mensen weigeren te betalen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GUSTIxBILL

mensen weigeren te betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 10:27

hoi hoi, hier een lang verhaal.
eerst en vooral, dit is aan de hand in Belgie.

wij hebben een tijd geleden stallen tehuur gezet omdat wij al onze paarden hebben moeten weg doen. Familie D. heeft hier op gereageerd voor haar pony's van haar overleden vader.
zij zijn hier als vrienden aan huis ontvangen omdat mijn moeder de pony's kent. En in het begin ging alles goed, mvr D. betaalde altijd netjes. besloot mvr D. voor haar zoontje en dochter er nog 2 paarden bij te kopen. Wij dus nieuwe stallen bij gezet. En ineens betaald mvr D. of haar meerderjarige dochter ineens niet meer.

Af en toe betalen zij eens 200, dan 400 dan 100€. Maar hun schulden bij ons en bij de veearts worden alsmaar groter. Wij hebben meerdere keren contact opgenomen, zijn naar hun toe gegaan. En hebben er alle begrip voor als financieel niet gaat. Maar dan kunnen ze ten minste of de paarden terug verkopen, of eerlijk zijn en niet altijd excuusjes vinden. Ze gaan bijna maandelijks week naar Tunesïe, maar hier betalen kunnen ze niet.

De pony's zijn gechipt, maar papieren zijn niet in orde omdat ze de veearts betaald. De 2 paarden hebben wij de papieren hier, en staan nog op naam van de oude eigenaar. Dus zij hebben van de paarden geen eigendom bewijzen. Wat zijn op dit moment onze opties? En klopt dit dat als ze 3 maanden niet betalen en komen de paarden van de verzorgende partij worden of?

Eveneens hebben zij buiten de chip die niet geregistreerd is geen bewijs dat de paarden van haar zijn. Nog van betaling. Laatste betalingsbewijs is van begin September geleden op mijn rekening met mededeling nog ....€

Is er iets wat wij gerechtelijk kunnen doen? Dit daar zij dreigde om hun jurist erop te zetten omdat mijn moeder (niet zo slim) gedreigt heeft dat de handelaar vandaag komt kijken. (niet dat deze paarden überhaupt iets waard zijn).

Equilis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:35

Wat zijn de afspraken die jullie gemaakt hebben over de betaling?
Ik zou hen er eerst eens op aanspreken en de afspraken nog eens duidelijk herhalen. Een contract kan ook altijd. Ik weet dat dat in de paardenwereld niet altijd gedaan wordt (of toch niet in onze streek), maar het kan nuttig zijn.
Op onze vorige stalling was niet betalen gewoon een slot op je stal...

GUSTIxBILL

Re: mensen weigeren te betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 10:40

Afspraken: maandelijks voor de 10e het afgesproken bedrag betalen + de veearts kosten terug betalen.
Ze lopen ondertussen 3 maand achter met betalen. (en dit zonder november dat eraan komt) Veearts kosten zijn naar ons al 5 maand niet betaald.

Wij zijn geen officiële stal, maar particulieren met een hele hoop stallen achter het huis. Hun de afspraken duidelijk maken, langs gaan, rustig proberen, geduld, ... Is al reeds 5 maanden aan de gang. En ons geduld is dus als het ware volledig op. Zeker nu dat wij in de schulden geraken naar onze hooi man en daar waar we het eten halen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:46

Zelf juridisch advies zoeken en niet gaan klieren met dreigementen (niet zo slim van je moeder) of slotjes op stallen of paarden in eigendom nemen. Gewoon de nette weg bewandelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:48

Zonder contract is het lastig, zijn er wel officiele rekeningen opgesteld, betalingen via de bank gedaan, of is echt alles op goed vertrouwen?
Persoonlijk denk ik dat je er financieel nog het beste uitkomt met stellen dat ze voor 1 december betaald moeten hebben en anders de dieren van jullie stal halen, want juridisch beslagleggen kost ook veel geld en kost je ook minstens een half jaar. Zomaar verkopen van paarden of zadels oid mag niet, dan zijn jullie schuldig aan diefstal.
(heb hier al ruim een jaar spullen staan van iemand, mag ze helaas ook niet zomaar verkopen en het staat enorm in de weg)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:49

Juridisch advies inwinnen.. dus je rechtsbijstand inschakelen.

Heb je afspraken op papier gezet?

