trailer lekke band

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

connie64

trailer lekke band

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 17:53

wij waren van het weekend op stap met de trailer en toen rees de volgende vraag...
wat doe je bij lekke of klapband van je trailer=
Wij zijn lid van de anwb.
Ga je zo snel mogelijk naar de kant van de weg of is dit te gevaarlijk...
Ik ben benieuwd--

BlueStar

Re: trailer lekke band

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:52

Ik zou zelf rustig en voorzichtig doorrijden naar de eerst beste parkeergelegenheid. Aan de weg blijven staan is altijd een risico. Stel dat je moet lossen/overladen is het veiliger op de parkeerplaats dan langs de snelweg.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:43

Met BlueStar eens. Je hebt 2 wielen per kant, dus een klein stukje met 1 wiel aan 1 kant is wel te overbruggen.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:48

eerlijk gezegd zou niet weten we hebben der nog nooit voor gestaan. Maar wij zijn wel lid van anwb. Maar denkt dat mijn pa niet door zou rijden want doet nooit met lekker band. Maar kan me ook niet herineren dat ooit gestaan hebben met een trailer en paard. Met geen 1 paard die we gehad hebben.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:36

Met een tandemasser (en dat is een trailer) kun je rustig doorrijden tot je een veilige plek bereikt. De vluchtstrook is geen veilige plek! Spullen om een wiel te wisselen (krik, wielsleutel) heb je als het goed is in de auto liggen en dan kun je het wiel wisselen (uiteraard heeft je trailer een reservewiel) zonder paard uit te hoeven laden of af te koppelen. Vertrouw je het niet, bel dan de ANWB, die hebben een veilige krik. Of je schaft zo'n ding aan:

Afbeelding

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:58

ik heb al een paar keer een lekke band gehad, ik rij naar een veilige plaats en vervang dan zelf mijn band. Krik en spullen liggen standaard in de auto.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:10

Ik heb vorig jaar een klapband met de trailer gehad. Wij konden dus niet meer doorrijden naar de afslag of benzinepomp. Wij zijn zo ver mogelijk de berm in gereden. Gelijk 112 gebeld met de melding dat ik met een dier langs de kant stond. Binnen 2 minuten waren ze er en hebben de weg helemaal afgezet.

Ondertussen hadden we de band er al af. Maar kregen de band er niet weer onder ivm gewicht van het paard. Omdat de weg was afgesloten besloten om het paard er uit te halen, band er onder te zetten en paard er weer in te doen. Toen konden we onze weg weer vervolgen.

Zodra de politie een melding krijgt met pech langs de kant wordt er 9 van de 10 keer ook een sleepauto gestuurd om zo snel mogelijk de weg en-of de vluchtstrook weer leeg te krijgen

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:51

Heb ooit 1 keer een klapband gehad, ben langzaam doorgereden over de vluchtstrook naar de eerste de beste afrit en toen de anwb gebeld. Uiteindelijk een andere trailer geregeld, want ze hadden geen geschikte materialen om mij de weg met het paard te laten vervolgen. Heb de trailer zelf op 3 wielen naar de garage gebracht en iemand anders heeft het paard verder vervoerd.

Steephh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:52

Rustig blijven, alarm lichten aan, rustig naar de vluchtstrook manoevreren, die is er immers niet voor niets..

Persoonlijk zou ik niet doorblijven rijden op 1 band tot de volgende parkeergelegenheid, afhankelijk van waar je bent kan dat nog wel eens 10-15 km zijn. En afhankelijk van wat er precies aan de hand is zou ik op dat moment een weloverwogen beslissing maken.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 11:40

hmm toch verschillende oplossingen.
Als je bv in Belgie rijdt,daar woon ik heel dichtbij, duurt het wel 50 km voor je bij een benzinepomp bent.Ik zou dus niet door kunnen rijden met een lekke band.

Ik lees dat sommige mensen zelf hun band verwisselen,hoe krijg je dan je trailer omhoog als t paard erop staat of haal je die er eerst uit?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:42

Dat heb ik hierboven al beschreven. Als je een goede krik hebt en 'm op de goede plek zet hoeft je paard er niet uit. Met zo'n gammel potkrikje zou ik het niet durven.
Het wiel net los is voldoende he, hoeft geen meters hoog.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:47

Wij hadden een lekke band toen we terug wilde vertrekken in Frankrijk richting huis.
Waren nog in de bergen, niet op de snelweg.
Hebben rustige pad gezocht, paarden eraf en idd wiel gewoon vervangen.
Met paarden erop zag ik niet zitten.
Op autostrade is het natuurlijk een ander verhaal.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:02

Zorg altijd voor en blokje hout in de auto. Dan rij je de goede band op het blokje en zo hangt je lekke band boven de grond en kun je deze makkelijk wisselen zonder dat paard eruit hoeft.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:09

Vorig jaar ook gehad. Heel langzaam (en onder begeleiding van een mede-weggebruiker) doorgereden naar mijn eindbestemming want dat was slechts 3 km verder in de bebouwde kom. Dit was een pensionstal dus paard kon veilig worden uitgeladen en in een paddock wachten.
Daarna ANWB gebeld. Verwisselen lekke band trailer valt namelijk onder je ANWB-abonnement.
Op het terras van de pensionstal rustig gewacht op de ANWB toen. Prima opgelost :)

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:18

Helaas hebben wij ´t afgelopen jaar ook meegemaakt. Op de terugweg van een wedstrijd in Belgiè naar huis. Echter omdat de trailer een 3-asser was (ipv een tandemasser zoals de normale) vrij weinig gemerkt. Alleen 't moment dat 'ie klapte (achteraf gezien), maar dat zagen we pas een poosje later toen we op een parkeerplaats stonden... Daar de ANWB gebeld en ruim 2 uur later hadden we een nieuwe band en konden weer verder....

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:04

Als je zelf een band wil vervangen bij een trailer moet je opletten met de maat van sleutels voor de wiel moeren.
Sommige trailers hebben een andere maat van bouten dan bij auto's.