TIP: Sticker/bordje "paarden vervoer"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manumol

TIP: Sticker/bordje "paarden vervoer"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 10:59

Als het hier niet goed staat graag verplaatsen :o

Vorige week reden we met onze auto achter een paarden vrachtwagentje.

Ik heb er een oog voor, en vind het altijd machtig om te kunnen zien of er een paard of paarden in staan..... maar dit terzijde :+

Op de achterkant van de paarden vrachtwagentje was niets te zien, wat er ook maar naar wees dat er paarden in vervoerd werden.......Er zat achterop twee klapdeurtjes, zonder raampje, het was een zijlader... ze reden heel langzaam door de bochten en afremmen en optrekken ging ook heel gedoseerd. Op zich Top dus _/-\o_ !

MAAR.......................... Heel veel mensen die achter ons reden waren zo boos van het langzame rijden, dat ze snel gingen in halen en hun auto zo voor de paardenvracht wagentje planten........

Dus denk er aan dat je aan DE ACHTERKANT van je paarden/pony VRACHTWAGEN(TJE) laat ZIEN wat je vervoerd.......................Dus een sticker of bordje......plaats die dan ze hoog mogelijk op de achterkant, zodat iedereen die achter je rijdt kan zien WAAROM je langzaam en behoedzaam rijdt!

Dit is goed bedoelt en niet als wijzend vingertje :)*

lailapri

Re: TIP: Sticker/bordje "paarden vervoer"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:04

Zal het helpen? hier rijden ze de paarden zonder trailer ook gewoon van de weg...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:08

Ik vind sowieso dat er veel te agressief wordt gereden. Soms kom je gewoon van die gekken tegen die haast hebben en met niemand rekening houden. Een deel daarvan zal het een rotzorg zijn wat jij in je vrachtwagen/trailer hebt staan.

Maar goed, het is inderdaad een kleine moeite om zo'n bordje te monteren en het helpt misschien wel iets :j

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:31

Niet iedereen legt ook de link: paardenvervoer = voorzichtig rijden. Veel mensen denken in het verkeer vooral aan zichzelf en niet aan de ander, ik denk dat daar het grote probleem ligt :)

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 11:35

Tuurlijk, dat kan best. Maar volgens mij is het altijd handig om duidelijk te zijn. Wat een ander er mee doet heb je toch niet in de hand.
Maar stel dat je van de 10 die achter je rijden, er 5 zijn die het begrijpen zijn het er toch 5 meer die rekening met je houden.

Mensen kunnen meer begrip op brengen voor iets dat ze weten.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:38

Niet iedereen snapt ook niet dat een vrachtwagen groot of klein heel anders rijd (optrekt) en accelereert, dat er meer afstand gehouden word met ivm remweg. En zoals Telpeva ook zegt niet iedereen legt dit link.
Hoewel vrachtwagenchauffeurs er af en toe ook wat van kunnen. Bijv. heel dicht achter je trailer gaan hangen en dan gaan toeteren om maar een zijstraat te noemen..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 15:18

Hier op de vrachtwagen een bordje, maar we worden vaak genoeg gesneden, nog even snel inhalen voor de rotonde of verkeerslicht of kruispunt, en er gewoon voor gooien. Tijdlang ook zonder bordje gereden, en het maakt geen klap uit of het er wel of niet op hangt. Mensen hebben geen flauw idee dat er met paarden voorzichtiger gereden wordt. :n

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:47

Neonlight schreef:
Mensen hebben geen flauw idee dat er met paarden voorzichtiger gereden wordt. :n

Dat is ook mijn ervaring... Ook een "leuke" is dat sommige vrachtwagenchauffeurs bij stoplichten zo strak achter je gaan staan dat ze de kont van je paard bijna kunnen aanraken.

Maar het toppunt bij mij was bijna wel een vrachtwagenchauffeur die meerdere malen toeterde... En dan niet omdat er wat mis was, maar omdat ie aandacht wilde -O-

Toevallig hoorde ik pas van de "tegenpartij" bij een ongeluk waar een trailer bij betrokken was; Hun reden niet snel genoeg door, want ik heb hun knipperlicht wel gezien maar ik reed 90 was op een 80-weg en toen had ik de keuze; of er achterop knallen of er in de zijkant in. Dit waren bijna de letterlijke woorden die de vrachtwagenchauffeur zei tegen de politie! Veulentjes die in de trailer stonden waren gelukkig ongedeerd, maar de zware trailer en jeep waren totall loss...

