Paard zenuwachtig als je ze van de wei haalt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vero_Marg

Paard zenuwachtig als je ze van de wei haalt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 19:22

Hoi allemaal,

Mijn paardje staat tijdens de zomer op de wei samen met twee andere paardjes, en in de winter staan ze met nog andere paarden samen binnen op stal. Met één van de twee andere paarden kan ze het heel goed vinden en ze kunnen al helemaal niet meer zonder elkaar. Vanaf ik ze van de wei wil halen beginnen ze te hinniken naar elkaar en wilt ze meteen terugkeren. Als ik dan naar de piste wil gaan wat vijf minuutjes is van de wei, heeft ze ook opeens van alles schrik. Daarna als ik ze wil laten loslopen loopt ze haar eigen klets nat in het zweet. Het rijden lukt al helemaal niet, dan krijg ik haar aandacht niet bij mij en loopt ze de hele tijd weg en heeft ze ook van alles schrik. Ze staan nu ondertussen al bijna vier maand samen op de wei, en het wordt precies altijd erger.

Binnenkort moet ze ook terug op stal. Maar nu zit ik met de vraag: Zou ik ze nu best naast elkaar zetten, of ver genoeg uit elkaar?
Ze heeft het wel moeilijk met de verandering van wei van naar stal en is dus dan ook al wat redelijk zenuwachtig de eerste week dat ze op stal staat.

Hopelijk heeft iemand tips hiervoor!

Elles

Re: Paard zenuwachtig als je ze van de wei haalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:27

Dit is geen rijtechnische vraag. Daarom verplaatst van RT-V naar OPG.
Kijk rustig even rond voor je een topic plaatst, voor bijna ieder onderwerp is wel een aparte plek, zodat alles overzichtelijk bij elkaar blijft en iedereen kan vinden wat hij zoekt qua onderwerp.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:31

Mijn merrie heeft geen problemen maar wel een beste vriendin. Zij staan niet naast elkaar of in elkaars buurt in stal. Zo kunnen ze zonder elkaar zijn maar zijn ze als ze buiten komen in de paddock ook weer heel blij en speels als ze elkaar zien en raken ze niet op elkaar uitgekeken denk ik dan.
Ik heb geen ervaring met het gedrag van jou paard, ik zou denken: niet opgeven en niet aan toe geven..?! Veel succes en hopelijk veel tips voor je!