Paarden hebben geen respect

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kiashi

Paarden hebben geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 13:57

Hoihoi,
ik ben een meisje van 17 en heb sinds kort 2 verzorgpaardjes. De ene is een kruising haflinger-arabische volbloed (bijna 13 jaar) en de andere is een engelse volbloed van 2 en een half jaar.

In de weide zijn het absoluut schatjes, met Passion (de 13 jarige) kan je werkelijk alles doen, erop gaan liggen, benen optillen, voer wegnemen, noem maar op. Thomas is natuurlijk nog vollop aan het leren maar ook hij weet bijvoorbeeld dat hij moet wachten terwijl wij het hooinet ophangen of de voerbak vullen.

Thomas is een veulen dat met de hand opgevoed is en blijkbaar een probleemkindje.
Hij zou tijdens wandelingen superbraaf zijn maar dan ineens een soort van 'klik' in zijn hoofd maken en compleet gek worden. Binnen een aantal maanden wordt hij zadelmak gemaakt maar zijn eigenaar vertrouwd haar paard compleet niet. (om eerlijk te zijn vertrouw ik Thomas meer dan Passion maar ok dat ter zijde). Ikzelf heb nog geen ervaring met Thomas buiten de weide omdat de eigenaar bang is dat er iets zal gebeuren als ik hem meeneem op wandeling. De eigenaaresse vind ook dat Thomas totaal geen respect heeft voor mensen. Je kan in de wei staan en dan komt ie zegmaar 'door' je heen gelopen, hij loopt je echt gewoon rustig omver..
Passion heeft dat nooit gehad maar begint dat nu ook over te krijgen.

Met passion ben ik afgelopen week voor het eerst gaan wandelen (met de eigenaaresse erbij).
Hij was erg enthoussiast, probeerde me constant voorbij te draven, liep rondjes om me wanneer ik hem vroeg halt te houden en wanneer ik hem het commando 'truk' gaf, waarbij hij normaal dus een paar pasjes achteruit zet, deed hij dit wel maar kwam hij daarna direct weer naar voor gestormd om mij dus gewoon omver te lopen. Ook bleef hij maar naar grasveldjes rennen waarna ik hem er met veel moeite moest afkrijgen... uiteindelijk is ie ook nog eens op mijn tenen gaan staan waar ik dus wel een paar daagjes last van gehad heb.

Het plan is om eerst wat grondwerk met deze 2 te gaan doen zodat ze weer respect voor ons krijgen,
of weten jullie een betere mannier om dit aan te pakken?
alvast bedankt!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:11

Wat Thomas met jou doet is de rangorde vaststellen tussen jullie.
Hij loopt je om ver. Zo doen paarden dat.

Dat is dus precies wat jij bij hem moet doen. Hem omver lopen als hij er niet op verdacht is, aan zijn hoofd opzij duwen?
Dat doe je met veel bluf ruw en brutaal. Schroom vooral niet.
Wégwezen, ik moet erdoor.

Als hij het er niet mee eens is, dan jaag je hem weg. (bereid dat voor, door een chambrière bij je te hebben)
Je jaagt hem uit de groep. Je houdt dan een tijdje druk op hem, telkens opnieuw, wég, een hoek in.

Je zult hem onzeker zien worden, licht smakken, hoofd lager brengen.
Dan draai je je om en klaar.

LinSa

Re: Paarden hebben geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:14

Simpelman, ik vind jouw reactie in combinatie met je onderschrift wel grappig..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:39

LinSa schreef:
Simpelman, ik vind jouw reactie in combinatie met je onderschrift wel grappig..

Als een paard de rangorde niet aanvaard en vooral een veulen wordt het letterlijk levensgevaarlijk.
Het gaat op den duur gericht aanvallen.
Ik heb hierin mijn leven een flink aantal voorbeelden van gezien met heel ernstige afloop voor de eigenaar.

Het veulen in dit topic is door de rode lijn aan het gaan en dit moet drastisch aangepakt worden.
Paarden zij geen lieve teddy beertjes maar kuddedieren die in een hiërarchie leven.

Als een paard eenmaal zijn plaats kent in de groep kan het zich ontspannen en op zijn manier gelukkig zijn.
Zo niet dan zal het voortdurend in stress zijn.

En overigens, mijn onderschrift geld voor alles en iedereen die mij met op dezelfde manier benaderd.

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:55

Grondwerk lijkt me inderdaad niet mis.
Eerst en vooral is het belangrijk dat je paard uit je ruilmte blijft als je dat vraagt. Een goede oefening daarvoor is: je maakt je groot en loopt met je stick zelfzeker naar hem toe (hij is natuurlijk wel aangeklikt), hij moet de passen die jij vooruit zet, achteruit zettten. Doet hij dat niet, of slentert hij, geef je een tik met je stick op zijn borst. Ik weet wel niet hoe je zoiets een paard moet aanleren, als hij het nog totaal niet kent, misschien jouw woord 'truk' gebruiken? Dus ga het nu ook niet zomaar doen zonder dat je weet hoe je zoiets aanleert. (heb het alleen nog maar gedaan bij paarden die het al kennen).Zorg ook eerst dat hij je vertrouwt, door vertrouwensoefeningen te doen.
Ook belangrijk: je paard achteruit zetten als hij niet stilstaat als jij dat vraagt. Wees hier kordaat in!
Grondwerkoefeningen zijn natuurlijk veel meer dan alleen dat, maar begin bij de basis: respect en vertrouwen.
Succes :)

Tobiaspruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:01

simpelman: dus eigenlijk een join up

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:07

Tobiaspruim schreef:

Nee, niet echt. Gewoon even duidelijker zijn in je taal.

