Hoe handelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xAnnouk

Hoe handelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 14:47

Ik heb geen idee of het hier goed staat, zo niet mijn excuses :o
Wist ook niet echt een goede titel dus vandaar.

Mijn paardje word met professioneel transport vanuit Frankrijk naar mij toe gebracht.
Nu was mijn vraag, hoe zouden jullie dit aanpakken bij aankomst.

Het is voor mij geen wildvreemd paard want ik ken hem al vanaf dat hij geboren is maar ik zie/zag hem altijd 2 keer per jaar een paar weken. Dus ECHT goed ken ik hem nou ook weer niet.

Ik dacht er zelf aan om hem eerst even in de bak of paddock te zetten als hij aankomt zodat hij zijn benen kan strekken aangezien hij een aardige tijd op de vrachtwagen heeft gestaan dan.
Daarna gaat hij op stal maar zou ik hem dan wat voer moeten geven of niet?
Moet ik hem de volgende dag dan gewoon in de wei doen of juist niet?

Hij is altijd gewend 24/7 wei (hij heeft wel 1x een hele winter samen met 3 andere pony's binnen moeten staan). Maar hier komt hij gewoon s nachts op stal.

Moet ik nog verder aan dingen denken of extra goed op letten?
Misschien heb ik nog wat dingen over het hoofd gezien of hebben jullie nog wat tips :)
Ik ben wel benieuwd hoe jullie het zouden doen !
Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door xAnnouk op 21-10-13 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Re: hoe handelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:51

Eerst even de benen laten strekken, dier wil misschien wel even rollen oid, beetje laten lopen. Dan lekker op stal met hooi en de volgende dag lekker op het land. Laat hem wel even de drinkbak zien, en als hij niet gewend is aan een automatische drinkbak, even vol laten lopen met water zodat hij weet waar hij water kan vinden. Hou in de gaten dat hij ook echt drinkt en controleer zijn mest. Eventueel een wormenkuur geven.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:54

Ik denk dat ie op stal een goede pluk kuil kan hebben, dan hoeft ie zich niet te vervele en word al het spannende een beetje verzacht doordat zn aandacht bij het eten kan zeg maar :)
Inderdaad op de paddock zetten is een goed idee, maar wel onder toezicht denk ik in het begin
Oohja! En misschien een bal ofzo in zn box, dan hoeft ie niet te vervelen :D
Succes! Ik hoor graag hoe het allemaal verlopen is! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:55

Wat voor bodembedekking heb je in de stal liggen? Even goed opletten dat hij niet de hele stal leegvreet als je er stro in hebt en hij dat niet gewend is.

Na aankomst idd even rustig laten rollen en wandelen door de paddock, kan hij even de beentjes strekken. En dan met de andere op stal zodat 'ie niet alleen is, met wat hooi erbij. Is 'ie hooi gewend overigens?
Tip van de drinkbak van Kim is ook een handige, als je niet weet of hij een automatische bak gewend is.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:56

Sonja schreef:
Tip van de drinkbak van Kim is ook een handige, als je niet weet of hij een automatische bak gewend is.

Dat ben ik dus hihi...

Anoniem

Re: Hoe handelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:58

Oeps, sorry hahaha

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 14:59

Bedankt allemaal :)

Hij is geen automatische drinkbak gewend, dus ik ga zeker zoals Kim (nu weet ik dus hoe je heet :Y) ) al zei de drinkbak even vol laten lopen zodat hij weet dat hij daar kan drinken.
Hij kreeg op zijn oude stekkie altijd hooi en bietenpulp met daardoorheen wat musli en/of brokjes.
Toen hij op stal stond was stro de stalbedekking en bij mij op stal krijgt hij ook stro in de stal, ik weet alleen niet of hij toen het stro op at. Volgens mij niet..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:02

Kijk even hoe hij eruit ziet als hij aankomt. Sommige dieren hebben erg last van zo'n lange reis, en vallen flink af. Als dat zo is, dan die bietenpulp ook geven, anders alleen hooi. Aan de bodembedekking hoef je niet veel te veranderen denk ik, als hij op stro stond gewoon dat houden, en als ie er dan van eet, geen ramp!

