Paard wil maar geen wintervacht krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miekemuis_

Paard wil maar geen wintervacht krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 11:59

Ik twijfel!
Mijn ruin van 9 stond altijd kort in het haar, maar hij kreeg vroeg een deken op en werd altijd lekker warm gehouden. Ideaal, ik moest nooit scheren.
Nu staat hij door een ongeluk op pensioen. Hij staat overdag op het land, en komt snachts binnen. Hij staat op stal dan, dik bed met stro. Hij krijgt veel hooi, wortelen, gerst en een schepje krachtvoer om zijn vitaminepijl goed te houden. Hij is staat goed qua gewicht. Maar hij heeft nu dus geen deken op, omdat hij niet meer werkt.
Maar hij krijgt geen wintervacht. Echt niks! Hij lijkt wel geschoren..
Hoe komt dit? Moet ik bloed laten trekken? Of gewoon afwachten? Of toch maar een deken op? Heb genoeg dekens om hem de hele winter warm te houden maar het lijkt me voor hem aangenamer zonder..?
Mijn merrie (staat in dezelfde omstandigheden) is reeds geschoren met dekens, want zij werkt wel en had al een berevachtje..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:03

Tja, bij sommige paarden wil het gewoon niet. Ik zou 'm lekker in de dekens zetten, winterweer op zo'n kort vachtje is nou niet heel aangenaam.

Waarom krijgt hij gerst? :)

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 12:08

Koper schreef:
Tja, bij sommige paarden wil het gewoon niet. Ik zou 'm lekker in de dekens zetten, winterweer op zo'n kort vachtje is nou niet heel aangenaam.

Waarom krijgt hij gerst? :)

Gewoon als hapje. De andere paarden krijgen het met hun sportbrok, maar omdat hij dat niet nodig heeft zou hij anders niets krijgen. Hij krijgt dus een beetje gerst omdat hij anders als enige niets krijgt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:09

Ik zou eerst maar gewoon afwachten of je paard het koud heeft. Als je merkt dat je paard het toch koud krijgt kun je deken opleggen maar anders zou ik hem gewoon zonder laten.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:22

Het ene paard krijgt nu eenmaal sneller een wintervacht dan de ander. Mijn ene paard is nog bijna in zijn zomervacht, terwijl de andere al echt wollig begint te worden en de shetjes zijn echt al teddybeertjes. Heel erg koud is het nog niet geweest, dus ik zou nog ff afwachten.

Chessie

Re: Paard wil maar geen wintervacht krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:24

Onze paarden blijven ook vrij kort in hun vacht zonder deken (soms zelfs korter dan andere paarden met).
Die hebben het echt niet koud (overdag buiten, nacht binnen)
zou me er geen zorgen om maken

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 13:45

Tot hoe laat blijft het licht aan op stal? Licht remt de vachtgroei nl

Mijn fjord krijgt ook geen lange vacht maar wel heel dik en dicht. Zolang je paard niet koud voelt in de lies en aan de oren zou ik me nog geen zorgen maken.
Mocht ie wel koud worden kun je er altijd een dek op leggen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 13:48

Hier hebben wij ook een paard gehad die (bijna) geen wintervacht kreeg. Nooit gemerkt dat ze het koud gehad heeft. Ik zou gewoon kijken naar je paard :) Als die het koud heeft, deken opleggen.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 13:58

Het licht blijft niet extreem lang aan.. Maar toch tot 21u.. het zou daar misschien wel aan kunnen liggen.
Aan de oren voelen zal niet lukken, want dat heeft meneertje niet graag :') lies wel. Hij heeft ook nog nooit gebibberd.. Maar het lijkt me toch vreemd dattie echt nog een zomerjasje heeft..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 14:02

Hier staan ook een paar dagelijks op de weide met zomervachtje, hebben nergens last van.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 14:04

Zou goed van het licht kunnen komen. De een doet daar meer mee als de ander. Hier 2 fjorden. De mijne heeft een korte dichte vacht en de ander an in aug al een vacht om mee naar de noordpool te gaan.

Vacht komt doordat de dagen korten. En de zomervacht komt er in door lengen van dagen.
Dus als het licht langer aan is op stal zal het aanmaken uit kunnen blijven

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 14:20

Bij ons staat het licht niet lang aan (en gelukkig nog weinig vacht) volgens mij moet je al speciaal licht hebben wil dat het zijn

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 14:38

Nee hoor dat maakt niets uit

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 14:46

als je paard jarenlang geen wintervacht aan heeft hoeven te maken dan is dat niet van het ene op het andere moment gebeurd, dat kan wel een tijdje duren. Daar gaan misschien wel een paar jaar overheen. Je zegt zelf al dat hij altijd al kort in het haar heeft gezeten.

Hou je paard goed in de gaten en als hij het koud heeft gewoon een dek op.

voodoo11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 14:49

Mijn merrie staat ook altijd buiten met een schuilstal, maar heeft ook heel weinig vacht. Als de temperatuur naar beneden gaat en het regen een langere tijd. Staat ze ook te rillen van de kou.
Daarom gaat erbij haar gewoon een deken op.