wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luca03

wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 17:34

Ik train nu mijn shetlander vrij intensief, hij staat al goed in de haren en zweet dus na 10 minuten longeren al tussen zijn benen, op zijn billen, borst en buik. Ik ga hem steeds intensiever longeren en ga la verloop van tijd ook andere dingen doen. Hij staat 24/7 op weide en heb niet de mogelijkheid om hem te scheren.
Moet ik hem een zweetdeken op doen of gewoon goed uitstappen en zo laten?

edit: Ja hij beschikt over tocht dichte schuilstal

Eske_B

Re: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:36

Goed uitstappen eventueel met deken op? Als z'n spieren zijn afgekoeld maar hij is nog een beetje nat is niet erg, opdrogen gebeurd wel in de wei :).

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:58

Een optie is zelf een klein scheerapparaat aan te schraffen van Moser, deze:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 4254,d.d2k

Die heeft voldoende power om eventueel een heel paartd te scheren, maar nu dwaal ik af ;)

Scheer de onderhals er eens uit, wedden dat je shet al een groot gedeelte van de warmte kwijt kan?

Onderbuik kun je er ook uit scheren en kan je shet gewoon buiten lopen zonder deken.
Let wel op dat je dan ongeveer elke 2 weken moet scheren omdat het haar snel teruggroeit ;)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:16

kaatje77 schreef:
Een optie is zelf een klein scheerapparaat aan te schraffen van Moser, deze:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 4254,d.d2k

Die heeft voldoende power om eventueel een heel paartd te scheren, maar nu dwaal ik af ;)

Scheer de onderhals er eens uit, wedden dat je shet al een groot gedeelte van de warmte kwijt kan?

Onderbuik kun je er ook uit scheren en kan je shet gewoon buiten lopen zonder deken.
Let wel op dat je dan ongeveer elke 2 weken moet scheren omdat het haar snel teruggroeit ;)

dat is niet zo gek als je gaat scheren en geen deken erop legt. kan je wel zeggen het is alleen de onderbuik en de onderhals maar
als het vriest of sneeuwt etc dan lijkt het mij niet bepaald prettig en daarom komt die vacht dus zo snel terug.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 19:40

Mijn shetlander is vrij bang en ben dus helemaal niet van plan om te scheren! Vind het ook tegen de natuur in

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:44

Heb je een mogelijkheid om de schuilstal dicht te doen?

Anders zou ik hem uitstappen/zweetdeken om tot dat zijn huid droog is en daarna in een schuilstal zetten. Hierdoor staat hij niet op de tocht.

Ik snap namelijk je probleem 100%. Ik merk alleen wel dat ze van een zweetdeken nog extra warm kunnen krijgen(omdat ze zo'n dikke vacht hebben.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:47

goed uitstappen tot zijn spieren afgekoeld zijn. beetje nat is dan inderdaad niet erg zoals al gezegd!:D

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 19:47

Ja schuilstal kan dicht maar de poort is nu niet bepaald wind dicht maar naast de poort is nog een muur en daar staat ie uit de wind

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:06

Dan kun je het beste je paard laten staan en wachten totdat deze de zomervacht terug krijgt :+