Ik vroeg me af of op straat wandelen (dan bedoel ik echt op de asfalt) slecht is voor de gewrichten van een (oudere) pony.
Want ik zou graag morgen eens een uitgebreidere buitenrit doen zodat we eens een paar bospaadjes kunnen galoperen. Maar hier in de buurt zijn er geen, pas na 4,5km op de verharde weg komen we een klein bosje tegen en dan moet ze nog eens 4,5km terug. Nu vroeg ik me af zou ze dit kunnen lopen of is dit teveel voor haar?
We hebben al vaker buitengewandeld maar dat was maar in totaal 4km op de verharde weg. Hiervan draafden we ook wel wat, maar toch grotendeels stap.
Ze is al een dagje ouder (23 jaar) maar haar conditie is nog goed. Nu krijgt ze soms wel wat last van haar gewrichten.
Vorige winter (als ze in de modder stonden) uitte dit zich in heel licht manken, maar dan met gewrichtversterkende medicijnen was dat opgelost. Nu is de eigenaresse (ik ben een van de verzorgsters) gestopt met die medicijnen omdat deze heel duur waren en ze in de zomer weer normaal liep.
Voor het laatst (met dat ze met dit weer terug in de modder staan) mankte ze niet, maar streek ze met haar linkerachterhoef tegen haar rechterachterhoef. De keer erop streek ze niet meer maar tikte ze soms met haar rechterachterhoef de grond (terwijl ze actief liep). Deze dingen doet ze alleen in draf op de verharde weg.
Nu leek ze er zelf geen last van te hebben (ze was juist zeer actief en blij dat ze mocht draven en haar benen strekken), maar toch hadden we het rustig aan gedaan. Als er een berm is zal ze wel altijd proberen daar in te gaan lopen, maar dit heeft ze altijd al gedaan.
Ik heb de eigenaresse alles uitgelegd (van het strijken etc), zij denkt dat dit gewoon haar gewrichten zijn en ze gaat terug elke zondag die medicijnen bijgeven (vorige winter is het voor dagelijks gebruik voorgeschreven geweest). Maar zij zegt dat die wandeling zeker moet lukken en er gewoon voor moeten gaan.
Ik had ergens gelezen dat op verharde weg wandelen juist goed is voor de gewrichten omdat er dan meer botbelasting is wat de botten (en zo ook de gewrichten) juist sterker maakt?
En dan had ik nog ergens gelezen dat doordat er meer botbelasting is de gewrichten en pezen ook meer belast worden (door elke keer die schok als ze de grond raken) en dus overbelast kunnen worden?
Dus ik weet het echt niet meer
Dus wat denken jullie, kan ze deze wandeling aan? Is het wandelen slecht voor haar gewrichten? Dat strijken etc. is dit ook een gevolg door overbelaste gewrichten?
Alvast bedankt!