Bruggen en tunnels, wanneer wel en wanneer niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

Bruggen en tunnels, wanneer wel en wanneer niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 17:32

Geen idee of dit hier goed staat :o

Ja, dit vraag ik me toch al wel een tijdje af...
Wanneer kan je wel over een brug heen, of onder een tunnel door en wanneer niet?
Of nouja, wanneer stap je bij een tunneltje af? Aan de ene kant denk ik van waarom zou ik afstappen? Paard heeft letterlijk nog nooit gesteigerd en schrikt bijna nergens van, maarja het is en blijft een dier...

En bruggen.. Sinds ik een topic heb gelezen dat een paard door een brug is gezakt, ben ik hier ook over na gaan denken. Wanneer is het nou wel veilig en wanneer niet?
En niet alleen van die houten bruggetjes, maar zou je ook over een grote brug kunnen (die echt over een rivier heen gaat)?

Ben benieuwd naar de reacties :D

Thats_Me

Re: Bruggen en tunnels, wanneer wel en wanneer niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:41

Bij een tunnel zou ik afstappen als het een lage tunnel is dus je makkelijk je hoofd zou kunnen stoten als paardje inderdaad een beetje zou gaan stuiteren.

Houten bruggen vermijdt ik liever. Ben er wel eens overheen gegaan met paard maar dan altijd aan de hand en nooit als ze vochtig zijn.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:47

Tja, dan houdt het buitenrijden hier op, we komen dagelijks over (houten) bruggetjes en ook tunneltjes zijn een regelmatig terugkerend obstakel. Het liefst blijven we zitten maar een enkele is te laag om op het paard van 1.80 m te blijven zitten, zonder rugletsel op te lopen, dus dan gaan we er even naast.

Louis71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:37

de houten bruggetjes die die schuine kanten hebben en dan ook nog eens nat zijn,die lijken mij toch wel het linkst,je wil gewoon echt niet onder je paard komen als ie een schuiver maakt,zeker als je op ijzers loopt is het echt even opletten..en een tunnel waar een scooter met 120 decibel door komt bleren lijkt me ook niet ideaal ....

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:42

Ik heb met mijn pony verschillende tunneltjes overwonnen. Van 2 baans tunnels onder snelwegen en HSL door tot een fietstunneltje onder de snelweg door.
Ik blijf erop zitten als mijn paard met een gekke sprong niet mijn ruggengraat in een harmonica verandert doordat ik mijn hoofd stoot. Anders loop ik ernaast.

Bruggetjes weinig ervaring mee.. Al is er in het bos 1 paadje wat ik vermijd met de wagen omdat je dan een sloot-oversteekje moet maken, precies breed genoeg. Maar geen opstaande rand/reling dus dat voelt niet goed :)

Bij viaducten (ook een soort brug toch :)) ) probeer ik zover als mogelijk in de verkeerssituatie van de rand vandaan te blijven :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:47

Bruggen, tunnels allemaal geen probleem. Ik stap echter voor de meeste bruggen af, omdat ik ivm hoogtevrees de leuningen veel te laag vindt als ik op pony zit.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:48

Ik blijf altijd zitten, kleine E-pony dus pas prima onder tunnels. Viaducten, bruggen zijn geen probleem, al heb ik wel vaak echt angst gehad, want ja stel je voor mijn pony krijgt out-of-nowhere een tik en springt over de rand... :o

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 21:13

Best veel die er dus gewoon overheen gaan en blijven zitten :)

Zou je ook over een echt grote brug kunnen? (http://members.home.nl/willemsen.j/imag ... elbrug.jpg) Idee was om misschien een x naar de Veluwe te rijden, maar dan moeten we wel over deze brug :D Uiteraard wel gewoon over het fietspad die er ook over loopt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:17

Hoort geen probleem te zijn, staan gewoon hekken naast, een paard is (meestal) niet suïcidaal, die springt niet zomaar het diepe in. Als die gewend is aan auto's, fietsers etc. kan dat best. Risico blijft het altijd, maar oké dat blijft rijden altijd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:18

Je zal de eerste niet zijn die het doet. :D (ik 2 jaar geleden met 2 pony's bv).