Als mijn Fjord te brutaal wordt, en niet op zij gaat op mijn normale commando en zij blijft doordrukken, jaag ik haar ook wel eens overdreven weg.
Dat is gewoon even een x goed doorkomen. Daarna luistert ze weer prima naar mij.
Net zoals je paardje niet naar je been luistert en een x een tik met de zweep geeft.

Kiashi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 20:22

Als Thomas mijn omver loopt in de wei probeer ik ook gewoon stevig te blijven staan en hem weg te duwen, maar 't is natuurlijk wel een groot paard he ;)

We moeten dus strenger worden in het naleven van commando's en met de basis (vertrouwen & respect) van grondwerk beginnen?
Dit is eigenlijk wat wij dus ook al in gedachten hadden, we zijn ons vollop aan het inlezen :)

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:30

Ja, ik snap je wel hoor. Zit zelf eigenlijk ook met zo'n probleem: er staat een hengst van vier op de wei waar mijn halvestal staat (ik mag hem ook verzorgen enzo hoor, is van dezelfde eigenaar). Hij is echt een bijter, soms om te spelen maar soms gaat het erover. Als hij dan niet vaststaat, of je geen zweepje bijhebt voor afstand durf ik ook niet veel :\ ik wil eerlijk gezegd niet beginnen met grondwerk met hem, want ik geef toe dat ik er niet genoeg ervaring voor heb om een jonge hengst alles aan te leren.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:36

Wat "Simpelman" hier reeds beschreven heeft is zeer zeker heel correct.
Het is heel duidelijk een vorm van grenzen aftasten, en paard is hier nu aan de winnende hand, dit moet je heel snel zien te onderdrukken.
De opmerking van het is niet zo lief en vriendelijk , das niet juist, je kan dat echt zonder gevoel op een eerlijke manier kordaat en heel zelfzeker met een letterlijk flinke harde tik toch heel vriendelijk laten overkomen, paarden accepteren zoiets perfect, zolang je het met respect naar het paard doet, en de timing goed zit is er echt geen enkel probleem.
Het betreft hier een rangorde probleem.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:42

Interessant om te lezen dit. Zelf nog nooit zo gezien bij paarden. Wel onder elkaar natuurlijk, maar niet zo erg naar mensen toe! :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:32

Tobiaspruim schreef:

Geen join up.
Het kudde verband bestaat al.

Dit is het herbevestigen van de hiërarchie.
Het gedrag van de leidmerrie.
Wanneer zij door een kuddegenoot niet gerespecteerd wordt deze letterlijk uit de kudde gezet.
Dit is levensbedreigend voor een paard. Het voelt zich dan ook instinctief heel zwak en kwetsbaar.

De veiligheid is het meest optimaal in het centrum van de kudde dicht bij de sterke, fitte, wijze leidmerrie, omringd door steeds verder van haar weg zwakkere kuddegenoten.
Aan de periferie wachten de roofdieren hun kans af.

De rangorde instellen met je paard is een essentieel stuk van de omgang.
Het moet duidelijk gebeurd zijn het is heel belangrijk voor het welzijn van je paard.
Het geeft hem innerlijke rust.

Stel je voor hoe goed een paard zich voelt in de dichte nabijheid van de leidmerrie (jij).
Sterker, door haar als koppelgenoot aanvaard te zijn.

De rangorde instellen door de ruiter is een kwestie van bluf, brutaliteit, houding, zelf verzekerdheid.
Eenmaal ingesteld zie je er nauwelijks nog iets van, er is rust en vrede, alles gaat van zelf.

Het ontbreken aan duidelijkheid hierin is een van de meest voorkomende oorzaken van probleemgedrag bij onze paarden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:17

Tobiaspruim schreef:

Nee, gewoon ordinair maat 45 staal erin planten; overal waar je 'm raakt is goed!

Om Simpelman even kort en krachtig samen te vatten: paarden opvoeden is als met een Land Rover door een modderpoel rijden; zo voorzichtig mogelijk, maar zo lomp als noodzakelijk.

Nog anders verwoordt: als opvoeden een schaal van 1 tot 10 is waarbij 1 een eenvoudige vingerwijzing is en 10 een knal met een betonnen weidepaal dan zul je in de praktijk meestal toe kunnen met de schaal 2 tot 5. Probleem is dat de meeste mensen het lef niet hebben om 7 of 8 toe te passen omdat het "sielug" is. Toch zul je merken dat het scheppen van heldere, duidelijke en consequente kaders rust geeft voor paard en ruiter. Als het daarvoor noodzakelijk is om er eens ongezouten onder te skuppen, dan is dat maar zo. In de praktijk zul je merken dat het geen 10 keer nodig is om resultaat te bereiken.........

