Je vraag is namelijk nogal vaag. Heb je het over dressuur? Springen? Of nog iets anders? Heb je het over een bepaalde proef?
Aangezien je vraag zo vaag is, krijg je dus ook een heel algemeen antwoord. Misschien kun je iets beter uitleggen wat je graag zou willen weten. Dan kunnen wij je ook betere antwoorden geven
Basic_
Geplaatst: 11-11-13 13:13
Dressuur: TAKT! Takt is echt het allerbelangrijkste, kwaliteit van de gangen en dan bedoel ik dus taktmatig, niet of het paard zíjn of haar benen 10 cm optilt of een meter Daarna wordt er beoordeeld op de hoofd hals-houding/ aanleuning en nageeflijkheid. Daarna wordt er gekeken hoe de oefening wordt uitgevoerd
kaatjemuts
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland
Geplaatst: 11-11-13 13:20
bij het jureren wordt het Skala der Ausbildung gebruikt: tact/regelmaat losgelatenheid/ontspanning aanleuning rechtgerichtheid schwung/impuls verzameling.
De eerste 3 worden voor de basis gebruikt en de laatste 3 komen erbij voor de hogere klasses. Elke oefening wordt dus hierop beoordeeld. Natuurlijk wordt de uitvoering vd oefening zelf en hoe de ruiter erop zit ook meegenomen, maar als het bovenste niet goed is, is het moeilijk om ook de rest goed uit te voeren...
ponyhanna
Geplaatst: 29-11-13 17:41
Ik denk juist dat ze meer op het netjes rijden letten, als je op het goede been licht rijdt, als je goed de hoeken door rijdt, als je de pony nagevelijk moet rijden dat dat met de goede hulpen gaat en dat het geen gerop in de mond word en dat het er lekker ontspannen uit ziet!
Ik denk dat ze ook kijken naar het gehele plaatje, ook al doen ze de oefeningen netjes en ontspannen, als de combinatie niet zo mooi is vallen de punten vaak lager uit. Dit zou eigenlijk niet mogen maar onbewust gebeurd het wel.
Annepanne92
Geplaatst: 06-01-14 23:57
Heb zelf vroeger veel als 'schrijver' geholpen bij wedstrijden die werden georganiseerd door mijn manege destijds. Ik kreeg dus alles mee van wat het jurylid vond. Merkte vooral dat het ene jurylid het andere niet is. Natuurlijk is er al het bovengenoemde zoals takt, houding enz maar ik had bijvoorbeeld ook een keer een jurylid die meteen zodra iemand de ring binnenkwam een uitgebreid oordeel had over de verzorging van het geheel. Zo was er opeens een haflinger met duidelijk super dikke en lange manen maar deze was helemaal strak ingevlochten. Hier kreeg deze combinatie dan ook extra punten voor 'omdat ze daar wel erg veel moeite in gestoken heeft'. Het is dus nooit echt 100% zeker in te schatten waar een jurylid op let.