Beschadiging geleende trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poetser

Beschadiging geleende trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 11:25

Ik stel deze vraag even voor een kennis.
Deze kennis is een leek op paardengebied en heeft voor zijn nichtje 2 paarden moeten vervoeren. Deze zijn juist aangekocht en moesten opgehaald worden bij de vorige eigenaar. Het betreft hier 2 Belgische trekpaarden, beide hengsten en 3 jaar oud. Waren hun hele leven nog niet van het land af geweest.

Nu is 1 van die hengsten beginnen bokken in de (te kleine) trailer. Deze is speciaal voor de gelegenheid gehuurd geweest. Halverwege de rit merkte mijn kennis dit. Bij de eerste parkeerplaats die hij tegen kwam is hij de schade gaan opnemen. Een aantal flinke barsten in de klep.

Hierna is hij toch doorgereden. Hij stond langs de snelweg en wist zo gauw geen andere oplossing te bedenken.

Thuis aangekomen bleek de klep volledig verbogen en bij het uitladen is 1 van de hengsten door de klep gezakt. Achterstang is ook volledig gebogen, tussenschot is beschadigd en als klap op de vuurpijl is ook de hengst niet ongeschonden gebleven. Open wonden op beide achterbenen en een peesblessure.

De eigenaar van de trailer eist nu een nieuwe trailer. De verzekering moeten ze niet op rekenen. Ook nichtje eiste de helft van de kosten van de hengst terug.

Wat kan mijn kennis hier doen? Is hij verplicht tot het betalen? Trailer is total loss verklaard, maar de eigenaar wist dat het om 2 zware en jonge hengsten ging en heeft op eigen risico de trailer meegegeven.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:27

Jouw nichtje heeft die kennis gevraagd de paarden te vervoeren?

Da's dan háár pakkie an, en haar verantwoording...
Had jouw nichtje de paarden maar zélf moeten meenemen....

Denk dat dit nog een lastig verhaal kan gaan worden...

En op eigen risico de trailer meegeven? Eigen risico van wie?
De eigenaar van de trailer , je kennis, of je nichtje?

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:28

Waarom moeten ze niet op de verzekering rekenen? Deze is juist voor het vergoeden van de schade aan derde.

Anoniem

Re: Beschadiging geleende trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:29

Hebben ze de huur/leen van de trailer met een contract geregeld?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:30

Ik denk dat je kennis het beste rechtsbijstand kan inschakelen. Zij kunnen hem het beste helpen. Ik vraag me alleen af waarom hij niet op de verzekering kan rekenen? Die zijn daar toch juist voor.

Heeft hij de trailer bij een erkend bedrijf gehuurd?
En zijn eigen nichtje wil nu de helft van het geld voor de hengst verhalen op jouw kennis? Dat vind ik toch wel erg schandalig. Zij als nieuwe eigenaar is toch juist verantwoordelijk voor wat de dieren uitvreten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:30

Is je nichtje Vlaamse of Nederlandse? Ik gok dat daar ook een verschil in zit qua verzekeren / rechtsbijstand.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:31

capopjekop schreef:
Zij als nieuwe eigenaar is toch juist verantwoordelijk voor wat de dieren uitvreten?

Dat bedoelde ik dus ook.
Dan had ze ze zelf moeten vervoeren, als ze geen risico wilde nemen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:31

Wat een ontzettend vervelende kwestie!
Persoonlijk vind ik het wel belachelijk dat nichtje de helft van de kosten van de hengst 'eist'?!? Het dier knapt toch weer helemaal op?!

Dat de eigenaar van de trailer een gelijkwaardige trailer terug eist, vind ik wel terecht.
Maar is de verzekering al geinformeerd of nemen ze dat aan dat er niet uitgekeerd kan/gaat worden??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:32

Je nichtje kan in ieder geval fluiten naar haar geld, manier van vervoeren is haar risico geweest, daar kan ze moeilijk de kosten voor op iemand verhalen. Was ze erbij met vervoeren?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:33

1: wie heeft de trailer gehuurd (op welke naam).
2: zijn de hengsten niet veel te zwaar voor de trailer??
3: mocht de auto het wel trekken?

Eigenaar trailer is niet verantwoordelijk... dat is (in eerste instantie) degene die hem heeft gehuurd.
Wat staat er in het huur contract?
Waarom betaald de verzekering van je nichtje niet uit (voor de schade aan de trailer)? Haar paarden hebben de boel kapot geslagen.
Schade aan haar paard is eigen kosten, is door eigen gedragingen van het paard gekomen niet de schuld van de vervoerder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:35

De eigenaar van het paard is de verandwoordelijke.
Niet de bestuurder van de trailer.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:36

Ahum een lekker nichtje. Wel iemand anders zo gek krijgen het transport te doen, en als het dan fout gaat mag diegene die zo aardig is haar te helpen er ook nog voor betalen. Voor zo iemand doe je dat dan ook maar 1 keer. En het wordt mij niet echt duidelijk of het nu om verhuur van de trailer gaat of uitlenen.

Voor de rest hoop ik dat je kennis rechtsbijstand heeft. Die gelijk inschakelen en mooi uit laten zoeken. En niks zo betalen. Ik ben geen advocaat of wat dan ook, maar volgens mij is jou kennis alleen maar de chauffeur en verder niks. Of zat nichtje niet erbij in de auto toen die paarden gehaald werden??

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 11:38

Het gaat hier niet om mijn nichtje, maar het nichtje van de kennis.

