Hallo Allemaal,
Ik ben opzoek naar de fokker, de papa of mama, of een vorige eigenaar van mijn bonte ruin. Hij heet Obon, is van 1996 en is al 13 jaar in mijn bezit. Ik heb hem gekocht (mijn ouders dan) vanuit een weiland in Roosendaal. De vorige eigenaar heet Charlotte Rijnders. Die heb ik nu gevonden en ook gemaild, hopelijk weet zij nog iets. De ouders van Obon zijn onbekend, het verhaal van Charlotte was toendertijd dat de hengst op de bokmerrie had gezeten in plaats van op de bok. En omdat dat zo'n slechte merrie was ze de moeite niet hebben genomen om een papier aan te vragen. Ik was zelf toen 12 en verliefd op 't paard (nu nog trouwens) maar tegenwoordig begint het steeds meer te kriebelen. Waar komt hij vandaan? Hoe zag hij er als veulen uit? Eventueel maar niet het belangrijkst, wie is zijn vader?
Zelf ben ik er haast zeker van dat er ergens Samber bloed inzit, de kleur, het exterieur en vooral het hoofd zijn erg lijkend. Daarnaast als ik hem vergelijk met Samber nakomelingen die wel een zeker papiertje hebben, wel dan steekt hij niet slecht af. Als ik ooit centjes over heb wil ik DNA laten vergelijken, maar nu eerst maar zo proberen. Hopelijk kunnen jullie helpen, alvast bedankt!
Ik heb van Charlotte een antwoord gehad en dat bevatte wel nieuwe informatie. Obon komt uit Oost-Brabant, ergens achter Eindhoven. Zij kocht hem toen van een varkensboer, die hem moest verkopen omdat er in die winter varkenspest was uitgebroken en Obon in de weg stond/niet meer in het land kon blijven. In die tijd, midden jaren '90, werd er in die omgeving veel gefokt met een directe nakomeling van Samber, een niet goedgekeurde hengst. Voor zover Charlotte weet is Obon ook een afstammeling van deze hengst.
Dus, gezocht, bonte of bontfokkende hengst, die midden jaren '90 veel fokte in omgeving Oost-Brabant. Iemand ideeen?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 25-10-13 15:55, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, je mag maar éénmaal per maand je topic omhoog schoppen en Tag toegevoegd.