Gemeente stelt dat gebruik grond strikt voor agrariers is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Gemeente stelt dat gebruik grond strikt voor agrariers is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 13:51

Sinds gisteren weten we dat we een probleem hebben. :D

Toen bereikte ons namelijk via via, de boodschap dat de gemeente problemen zou hebben met de balen kuilgras die we al sinds 10 jaar op een perceel weiland leggen na inwikkelen.
De afgelopen 7 jaar hebben deze balen aan de weg gelegen, we gebruiken het weiland alleen (deels) in het weideseizoen voor beweiding maar primair is het gebruik gericht op het winnen van ons ruwvoer.

Nu ben ik meteen gaan bellen zodra we hiervan te weten kwamen. Het verhaal gaat als volgt: omdat wij geen agrariërs zijn, zouden we eigenlijk deze grond al helemaal niet mogen gebruiken. Want dat mogen volgens de redenering van de gemeente alleen agrariërs. Op dit weiland ligt de functie agrarisch.
Maar ze 'gedogen' het weiden van paarden op ons 'hobbyweiland'. Alleen, omdat we hobbyisten zijn, mag kuilgras daar niet liggen. Als we agrariërs waren geweest, had het wel gemogen...

Nou vind ik deze hele redenering nogal krom, ten eerste zegt het bestemmingsplan iets over het gewenste gebruik van de gronden, of dat gebruik dan voor eigen gebruik en niet commercieel is of voor een inkomen, lijkt mij buiten de invloedssfeer van een gemeente liggen. In feite is iedereen binnen deze gemeente die agrarisch bestemde grond gebruikt voor agrarische doeleinden, maar niet als agrarier, dus in overtreding. Dat lijkt mij straf.
Ten tweede heb ik nooit gehoord van dergelijke wetgeving, maar ja dat kwam volgens de ambtenaar omdat alleen deze gemeente dat in het bestemmingsplan heeft staan. Maar een bestemmingsplan is toch ondergeschikt aan landelijke wetgeving?

Nou kan ik het bestemmingsplan niet lezen, zit op slot, maar in de bijbepalingen heb ik wel degelijk gevonden dat deze gemeente 'agrarisch bedrijf' en 'het agrarisch bedrijf' door elkaar gebruikt. En dat betekent iets anders. :+

Als ik de tekst uit het plan heb zal ik het plaatsen, maar mijn vraag: zelf invulling geven aan zoiets in een bestemmingsplan, hoe rechtsgeldig is dat? Doen meer gemeentes dit?

En hoever mag een gemeente gaan in de invulling van een algemeen artikel als het gaat om omzetting in naar expliciete regeltjes?

P.S: dit verhaal gaat niet over de gemeente waar wij wonen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:18

Volgens mij is de term 'hobbymatig agrarisch gebruik' bedoeld om het houden van dieren of kweken van gewassen op hobbymatige wijze toe te staan op percelen met een bestemming die anders is dan 'agrarisch', bv 'wonen' of 'industrie' en niet om hobbyisten te weren van agrarische percelen :?
Het mag IMO niet uitmaken of het opslaan van pakken kuilvoer en het begrazen door paarden met hobbymatig of bedrijfsmatig oogmerk is.

Heb je misschien een linkje naar het betreffende perceel en bestemmingplan via http://www.ruimtelijkeplannen.nl/ ?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 14:30

Ik PB je even.

Ipsilonka

Re: Gemeente stelt dat gebruik grond strikt voor agrariers is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:44

Als er op het bestemmingsplan staat dat het agrarisch is, dan ben jij dat met je paarden hobbymatig dus niet. Wij hebben met het kopen van het huis het bestemmingsplan laten wijzigen aangezien wij ook alleen hobbymatig paarden hebben.

Gabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 18:46

Normaal staat er bij de bestemming 'Agrarisch' dat de gronden bestemd zijn voor 'agrarisch grondgebruik'. In de begripsomschrijving staat dan vaak iets in trant van "gebruik van grond gericht op het telen van gewassen en/of houden van dieren". Met die uitleg heb je geen problemen. Dit kan echter per gemeente verschillen. Het is dus van belang de regels van het betreffende bestemmingsplan na te pluizen. Als de omschrijving in het bestemmingsplan heel 'eng' is, dan kan het inderdaad zo zijn dat er sprake is van strijdigheid met het bestemmingsplan. Het landelijk beleid is hierin slechts kaderstellend, de precieze invulling/formulering is aan de gemeente.

Persoonlijk vind ik jou 'probleem' ver gaan. Het gebruik van de grond stemt overeen met het gebruik zoals een agrarier dat zou doen. Vaak zie je wel problemen onstaan doordat er bijv. een paardenpension gevestigd is/wordt op een agrarische bouwblok. Dit past niet omdat een pensionstalling geen agrarische activiteit is (het is niet gericht op het voortbrengen van producten door middel van het houden van dieren of telen van gewassen).

(of opslag overal in het buitengebied toegestaan moet worden is weer een andere vraag, hierover verschillen de regels per bestemmingsplan).

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 19:21

Ipsilonka de bestemming hobbymatig bestaat in de betreffende gemeente niet, ze beweren nu dat ze alle hobbymatige gebruikers (of niet commerciele gebruikers of wat je het ook maar wilt noemen, want feitelijk zeggen ze in hun bestemmingsplan dat iedereen die geen agrarisch bedrijf voert, de grond niet mag gebruiken) 'gedogen'.

In mijn ogen zou een gemeente geen beleid mogen hanteren waarbij ze op voorhand al een hoop mensen tot onrechtmatige gebruikers van hun eigen grond verklaren, om die door henzelf illegale situaties vervolgens te 'gedogen'.

Ik vind dat slecht bestuur.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:27

Je laatste post begrijp ik niet helemaal want of het nou hobbymatig is of niet, paarden houden is meestal geen agrarische bezigheid. Manegebedrijven, pensionstallingen, wedstrijdstallingen zijn allemaal niet-agrarisch. Dus ik denk dat het probleem niet eens zozeer zit in hobby vs bedrijfsmatig, maar echt in de activiteit zelf.

Buiten dat is het best belachelijk dat ze daar na zoveel tijd mee komen en ik denk dat je het met dat argument ook nog weleens aan zou kunnen vechten. Maar, is dat wel nodig? Wat gaat de gemeente doen, gaan ze überhaupt wel actie ondernemen? Is er niet iemand jullie enorm op de kast aan het jagen?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 19:43

Geen idee wat de reden is, verhaal was vaag...

Ons gebruik van de grond is strikt genomen juist wel agrarisch, hoofddoel is winnen van ruwvoer en daarnaast het beweiden van de grond door paarden en dat zijn al jaren fokdieren en paarden laten grazen is juist weer wel agrarisch.... Dus daar zit het hem niet in.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:02

Hmz, dat is dan op zich al positief denk ik. Weet je wat ze gaan doen als jullie niets veranderen? Hoop voor jullie dat het allemaal meevalt, misschien voor de zekerheid alvast rechtsbijstand inlichten/juridisch loket bellen?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 15:06

Juridisch loket had ik niet zoveel aan omdat die de kennis misten. Het gaat om bestuursrechtelijk handelen hier, dat is een specifiek terrein.
Gelukkig krijg ik via bokt wel hulp uit een meer professionele hoek en mijn jurist zal hier ook in worden betrokken.
Maar dat allemaal om een paar balen....

Wij hopen er dan ook op dat er in redelijkheid een oplossing gevonden kan worden met deze gemeente, dat bespaart iedereen een hoop werk, tijd, geld (en dus ook belastinggeld) en gedoe. Je zal maar voor de kantonrechter komen om een baal kuil.... :P