Hoi Monique,
zonder je gelijk moedeloos te willen maken wil ik wel delen met je wat ik weet m.b.t. angst en schrikreacties van paarden.
Paarden hebben een heel grote amygdale (de grootste van alle gedomesticeerde dieren). Dit gebiedje in de hersenen is bedoelt voor het beoordelen van dingen die paarden tegen komen in twee categorieën: 'bedreigend en wegrennen' of 'niet bedreigend dus gewoon rustig blijven'. Bedreigende dingen krijgen een speciale behandeling in de hersenen van een paard (omdat ze in de natuur hiervan afhankelijk zijn voor overleving), waardoor paarden heel snel (soms wel na 1x) leren vluchten in bepaalde, door hen beoordeeld als bedreigende, situaties en dit steeds zullen herhalen. De mate waarin de schrikreacties geleerd wordt hangt af van hoever het paard in staat is geweest de afstand tussen het bedreigende en zichzelf te vergroten. Hoe groter de afstand hoe sneller het leereffect.
Dit heeft ermee te maken dat paarden leren door negatieve bekrachtiging, wat in het heel kort neer komt op dat een paard gemotiveerd wordt door 'druk' van buitenaf (bijvoorbeeld jouw benen, teugels of een vrachtwagen) en altijd zal proberen om onder deze druk uit te komen, zodat het paard vrij is van ongemak (paard kent twee motivaties; vrij zijn van ongemak en eten). Wij gebruiken als ruiters dit principe in training om onze paarden dingen te leren (als het goed is tenminste) in die zin dat we bijvoorbeeld wanneer we voor het eerst een paard rijden met onze benen motiveren totdat het paard een stap zet en dan de druk direct laten wegvallen waardoor het paard leert; als ze haar benen aandrukt, wat ik niet heel prettig vindt, en ik doe een stap naar voren, dan verdwijnt die druk (dit is daarmee belonend voor het paard). Dit maakt dat het paard steeds sneller reageert op je beenhulp, om de druk te laten verdwijnen. Hierover valt nog meer te zeggen, maar dit even in het kort.
Wanneer een paard schrikt en hij is in staat om weg te rennen van wat hij eng vindt, of zelfs maar een stap opzij te zetten, dan werkt dit belonend voor het paard. Hij kan zelf de 'druk' verminderen door weg te lopen en ook dit zal het paard daarom steeds herhalen (wat beloond wordt door het wegvallen van druk, zal het paard herhalen).
Het vervelende aan het verhaal is dat wanneer een schrikreactie eenmaal is aangeleerd je paard deze nooit meer zal vergeten. Je kunt met goed trainen wel de schrikreactie onderdrukken, maar hij kan altijd in volle sterkte terugkomen. Om deze reden zou je je paard eigenlijk altijd schrikvrij willen trainen. Tenminste totdat je in die mate controle hebt over het paard (zijn benen) dat je de reactie van het paard kunt beïnvloeden in spannende situaties.
Het is namelijk zo dat een paard zijn schrikreactie linkt aan hoe snel zijn benen gaan, dus hoe snel ze wegrennen. Hoe sneller zijn benen gaan, hoe groter het leereffect. Kun je er dus voor zorgen dat je jouw paard stil kunt laten staan wanneer er iets spannends op hem afkomt, dan zal je paard veel minder snel schrikken en treed er geen leereffect op (het paard vergroot de afstand niet tussen hem en het bedreigende). Het paard zal dan zelfs habitueren (duur woord voor wennen) aan wat hij eerst spannend vindt. Dit moet je dan wel geleidelijk opbouwen, want wanneer je paard echt ergens van schrikt en 'op hol slaat' dan zal hij eigenlijk altijd de bedreigende situatie boven jouw hulpen plaatsen. Een paard kan net als een man maar 1 ding tegelijk, we noemen dit overschaduwen. Het enge overschaduwt jouw hulpen, terwijl je dit juist andersom wilt; een paard wat ten alle tijde voorwaarts gaat op een beenhulp en remt op een teugelhulp kun je daarmee dingen leren. Dit is dan ook een heel belangrijk onderdeel van training.