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 19:31

Citaat:
Toevallig hoorde ik pas van de "tegenpartij" bij een ongeluk waar een trailer bij betrokken was; Hun reden niet snel genoeg door, want ik heb hun knipperlicht wel gezien maar ik reed 90 was op een 80-weg en toen had ik de keuze; of er achterop knallen of er in de zijkant in. Dit waren bijna de letterlijke woorden die de vrachtwagenchauffeur zei tegen de politie! Veulentjes die in de trailer stonden waren gelukkig ongedeerd, maar de zware trailer en jeep waren totall loss...

Wat er zeg :x

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:44

Ehm, de oplossing is simpel: als je ziet dat je een staart hebt en je weet dat de mogelijkheden tot inhalen beperkt zijn, ga dan even aan de kant en laat je staart passeren.

Het is heel simpel om altijd maar naar de andere weggebruikers te wijzen maar denk zelf ook eens een keer na of je iets terug kan doen voordat je begint te klagen over "die anderen"!

Dat je voorzichtig rijdt, wil niet zeggen dat je dan ook maar met een slakkengang over en rechte weg moet rijden! Blijkbaar is de gemiddelde paardentrekkende chauffeur toch niet intelligent genoeg om te beseffen dat juist snelheidsverandering het punt is, niet dat je gewoon 80km/h rijdt op een rechte weg zonder obstakels.

Louis71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:58

een rotonde is ook ideaal om een zenuwpees er langs te laten...rij gewoon en "rondje van de zaak"en vervolg je weg en de zenuwpees zit voor je ..mits die al niet afgeslagen is ;-)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:02

:j hier 2 mooie gele bordjes met zwarte grote letters op de achterkant van me trailertje
Afbeelding

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:11

Ik sluit mij aan bij Ikke de meeste automobilisten vinden het geen probleem als de bochten langzaam neemt en gaan zich pas irriteren als er op de rechte stukken niet doorgereden word. Wat ook logisch is moet ik eerlijk zeggen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar gevaarlijke inhaal manoeuvres heb je vaak aan jezelf te danken.
Desalniettemin vind ik het wel duidelijker voor veel mensen als er op een vrachtwagen staat dat er paarden worden vervoerd.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:59

Mijn ervaring is dat mensen met haast zo snel mogelijk na de bocht al inhalen. Ze wachten echt niet af of jij op het rechte stuk wel doorrijdt, althans, niet allemaal. De irritatie begint blijkbaar dus wel degelijk in (voor?) de bocht al.
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 20-10-13 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 23:14

Mensen hebben altijd haast. Ik als (soms)'haastig' persoon zowel als bestuurder trailer incl eigen paard, probeer altijd rekening te houden.
Je mag best haast hebben. Nooit ten koste van een ander, en al helemaal niet ten koste van levende have.

Als bestuurder van de trailer, snap ik dat mensen haast hebben. Ja ik rij langzaam door de bochten(paard ziet niet waar die heen gaat) en ik probeer rustig op te trekken om de rit voor mn paard comfi. te maken.

Ik snap het, een paardenbordje wel of niet achterop, ik denk dat het niet help, al vervoer je de koningin. Mensen met haast hebben haast. ik ook wel eens.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 08:07

Kirsha schreef:
Mijn ervaring is dat mensen met haast zo snel mogelijk na de bocht al inhalen. Ze wachten echt niet af of jij op het rechte stuk wel doorrijdt, althans, niet allemaal. De irritatie begint blijkbaar dus wel degelijk in (voor?) de bocht al.

Dan heb je dus blijkbaar al voor die bocht irritant rijgedrag vertoont!
Inhalen direct na de bocht is wel verklaarbaar: een goede automobilist kijkt langs je op door de bocht en kan dan al inschatten of een inhaalactie na de bocht mogelijk is. Die "truc" pas ik met grote regelmaat toe en ik haal ook altijd vlot in; poot onderin en trappen met die bak.

Daaraast merk ik weinig irritatie, eerlijk gezegt. Er zijn natuurlijk altijd idioten in een VAG-produkt die denken dat iedereen voor hen aan de kant moet maar verder heb ik weinig last van "boze" medeweggebruikers.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 08:27

Even los van de discussie of zo'n bordje helpt tegen het gedrag van andere weggebruikers. Ik weet dat al je bedrijfsmatig paarden vervoert (enddat bedrijfsmatig wordt heel ruim genomen.Is al als een handelaar een zelf verkocht paard vervoerd naar de klant), dan ben je verplicht om een aanduiding op je trailer of vrachtauto te hebben dat er levende dieren worden vervoerd (in welke taal en wat er precies op het bordje staat maakt niet uit, alleen in Duitsland moet het in het Duits er op staan). Hoe dat die regels voor particulieren zijn weet ik niet precies, maar misschien wel iets om uit te zoeken voor mensen die particulier met een trailer rijden. Voor bedrijfsmatig is de boete in ieder geval erg hoog als je het niet hebt.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:09

ikke schreef:
Kirsha schreef:

