Ik heb sinds een half jaar een eigen pony. Het probleem is dat de rijbak nu niet te rijden is, dus wil ik graag met mijn pony in het bos rijden. Het bos is 5 km rijden van stal af. Ik heb al een paar keer geprobeerd om daar naar toe te rijden, maar ik krijg haar niet voorwaarts richting het bos. Bij mijn stal is er niemand die met zijn paard mee naar het bos kan. Zodat mijn pony wat vertrouwder daar in word. Ook ken ik niemand in mijn omgeving met ervaring die mijn daar mee kan helpen. Wie heeft er tips of kan mij hier mee helpen.
Er mee wandelen daar ben ik ook regelmatig aan het doen. En dat doet ze juist heel goed. Maar zodra ik er op stap is ze gelijk helemaal anders. Zelfs als mijn zus er naast loopt, die geen ervaring heeft in dit soort dingen. Waar ik dus weinig hulp van heb. Ik weet ook dat dit veel tijd en geduld kost. Maar het zal fijn zijn als ik hulp kan krijgen van iemand die veel ervaring heeft en niet snel bang is.
Ceasar2015
Geplaatst: 26-10-13 17:38
Inderdaad wandelen en daarna samen met een ervaren paard naar buiten. De steun die een ander paard geeft in nieuwe situaties, kunnen wij nooit helemaal vervangen.
op het stuk waar ze niet meer verder durft af stappen en stuk lopen daarna weer op stappen,, dat heeft gewerkt bij mijn paard,naar paar keer hoefde ik niet meer af te stappen en liep ze zo door
Dat heb ik al een paar keer geprobeerd eerst ging dat goed maar nu reageert ze niet op die persoon die mee loopt of fietst
Lumea
Geplaatst: 26-10-13 18:41
Je geeft aan dat je paard niet verder wilt als jij erop stapt, ook al loopt er iemand naast en dat er geen paarden zijn die mee naar buiten kunnen. Is het dan een idee dat jij er eerst naast gaat lopen, en dat er iemand anders, ervaren, op gaat zitten, en zodra hij daaraan gewend is je het omkeert? Of dat je je paard laat wennen aan ook iemand anders, zodat hij vertrouwen heeft in diegene die naast hem loopt zodra jij erop stapt? Of dat je desnoods advertenties op marktplaats, bokt, winkels etc. gaat hangen, zodat mensen bij jou in de buurt weten dat jij een rijmaatje zoekt voor in de bossen en die dus met jou mee kunnen gaan?
Ja Kim die tips die jij geeft heb ook aan gedacht, ik ken niemand die er op gaat zodat ik er naast loop. Ook heb ik een advertentie gezet rijmaatje gezocht en heb daar geen reacties op gehad. Ik ben dus nog steeds druk met zoeken
En maneges/stallen in de buurt afgaan, en daar bijvoorbeeld posters plakken? En posters in winkels (supermarkten ed) ophangen? Hoe meer je het verspreid, hoe meer kans je hebt!
Opstappen en gaan met de pony,niet denken bij het punt van omkeren nee hop doorlopen,vertrouwen hebben in de pony en ietds meer been geven,desnpods ga ne stukje draven zodat de aandacht bij jou blijft en niet naar het bang zijn.
Afstappen kan idd ook maar ik zou gewoon erop bliven zitten en vol trots en vertrouwen hop gaan!.
Het lijkt erop dat je pony jou uit aan het proberen is. Je moet er eigenlijk niet aan toe geven. Pas terug gaan als jij dat wilt. Is hij goed verkeersmak?
Zijn vorige eigenaar zegt dat ze redelijk verkeersmak, is ik denk zelf ook dat ze mij aan het uittesten is. Morgen ga ik weer met haar naar buiten ik blijf door gaan. De aanhouder wint.