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:21

De grootste brug waar ik over ben gereden te paard is de Postbrug geweest over het Kanaal door Zuid-Beveland. Dat ging prima, al ben ik voor de zekerheid wel afgestapt. Er is daar geen ruiterpad, dus het fietspad genomen (wat officieel dus niet mag).

Houten bruggen en tunneltjes ook geen punt. Bepaalde tunneltjes vermijd ik wel in het donker tussen half november en begin januari vanwege vuurwerk. Dat knalt zo lekker vindt men en ik ben bang voor vuurwerk (mijn paard een stuk minder).

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:27

Ik ben al meerdere keren door hoge spoorwegtunnels geweest met mijn merrie en daar heeft ze geen enkel probleem mee, brugjes daarin tegen vind ze soms wel eng maar daar werken we aan. Ik probeer er wel altijd op de blijven zitten maar als het te gevaarlijk zou worden stap ik af..
Btw nu het hier toch over gaat ik zou graag eens ergens gaan wandelen met mijn paard maar dan moet ik over deze brug: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... g_open.jpg
Zouden jullie daar over gaan? En er op blijven zitten of afstappen? :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:43

Ik wel, maar er naast.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:47

Ik zou eerst het oppervlak en de indeling van de brug willen zien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:59

Brug: in een trailparcours sowieso :Y)
Over het algemeen kom ik weinig bruggen tegen. Heel smalle bruggetjes zonder leuning, of natte houten bruggen lijkt me inderdaad niks.
Zoiets ook niet: https://www.facebook.com/photo.php?v=380933889825 :=

Tunnels zijn in zoverre een probleem dat paard onrustig wordt als hij niet meer om zich heen kan kijken. Al moet ik er meteen bij zeggen dat ik al jáááren niet met 'm in de buurt van een tunnel geweest ben dus geen idee hoe hij daar nu op zou reageren.

Viaduct is niet zo'n punt. Ik ben een paar keer de A28 met 'm overgestoken en het enige wat hij doet is zich verbazen dat halverwege de auto's ineens van de andere kant komen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 07:49

Bruggen: als ik het niet vertrouw, stap ik even af en ga zelf de brug testen, dus erop springen en doen, zegt natuurlijk niet alles tov een paard, maar als het dan té wankelig is, ga ik ofwel aan de hand erover, ofwel laat ik paard door/over de sloot gaan ernaast (op voorwaarde dat het een smal slootje is natuurlijk ;) ). Bekende bruggen of die de test voor stevigheid goed doorstaan hebben, ga ik altijd erop erover. Smal/breed/snelwegbrug maakt dan niet uit, want paard is het goed gewend.

In het eerste topic in m'n onderschrift staan wel enkele bruggetjes en tunnel foto's.

Voor tunnels stap ik eigenlijk nooit af, éénmaal door zo'n smal en laag fietserstunneltje gegaan, moest plat voorover liggen en voelde soms nog de bovenkant langs mijn rug schrapen, achteraf dus niet slim er toen op te blijven, een gekke sprong en... maar paard is ook tunnels zo gewoon dat ik er gewoon niet bij nadacht. Hoge tunnels stap ik sowieso niet af. Lage vanaf nu waarschijnlijk wel :D

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:22

Ik ben ook al allerlei bruggen en tunnels overgestoken te paard. Het engste vind ik hele smalle bruggetjes zonder leuning, ik vrees altijd dat mijn paard er naast gaat stappen en in de beek terecht komt. 2e engste vind ik, alhoewel ik het al 100den keren gedaan heb, een brug over de autostrade oversteken. Omdat, zoals hier al werd aangehaald, de leuningen veel te laag lijken als je te paard zit. Maar ik stijg niet af, blijf altijd op mijn paard zitten. Tenzij mss moest ik een heel laag tunneltje tegenkomen, maar dat is tot hier toe niet gebeurd.

Dit weekend nog gaan wandelen in het nationaal park hoge kempen en daar ook de autostrade E314 twee keer overgestoken, een keer met een brug en een keer door een tunnel. Mijn jonkie deed het weer super!