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 15:09

oke, bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:26

Als 'ie stro gewend was hoef je er verder niets aan of mee te doen. Anders had je bv een azijn/zeep-mengsel preventief eroverheel kunnen sprayen, maar dat is nu dus niet nodig.
En hooi is 'ie dus ook gewend, dus dan hoef je verder eigenlijk niet echt ergens rekening mee te houden. Gewoon even goed naar 'm kijken als 'ie aankomt; heeft 'ie veel stress, is 'ie afgevallen, of komt 'ie fruitig van de wagen af? Er zijn ook paarden die er fris en fruitig vanaf komen en nergens last van hebben hoor. Hopelijk is dit ook zo'n lekkere nuchtere.

Maak je een fototopic als 'ie er is?
Veel plezier alvast met 'm!

Dirtylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:35

SharonZ schreef:
Ik denk dat ie op stal een goede pluk kuil kan hebben, dan hoeft ie zich niet te vervele en word al het spannende een beetje verzacht doordat zn aandacht bij het eten kan zeg maar :)
Inderdaad op de paddock zetten is een goed idee, maar wel onder toezicht denk ik in het begin
Oohja! En misschien een bal ofzo in zn box, dan hoeft ie niet te vervelen :D
Succes! Ik hoor graag hoe het allemaal verlopen is! :D

Ik denk dat een grote pluk kuil niet zon goed idee is$

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:43

Nee sorry bedoelde hooi ;)

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 19:52

Hee sonja :) Bedankt voor je reactie.
Ja dat ga ik zeker doen!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:15

Ik doe regelmatig paardentransporten over de hele wereld en wat ik zelf belangrijk vind is beweging na zo'n lange reis. Paarden staan lang stil en eigenlijk is dat voor een paard niet zo gezond.
Ik zou hem dus buiten zetten in de paddock/wei zolang als mogelijk is. Zo komt alles weer goed op gang, bloedsomloop en organen.
Vraag aan de chauffeur of hij onderweg goed gegeten heeft en vooral gedronken.

Louis71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:31

Ik zou hem idd een paar uurtjes in de paddock zetten om hem weer even goed te laten lopen. En daarna zou je m imo gewoon op stal kunnen zetten met een flinke pluk hooi, zodat hij de nacht goed doorkomt. De dag erna kan hij denk ik gewoon de wei in. Weet alleen niet of hij ontwormd is? Anders zou ik hem voor je hem op de wei gooit even ontwormen.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 14:40

Bedankt Cowgirl en Louis 71.
Oke dat zal ik dan zeker even vragen aan de Chauffeur!
Ik zal nog even navragen maar volgens mij is dat al wel gedaan. :)

Hij komt dan wel meteen in de wei met een stuk of 15 andere paarden is dit dan meteen aan te bevelen om de volgende dag te doen of niet?
Met mijn andere pony had ik het pas na een tijd gedaan omdat daarna de wei pas weer open ging. Dit ging wel goed opzich.

Louis71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:44

Ik zou het niet doen.. Zet er eerst een draadje tussen om hem eerst aan zijn nieuwe omgeving en de kudde te laten wennen. Dit om ongelukken te voorkomen.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 15:16

Oke. Ik heb net even gevraagd maar hij moet wel weer ontwormd worden.
Wanneer kan ik dat het beste doen?

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:23

Als ie minder gespannen is, en gwn naar je toe komt enzo, zover ik weet kan het desnoods een weekje wachten

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 15:27

Oke dus dan gewoon wachten tot hij rustig is etc en dan ontwormen?
Kan ik hem dan wel op de wei zetten of even wachten tot hij ontwormt is?

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:34

Is er geen mogelijkheid om hem eerst aan 1 ander paard te laten wennen? Bijv. in de paddock een aantal dagen, voordat je hem met zoveel paarden op het land zet? Ik kan me voorstellen dat je paard tijd nodig heeft om te wennen en bij te komen van de reis.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 15:46

Heel misschien kan ik dat wel regelen. Ik ga er is achteraan :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:51

Zorg er inderdaad voor dat hij wat doet aan beweging. Na zo'n lang transport gelijk de boks in is vragen om problemen. Zet hem in de paddock, maar als hij niet uit zichzelf beweegt loop dan met hem aan de hand, zeker een half uur (liefst langer).

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:53

Eerst ontwormen, dan pas een paar dagen later op t land zetten! Anders zou hij het land of de andere paarden kunnen besmetten.

En inderdaad lekker laten bewegen na transport, uurtje flink wandelen oid.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 21:04

Hier een topic met fotos.
Het is helemaal goed gegaan met de reis en hij ligt goed in de groep gelukkig :)
[ITP] Rowan