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:43

Het werkelijk gebruik van geweld is bijna nooit nodig.
En nooit als je een paard van veulen af juist opvoedt.
Het is een kwestie van houding.

In je houding is duidelijk zichtbaar dat je bereid bent, en in staat, te "doden".
Het is bluf en die wordt gebracht met brutaliteit.

Eén keer goed neergezet heb je dit vrijwel nooit meer nodig.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:53

Wat simpelman zegt + probeer zelf niet je emoties te tonen en te voelen, blijf onverschillig in je emoties maar neem wel de juiste houding aan.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:57

Dat moet misschien duidelijker. Als mijn ernstig verziekte trauma-patientje van 7 rakelings langs me heen springt en uitslaat met beide achterbenen in mijn richting dan wordt ik niet boos maar toon wel even boos naar hem. Ik blijf in mijn emoties onverschillig, waardoor mijn boze houding alleen maar houding is. Daardoor blijf ik alert op alle bewegingen, wordt mijn visie niet vertroebeld door emoties en kan ik ook niet over grenzen gaan doordat ik me laat leiden door die emoties :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:18

ShamalArabs schreef:
Dat moet misschien duidelijker. Als mijn ernstig verziekte trauma-patientje van 7 rakelings langs me heen springt en uitslaat met beide achterbenen in mijn richting dan wordt ik niet boos maar toon wel even boos naar hem. Ik blijf in mijn emoties onverschillig, waardoor mijn boze houding alleen maar houding is. Daardoor blijf ik alert op alle bewegingen, wordt mijn visie niet vertroebeld door emoties en kan ik ook niet over grenzen gaan doordat ik me laat leiden door die emoties :)

Goede aanvulling.
Ik probeerde dat te verwoorden met het woord bluf.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:14

ShamalArabs schreef:

Ik noem dat: emotieloos.

Aandachtspunt is dat je ook echt geen emoties moet hebben, dus boos = straf = is klaar en over tot de orde van de dag. Is soms best lastig.

Simpelman schreef:
Het werkelijk gebruik van geweld is bijna nooit nodig.
En nooit als je een paard van veulen af juist opvoedt.
Het is een kwestie van houding.

In je houding is duidelijk zichtbaar dat je bereid bent, en in staat, te "doden".
Het is bluf en die wordt gebracht met brutaliteit.

Eén keer goed neergezet heb je dit vrijwel nooit meer nodig.

In de basis heb je gelijk.
"gepast geweld" speelt ook vrijwel altijd bij paarden die die basis als "kind" niet hebben meegekregen. Die moeten soms net iets duidelijker op hun plek gezet worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 20:15

Kiashi schreef:
Als Thomas mijn omver loopt in de wei probeer ik ook gewoon stevig te blijven staan en hem weg te duwen, maar 't is natuurlijk wel een groot paard he ;)

We moeten dus strenger worden in het naleven van commando's en met de basis (vertrouwen & respect) van grondwerk beginnen?
Dit is eigenlijk wat wij dus ook al in gedachten hadden, we zijn ons vollop aan het inlezen :)

Als je je door de stokmaat van je paard laat intimideren zal hij inderdaad over je heen blijven lopen. Groter betekent ook meer bereik en dus meer afstand leren houden (contact maken kan dan nog steeds, hals is lang zat). Een paard dat in de wei (waar hij ruimte genoeg moet hebben om je te ontwijken) over je heen loopt is meer dan lomp. Neem desnoods een zweep mee en laat hem afstand houden (lengte zweep+arm bv is makkelijk constant te houden).

Vertrouwen kent 2 vormen:
1. mens zal me geen pijn doen
2. bij de mens ben ik veilig.
1e heb je overduidelijk en de nadelen ervan worden met de dag duidelijker. Je bent nl niet iets waar je op moet letten, niet belangrijk en dus hoef je er geen respect voor te hebben.
Bij grondwerk is je 1e prio dus respect, zodat je iemand wordt waar hij op moet letten. Pas daarna kan je gaan werken aan de 2e vorm van vertrouwen, nl de veilige plek wat er ook gebeurt. Let er daarbij wel op dat je respect gelijk/hoger blijft dan je vertrouwen, anders kruipt paard uit angst in je en ben je alsnog plat. Wees er dus ook consequent in wat de plek/positie is die paard t.o.v. jouw moet opzoeken. Voorkeur hier is neusje naast mijn schouder aan doorhangend touwtje en met genoeg afstand tussen ons dat hij me niet omver loopt als hij eens verschiet ergens van. Spanning van touwtje houden en positie weer opzoeken (zonder mij te raken/hinderen) is zijn verantwoordelijkheid.

Kijk eens rond of je ergens een lesje grondwerk kan nemen met een lespaard. Dan kan je meer aan je eigen fouten werken zonder meteen problemen van je paard aan te moeten pakken. Als die lesgever vervolgens bij jullie thuis je met je eigen paarden kan helpen helemaal mooi.