De trailer is geleend van de staleigenaar (zonder contract voor 100 euro, waarvan 75 euro waarborg was), maar voor zover ik begrepen heb is de verzekering vervallen en kunnen de kosten daar niet op verhaalt worden. Trailer was redelijk oud en zou waarschijnlijk niet door de keuring geraakt zijn. Ik denk zomaar dat de staleigenaar nu hoopt op een gratis nieuwe trailer.

Nichtje mocht de paarden niet alleen gaan halen, zij is 16 jaar. Zij stelt haar oom, mijn kennis dus, verantwoordelijk omdat hij ondanks de schade toch is doorgereden naar huis. Echter zag hij dat als enige mogelijkheid, omdat hij bang was dat de hengst uiteindelijk door de klep heen zou komen en hij geen andere mensen kende die de hengsten konden/durfden overladen langs de snelweg.

Het speelt zich af in België.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:39

Valt je nichtje niet onder de verzekering van haar ouders?

Volgens mij is het wel zo dat het nichtje, als opdrachtgever eigenlijk verantwoordelijk is, of ivm minderjarigheid haar ouders. Maar dit is niet zwart op wit gezet, er is, grof gezegd, geen bewijs dat zij die opdracht heeft gegeven ondanks dat het om haar paarden gaat. Net als dat er geen bewijs is dat die oom de trailer dus gehuurd heeft van de stalbaas, er staat niets op papier.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:40

Dan zou het betreft de trailer alleen om de dagwaarde gaan en zeker niet om een 'nieuwe' trailer!
Ik snap de keuze van de kennis wel heel goed om de dieren zo snel mogelijk thuis te krijgen!

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:41

Eigenaar van paarden is aansprakelijk voor de schade aan derden.
Super onverstandig trouwens om een niet verzekerde oude trailer te gebruiken die niet door de keuring kan.

Hoe dan ook... Het nichtje zal er voor kunnen ophoesten en waarschijnlijk een niet zo grote vergoeding moeten geven aan de staleigenaar

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:41

Je kennis heeft imo ook groot gelijk dat hij niet die hengsten langs de snelweg zomaar even eraf gaat halen om over te laden of wat dan ook. Dat is pas levensgevaarlijk. En wat als die hengsten dan daar langs de snelweg losgekomen waren of zich niet meer hadden laten laden. Uitladen langs de snelweg doe je echt alleen maar in uiterste noodgevallen.

Verder ken ik de wetgeving in Belgie niet, maar heeft hij/zij niet zoiets als een rechtsbijstand?? Kennen ze dat in Belgie?? Die zou ik echt ala minute inschakelen voordat het echt escaleert.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:42

Zou de verzekering überhaupt wel uitkeren als de trailer niet gekeurd meer was en eigenlijk niet geschikt was om de paarden mee te vervoeren? Dat de trailereigenaar geld wil zien, begrijp ik overigens wel maar een nieuwe trailer lijkt me, wat Kentaro ook al zegt, niet reëel. Hoe staan de ouders van het nichtje er in?

Even contact opnemen met de eigen verzekering of rechtsbijstand!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:44

Maar trailers hoeven niet gekeurd te worden toch? Dan lijkt het me dat er bewezen moet kunnen worden dat die trailer voorheen al kapot was en dat het niet door de paarden is gebeurd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:45

Een aantal vragen komen hier boven. Was de trailer geschikt voor twee zware jongens, als al gezegd is dat hij waarschijnlijk niet door de keuring was gekomen. Zo nee dan had ik als vervoerder het risico niet genomen en er geen paarden mee opgehaald. Maar op zoek gaan naar een goede en betrouwbare trailer. Dan zou je zeggen risico vervoerder, willens en wetens met een niet geschikte trailer gaan rijden.

Was nichtje mee met ophalen of niet? Was zij op de hoogte van de staat van de trailer? En om nu de kosten van de dierenarts op oom te verhalen is kansloos denk ik. De kosten van de trailer verhalen op de vervoerder is denk ik reeel. Alleen geen nieuwe maar een vergelijkbare in kosten en prijs, tenzij het eigen risico bedoelt is om schade af te kopen. Dan is het pech voor de eigenaar van de trailer, als die niet verzekerd is.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:45

Mag een 16-jarige überhaupt eigenhandig een paard kopen? Of twee?

Dat er een nieuwe trailer geiest wordt, snap ik. Maar niet een splikspinternieuwe, maar wel een vergoeding voor wat de trailer waard was. Dat moet je denk ik met een trailer naar een garage of verzekering laten regelen idd.

Dat het nichtje vergoeding eist, vind ik belachelijk. Zij zou juist de kosten aan de trailer moeten vergoeden. Ik zou jouw kennis adviseren contact op te nemen met de ouders van het nichtje (ik neem aan dat zij er ook van wisten?).

Ingewikkelde kwestie. Naar de rechtswinkel is een goede optie denk ik :j

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:46

Hiervoor kun je gewoon je wa verzekering aanspreken, maar misschien is dit in Belgie anders?

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:46

Wat moet een meiske met 2 trekpaard hengsten. Minderjarig en vervalt onder de verzsekering van ouders, dus ouders worden als opdrachtgeven verantwoordelijk gesteld!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:47

Tjonge jonge. Dat is toch vragen om moeilijkheden.
Puur verzekeringswerk. Weet niet hoe het in België zit. Maar een trailer is toch verzekerd anders mag hij de weg niet op. De eigenaren can de trailer moeten het bij hun eigen verzekering aangeven. Dan gaan die wel stoeien op wie het verhaald moet worden. Maar ik schat op het 16 jarige meisje ( wat net 2 3 jarige hengsten heeft gekocht) zou een 1 april grap kunnen zijn.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:47

Het meisje heeft zelf de trailer geregeld? Heeft zij dan gevraagd of de trailer het aan kon? Was ze mee? Zo te horen niet....?