Dan heb je dus blijkbaar al voor die bocht irritant rijgedrag vertoont!
Inhalen direct na de bocht is wel verklaarbaar: een goede automobilist kijkt langs je op door de bocht en kan dan al inschatten of een inhaalactie na de bocht mogelijk is. Die "truc" pas ik met grote regelmaat toe en ik haal ook altijd vlot in; poot onderin en trappen met die bak.

Oh geloof me, dat was absoluut niet het geval.

Ik snap het inhalen na de bocht wel, maar het strookt dus niet met het feit dat ze pas geïrriteerd raken op lange stukken. Ik denk eerder dat deze mensen eerder achter een langzame trailer/wat dan ook hebben gezeten en er daarom maar voor het gemak vanuit gaan dat alle trailers enorm langzaam rijden. Wat ik me ook wel weer kan voorstellen, want ik denk het ook geregeld bij vrachtwagens of oudjes achter het stuur.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:40

Ach ik werd vorig jaar door een politie auto die mij tegemoet reed op de rotonde van de weg af geplukt, omdat ik zo langzaam reed over de rotonde :=

Ze wilde weten of ik wel een BE rijbewijs had (wat ik heb), terwijl je voor de combinatie waar ik mee reed helemaal geen BE nodig hebt.

Het zijn dus niet alleen de gewone particuliere medeweggebruikers die het niet snappen. Ik rij op rechte stukken gewoon de maximum snelheid en zorg dat ze mij in kunnen halen als ze willen, vind ik zelf ook alleen maar fijn want dan voel je je niet zo opgejaagd.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:12

ikke schreef:
Dat je voorzichtig rijdt, wil niet zeggen dat je dan ook maar met een slakkengang over en rechte weg moet rijden! Blijkbaar is de gemiddelde paardentrekkende chauffeur toch niet intelligent genoeg om te beseffen dat juist snelheidsverandering het punt is, niet dat je gewoon 80km/h rijdt op een rechte weg zonder obstakels.

Hier in de omgeving rijden de trailers doorgaans netjes door. Maar ik ben op de weg ook wel eens van die slakken tegen gekomen. Maar ik zal nooit gekke dingen doen om in te halen, ik haal in als het kan. En dat is wel iets wat mij opvalt. Mensen zijn gehaast op de weg en halen ook vaak in als het eigenlijk net niet kan. Ik heb bijv. redelijk wat keren mijn gas los gelaten, omdat ik een tegenligger recht op me zag afkomen omdat ie aan het inhalen was -O-

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:24

Volgens mij is dat verplicht.. Toch zeker als je 'commecieel vervoer doet. Weet niet hoe het in Nederland zit, maar in vele buitenlanden is naar wedstrijd al commercieel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:27

Rianneke schreef:
ikke schreef:

Hier in de omgeving rijden de trailers doorgaans netjes door. Maar ik ben op de weg ook wel eens van die slakken tegen gekomen. Maar ik zal nooit gekke dingen doen om in te halen, ik haal in als het kan. En dat is wel iets wat mij opvalt. Mensen zijn gehaast op de weg en halen ook vaak in als het eigenlijk net niet kan. Ik heb bijv. redelijk wat keren mijn gas los gelaten, omdat ik een tegenligger recht op me zag afkomen omdat ie aan het inhalen was -O-

Dan is je auto blijkbaar niet imposant genoeg? Ik zie af en toe wel types aanstalten maken, maar ze bedenken zich als ze zien wat er op hen afkomt........

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:46

ik zou dus eigenlijk een vrachtwagen moeten gaan rijden, om te voorkomen dat een ander zich achterlijk gedraagt op de weg :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:06

loulou schreef:
ik zou dus eigenlijk een vrachtwagen moeten gaan rijden, om te voorkomen dat een ander zich achterlijk gedraagt op de weg :+

Yep :j
Laatst nog met een 12-tonnertje rondgereden, weinig last van malloten gehad.........

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:09

Achterop de klep van mijn trailer staat met rode letters: "Gebruik je verstand, houd minstens 5 meter afstand" . Een eenvoudig zinnetje zou je denken, maar het werkt super. Je ziet auto's tot dichtbij naderen, dan lezen ze die zin en nemen weer afstand. Ideaal!