@Yelizaveta Die brug is vergelijkbaar met de brug van Tisselt en daar ben ik al te paard over gereden. Ik ben er gewoon op blijven zitten. Ging zonder problemen. Het klinkt een beetje hol als je erover stapt. In Tisselt staat wel een bord dat je de brug enkel in stap te paard mag oversteken.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:15

Bruggen over water is geen probleem. Bij korte, lage bruggen blijf ik zitten. Over het Maas-waalkanaal hier stap ik wel af, daar vind ik de leuning te laag en kijk je zo in de diepte :P

Viaducten stap ik ook af, paard blijft het halverwege spannend vinden als de auto's van de andere kant komen (en wederom omdat je dan zo naar beneden kijkt :P) Gelukkig hebben meer mensen dat, zo te lezen :D

Meestal blijf ik in stap, behalve de spoorbrug hier, die is vrij onoverzichtelijk en ik heb liever geen trein onder me door gaan.

Echte tunnels ben ik nog nooit door geweest met paardlief.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:19

Een trein boven je door gaan kan ik ook niet aanraden :')

We hebben hier zo'n lange, smalle (maar wel hoge) fietserstunnel onder de spoorweg door. Die neem ik vaak met paard omdat die op een bepaalde buitenritroute ligt. Eén keer voorgehad dat net toen we halverwege de tunnel waren de trein eraan kwam. Ik heb me vastgeklampt aan paardlief en gewacht op de explosie, maar hij was zodanig geschrokken van die trein boven ons, dat hij in shock stilstond te trillen :(:) Dat was echt wel even zweten haha.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:09

Hier eens gehad dat ik op de brug was en de trein er onderdoor kwam op goeie snelheid, paard ook dwars gezet met zijn neus in de richting waar de trein van kwam, maar dat vond ze niet eng, dat is ook weer een stuk fijner. Ze vond de brug zelf enger (stroomkabels onder de brug door, vind ze niks).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:02

Bruggen en tunnels zijn geen probleem als je er geen probleem van maakt ;) Eerste keer en als je het niet vertrouwt doe je het aan de hand en als het te laag is om te blijven zitten ook. Houten bruggetjes moet je natuurlijk wel heel kritisch bekijken voordat je daar overheen gaat.
En ja, van die grote boogbruggen gaat ook best, gewoon over het fietspad gaan.
Bruggen over snelwegen vinden ze vaak ook wat vreemd in het begin, maar alles went als je het vaker doet :j

patricia2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:56

K heb ook een vraag in dit topic, ik weet niet of iemand de Deventer brug hier kent? Die loopt over de IJssel. Wil al een tijdje met mn paard die in wilp staat naar Deventer rijden maar is dit realistisch of vinden jullie dit echt heel gevaarlijk? ivm verkeer en toestand.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:04

Wij rijen in prencipe overal onderdoor of overheen, ala het maar hoog genie is (een tunnel) en een brug zijkanten heeft. We zijn een x in een greppel beland, omdat paardjes achterover van een brug sloeg omdat er geen zijkanten waren. Ik wil liever niet vaker onder hem liggen. Wel stap ik bij grote bruggen af omdat ik zelf hoogtevrees heb en dan geen zijkant naast me heb hihi

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:53

patricia2403 schreef:
K heb ook een vraag in dit topic, ik weet niet of iemand de Deventer brug hier kent? Die loopt over de IJssel. Wil al een tijdje met mn paard die in wilp staat naar Deventer rijden maar is dit realistisch of vinden jullie dit echt heel gevaarlijk? ivm verkeer en toestand.

Zitten van voor tot achter hekken (Weliswaar open hekken) om dus IK zelf zou het wel gewoon doen.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:58

Ik ga dus nooit over houten bruggen. Vind het te gevaarlijk.
Hier in de buurt is een houtenbrug waar ook nog spleten inzitten en dan zie je gewoon het water dus lopen onder de brug. Dat vinden ze vaak al eng.Bruggen waar auto's over kunnen lopen we wel over.
Tunnels geen probleem