Zenuwen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Zenuwen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 13:40

Na ruim achttien jaar fanatiek recreatief rijden (ik ben 33), is het er toch van gekomen. Eind van de middag ga ik mijn wedstrijddebuut maken. Nog niet eens een officiële wedstrijd, maar gewoon een oefendressuur bij mijn pensionstalling waar ik inmiddels al 3 jaar met mijn eigen paard rijd. Ik heb verder helemaal geen wedstrijdambities, maar dit leek me toch leuk om eens te proberen. Het is gewoon een b proefje, dus niks bijzonders ook nog.
Maar nu barst ik me toch van de zenuwen!! Waarschijnlijk omdat ik nogal hoge eisen stel aan mezelf en alles perfect wil doen.
Ook kan ik me heel druk maken over allerlei dingen waar ik geen invloed op heb: witte hekjes, auto met jury die er anders nooit staat, kleine ruimte om los te rijden, mensen die staan te kijken langs de bakrand, enz, enz.
Hoe gaan jullie om met zenuwen?

love_Soraya

Re: Zenuwen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:16

hoe is je wedstrijd gegaan :) ?
Ik heb over een week mijn eerste onderlinge dressuur wedstrijd, ben nu ook al best zenuwachtig...

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:38

Kilometers maken :D
In het begin was ik ook altijd super zenuwachtig, maakte allemaal lijstjes met wat ik moest doen en welke spullen in mee moest. Een paar dagen van te voren stond alles al klaar.
En nu, nu heb ik nauwelijks meer zenuwen. Behalve bij kampioenschappen of als ik naar een hogere klasse promoveer.
Wat wel kan helpen zijn ademhalingsoefeningen, goede voorbereiding=minder stress, en eventueel bach bloedem resque spray. Dat werkte bij mij erg goed toen ik toch wel erg zenuwachtig was voor de regio..

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:57

Goede voorbereiding scheelt de helft! Bij mij in ieder geval wel *D . Zorg dat je tuig netjes gepoetst is van tevoren. Oefen je proefje goed, zodat je weet wat je staat te wachten en op welke punten je extra moet letten. Daarnaast, probeer constant te denken: Wat is het ergste dat kan gebeuren. Dan valt het relatief wel mee.
Nog een klein tipje, 2 uur van tevoren paar koppen thee met valeriaan (homeopathisch) erin. Dit zal dat zenuwgevoel in je buik wat wegnemen.

Equi_Assist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:38

Wedstrijdspanning is niet iets wat je zo 1-2-3 oplost. Het kan namelijk met van alles te maken hebben. Wat is je doel? Is je doel gericht op persoonlijke ontwikkeling en kun je het zelf controleren of is het een doel dat meer afhankelijk is van iemand anders zoals 'ik wil de beste zijn', 'ik wil dat anderen me goed vinden', 'ik wil winnen'? Als je een doel hebt dat gericht is op persoonlijke ontwikkeling zoals bijvoorbeeld 'ik wil een fijne proef rijden' heb je het zelf in de hand. Vervolgens is het de vraag of het een haalbaar doel is. Als je in je training de oefeningen goed kunt rijden en het proefje netjes kunt door rijden, is er eigenlijk geen reden om aan te nemen dat het op de wedstrijd niet zou lukken.
Dan heb je nog het volgende: hoe kijk je tegen je zenuwen aan? Zijn kriebels in je buik ene teken dat je klaar bent voor de wedstrijd of zijn de kriebels in de buik een teken dat je de wedstrijd gaat verknallen omdat je zo zenuwachtig bent?
En waar richt je je aandacht op? Op hetgeen je wil voorkomen of op het geen dat je wil dat gaat gebeuren? Vaak helpt het om te denken in oplossingen, dus als er een probleem is: wat moet ik doen om het op te lossen?
Een goede voorbereiding helpt ook: ken je proefjes uit je hoofd, weet wat je mee moet nemen, zorg dat je alles klaar hebt liggen, etc. etc.
Ik ben benieuwd hoe je er zelf mee bent omgegaan? Hoe is het gegaan? Wat werkte wel? En wat niet?

imke_sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:14

Ik gebruik voor de zenuwen altijd rescue druppels. Die helpen me heel erg.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:54

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 09:26

Nou uiteindelijk toen ik op mijn paard zat, waren de zenuwen vrijwel weg! Proef kende ik natuurlijk uit mijn hoofd.
Het enige waar ik nog zenuwen voor had, was de tafel met twee juryleden, die heel dichtbij de ring stond en die ze nog nooit gezien had. Voor de proef ben ik er een paar keer langs gereden, daar ging ze wel in de ankers. Uiteindelijk bij de proef zelf liep ze er braaf langs!
Het grootste probleem was eigenlijk dat ze helemaal stil viel toen ik de ring in kwam. Alle impuls was weg en ze was niet vooruit te branden. Bij het losrijden was ze veel beter aan het been.
Heeft iemand daar tips voor?
Ik had 193 punten en daar was ik wel heel tevreden mee voor mijn eerste keer. Ook heeft het de drempel voor mij lager gemaakt om de volgende keer mee te doen aan een wedstrijdje.
Alle opmerkingen van de jury gingen over het verlies aan impuls. Als ze niet zo was stilgevallen had ik zeker over de 200 kunnen halen. Maar ach, dat is iets voor de volgende keer.

Equi_Assist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:39

Wauw wat een succes ervaring! Het optimale losrij schema is iets waar je achter moet zien te komen :) En probeer zelf vooruit te blijven denken in je proef. Succes!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 17:16

Bedankt voor de tip!