Als ik je verhaal verder lees dan lijkt 'de rem' niet voldoende getraind. Als ik je advies mag geven dan zou ik dit in de bak heel goed trainen als volgt:
1. Ga in sta door twee benen aan te drukken en je hand te ontspannen.
2. Na een paar stappen geef je lichte druk op de teugels om je paard halt te laten houden, reageert je paard niet direct verzwaar dan de druk totdat je paard stop.
3. Zodra je paard stopt laat je de druk op de teugels los.
4. Je paard moet, zonder dat je druk houdt op de teugels stil blijven staan, totdat je een beenhulp geeft en dan voorwaarts gaan.
5. Herhaal dit totdat je paard op een lichte teugeldruk binnen 3 stappen stilstaat en netjes wacht op je beenhulp om voorwaarts te mogen gaan.
6. Train dit ook met draf/halt/
Verder is het goed om je paard, zodra hij een vluchtreactie laat zien (wat hij eigenlijk ook doet wanneer hij zijn gang versnelt zonder dat je been geeft als je door de weilanden rijdt) een overgang terug te laten maken en dan weer opnieuw bijvoorbeeld aan te draven of galopperen. Dit zul je in het begin heel vaak moeten herhalen, totdat je paard leert dat hij pas wanneer jij met been komt mag versnellen. Let er hierbij ook geen goed op dat je de teugels steeds ontspant en wat de reactie van je paard hierop is. Je paard mag alleen voorwaarts gaan op een beenhulp, niet op het ontspannen van je teugels. Als dit door de war raakt en je paard gaat al sneller doordat je de teugels ontspant dan is je rem niet goed ontwikkelt (herhaal bovenstaande stappen 1 t/m 6 om deze te verbeteren). Daarnaast is het ook verwarrend voor je paard als druk op de teugels niet betekend dat hij hetzelfde tempo moet blijven lopen. Het doel van training is altijd dat het paard wanneer je jouw benen en handen ontspant in dezelfde gang en tempo blijft lopen. Is dit niet zo en moet jij altijd been blijven geven of in jouw geval remmen op de teugels om je paard langzamer te laten gaan en gaat hij dan nog steeds harder ('wordt hij sterk') dan is dit verwarrend voor een paard. Probeer die zaken in de bak heel goed los van elkaar te trainen zodat je onder alle situaties krijgt:
Been = versnellen/verruimen
Hand = remmen
Het laatste wat je beschrijft kan ook voortkomen uit dat je paard onvoldoende goed reageert op je beenhulp. Uit de literatuur komt naar voren dat een van de kenmerken van verwarring bij paarden verlatingsangst kan zijn, verwarring kan veroorzaakt worden doordat hulpen onduidelijk/niet voldoende goed getraind zijn en het paard daarom niet altijd precies weet wat er van hem verwacht wordt. Ik kan vanuit hier niet beoordelen of dit het geval is bij je paard, maar mogelijk kun je dit zelf aan de hand van bovenstaande informatie.
Heb er een lang verhaal van gemaakt, maar ik hoop echt dat jij en je paard er iets aan hebben. Overigens komt deze informatie voort uit wetenschappelijk onderzoek naar het trainen van paarden, het zijn dus goed onderbouwde principes en uit onderzoek is gebleken dat het trainen van paarden op deze manier werkt en dat het heel goed is voor het welzijn van onze paarden om het op deze manier te doen. Er ligt heel veel theorie aan ten grondslag die in niet in 1 post kan uitleggen, maar als je nog meer vragen hebt hoor ik het graag! Ik help mensen graag bij het correct trainen van hun paard, zodat onze paarden mentaal en fysiek gezond en kunnen blijven en wij als ruiters veilig kunnen rijden. Hiervoor volg ik een internationale opleiding in ‘Equitation Science’ (wetenschap van het gedrag van paarden/van de rijkunst) aan het Australian Equine Behavioural Centre (AEBC).
Succes!
Groetjes Babeth