer per dag gingen we wandelen op het harde en zo af en toe wat gras, we zijn wel eens 1,5 uur op pad geweest. Stappen op het harde deed hem alleen maar goed, mijn dierenarts had het ook aangeraden. De blubber kon hij echt niet tegen, na 2 dagen in een blubberige paddock liep hij zo stijf dat ik gelijk een medische verklaring aan heb laten vragen voor een andere losgooi baan voor hem. Is waarschijnlijk te zwaar, het zuigt ook behoorlijk en dat is inderdaad slecht voor de gewrichten. Als je pony de reis zelfaankan maakt dat stuk stappen op harde ondergrond volgens mij niet heel veel uit hoor.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 02:17

Die modder waar ze in staat is véél slechter voor de gewrichten dan een verharde weg. Een harde ondergrond is zowieso goed, schokdemping doet je paard zelf in de kogels hé? ;)
Zacht geeft meer speling zijwaarts dus ik denk dat het voor je paard juist prettiger is op de weg te lopen ipv in de berm. Draven op het harde zou ik dan weer niet doen.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 02:36

Oké bedankt voor jullie snelle en duidelijke reacties! :)

Ik heb nog een iets kortere route gevonden, maar die heeft wel minder bos. Deze is 2,5km enkel dus we zullen deze dan eerst een proberen :) En als die goed gaat kunnen we die nog iets grotere doen! :)
En dan enkel stappen op het verharde en draven en galoperen op die bosweggetjes.

Ik vind het buitenwandelen ook heel goed met dat ze dan toch even op het droge staat (we zijn nog bezig met hun stal vanvoor te verharden, maar binnekort hebben ze dus zowiezo de optie droog te staan. Jammergenoeg staan ze dus voorlopig in de blub)

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 12:45

Ik heb nog een vraagje (puur uit interesse en kennis uitbreiding :+ )

Wat is het grote verschil in draven en stappen op de harde baan dat maakt dat draven op de harde baan slecht is en stappen juist goed?
Als iemand mij dat kan uitleggen, graag! :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:46

lotte_horses schreef:

Wat is het grote verschil in draven en stappen op de harde baan dat maakt dat draven op de harde baan slecht is en stappen juist goed?

Dan is de klap harder.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:50

Normaal gesproken is draven op het harde ook niet verkeerd, maakt de pezen en banden juist sterker. Maar dat moet je rustig opbouwen en met een paard wat oud is en problemen heeft zou ik niet meer zo fanatiek gaan trainen.

Kleurplaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:55

Tabaluga12 schreef:
lotte_horses schreef:

Dan is de klap harder.

Toch vraag ik me af, als je zelf door zacht zand en hard zand rent, dan heb je meer problemen met de gewrichten op zacht zand. Of zie ik het nu volkomen verkeerd..... :D

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:02

lotte_horses: probeer het eens uit: ga lopen en hardlopen op asfalt... dan voel je het verschil in de demping...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:43

Kleurplaatje schreef:
Toch vraag ik me af, als je zelf door zacht zand en hard zand rent, dan heb je meer problemen met de gewrichten op zacht zand. Of zie ik het nu volkomen verkeerd..... :D

Dat komt dus omdat zacht zand je geen steun geeft, het dempt wel de klap naar beneden iets maar geeft tegelijk ook mogelijkheid naar links en rechts te zakken, draaien of te zwikken met je enkels. Op een harde ondergrond heb je daar geen last van, dan komt de klap iets harder aan, maar dat is zo'n punt niet want je gewrichten zijn erop gemaakt om dat te dempen (itt alle zijwaartse/horizontale beweging). En een paard heeft betere schokdemping in zijn benen als wij ;)

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 13:06

Oké nu snap ik het! Bedankt iedereen! :)