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 11:00

wij hebben een tijd geleden betaling via de bank gehad met mededeling nog ...€,
we hebben ze tot 26okt. gegeven, maar er is nog geen cent betaald. net zo min als ze zelf zullen komen halen.

er staat jammer genoeg verder niks op papier. buiten dat de 2 paarden hun papieren hier liggen en deze op naam staam van de oude eigenaar, 1 hier niet zo ver vandaan, en 1 in engeland. de veearts is nog steeds niet begonnen met deze papieren over te zetten omdat mvr D. schulden heeft bij hem.

dus de pony's mogen en kunnen wij zelf niet vervoeren zonder paspoort van deze pony's . wij hebben reeds al voorstel gedaan dat ze pony's ergens anders zettn en alleen voor de paarden betalen en verder afbetalen van het stalgeld van de pony's. en dt als de schulden afgelost zijn ze de paarden ook ergens anders zetten . maar ook dit willn ze niet.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:04

Je hebt niks aan de papieren en maakt ook niet uit dat daar nog namen op staan van de oude eigenaren. Je kan en mag ook niet zomaar die pony's gaan verplaatsen.

Waarom zou je deze mensen nog in pension willen (alleen hun paarden en niet de pony's) terwijl je weet dat ze het lastig vinden om op tijd te betalen?

Ik zou proberen iets op papier te krijgen... dus nieuwe afspraken voor pensionstalling... en daarnaast een regeling voor het afbetalen van de schuld. Ben alleen bang dat ze daar niet aan willen... en dat je toch echt je rechtsbijstand moet gaan vragen.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:08

het advies van mij als je juridische gaat doen, zorg dat alles op papier staat.
en je de waarheid op papier zet, en geen onzin dat er niks mee te maken heeft.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:09

Rechtsbijstand inschakelen. Contract opstellen met alle regels + betalingsregels erin. Daarnaast een brief aangetekend versturen met de uiterste betaaltermijn erin en het verschuldigde totaalbedrag tot die datum erin. Dit alles in overleg met de rechtsbijstand, dan kun je ook verwoorden (in de aagetekende brief) wat er gebeurd als er niet betaald word.

Succes, lijkt mij erg lastig en frustrerend.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 11:16

iet laten ondertekenen gaat moeilijk worden. ik vermoed dat ze dit ook niet gaan willen. graag willen we dat ze alles vandaag komen halen (paarden mogn eventueel blijven. mijn nichtje is er gek van. maar rijden gaat niet). en betalen. maar jammer genoeg hebben ze altijd excuses...

hebben al 5 maand met veel geduld verschillende oplossingen proberen aan te reiken. maar valt elke keer in dovemans oren met nieuwe excuses.

zullen dan nogmaals naar daar rijden en opnieuw te proberen om tot oplossing te komen...

rechtsbijstand hebben we niet. maar een goede vriendin van mama is advocaat. als deze uit vakantie is daar eens ten rade bij gaan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:13

Je moet wel echt dingen gaan scheiden zodat het duidelijker is... want je hebt gewoon een zakelijke relatie aangegaan met die mensen namelijk je verstrekt pensionstalling tegenover betaling... dat je nichtje gek is van de paarden zou geen argument mogen zijn. Dan moet je de paarden overkopen en er daarmee een zakelijke overeenkomst van maken.

Ik zou als je daarheen rijdt wel even goed zakelijk op papier hebben wat je nou wil. Dus 1... een pensionstalling overeenkomst per paard/pony met daarin rechten en plichten die per 1 november ingaat ofzo... (je kan vast via google wel voorbeeld vinden) en daarnaast iets over wat betreft de schuld die ze hebben.
Laat zien dat je het zakelijk wil aanpakken... misschien dat je dan serieus wordt genomen. Dus al dat gemuts over nichtjes die een paard leuk vinden, oud-eigenaren op papieren, dreigementen over handelaren moet je weg laten.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 14:07

Dank je voor je eerlijke antwoord. Mijn ouders gaan er vandaag of morgen naar toe. In hoop van zege dat er een oplossing gevonden word. En zo niet laden we ze op en zetten ze in haar tuin. Niet de beste oplossing, maar hier zijn we het op het moment meer als beu

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:00

:o paarden naar haar brengen zou ik nooit doen, heb je niks meer achter de hand,nu wel, jullie hebben de papieren,en zij kunnen evt niet aantonen dat de paarden van hun zijn,,willen zij de paarden terug,zal er eerst betaald moeten worden,en wat voor een pony,s zijn het shetjes kosten niet veel,kun je evt wel in de tuin zetten, over b/d pony,s is weer een ander verhaal, of probeer een over eenkomst te krijgen dat ze een paard,zie als onkosten naar jullie geven,die je dan weer kunt verkopen evt, maar zorg wel dat je beslagen ten ijs komt, en neem zeker kontact met de vriendin van je moeder, die weet hoe zo iets inelkaar zit, als het goed is, wat je wel en niet mag doen, veel suc 6

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 15:31

dat hadden we zo nog niet bekeken.
zal dit aan mijn moeder voorleggen.
de ponny's zijn a-b pony's, hele grote shet. en een dwergfries.
paarden zijn in ned eigenlijk grote e-pony's