Paard wordt ineen dominant in de kudde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magnolia

Paard wordt ineen dominant in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 19:41

Mijn paard, een merrie van 15 jaar oud, loopt al meer dan een jaar in dezelfde kudde. Ze was altijd een heel sociaal paard wat met bijna iedereen goed kon opschieten en wie ze niet zo graag mocht werd gewoon genegeerd.

Sinds een paar weken is haar gedrag aan het veranderen. Ineens heeft ze het gemunt op een van de paarden. Dit paard was altijd de leidster van de kudde. Ze jaagt haar op en gaat met ontblote tanden op haar af en bijt haar ook echt. Tegen de anderen is ze ook wel wat zuurder maar die laat ze wel met rust.

Omdat dat andere paard gebeten werd en zelfs door de draad gejaagd werd loopt mijn paard nu apart met een oude pony. Dit gaat wel goed.

Eigenlijk is dit gedrag begonnen toen er wat veranderingen in de kudde plaatsvonden. Veulens zijn gespeend, ander paard is een poosje ergens anders in training geweest en is nu weer terug, twee anderen zijn uit de kudde weg gehaald. Vanaf die tijd werd ze heel jaloers als er ook maar een ander paard bij mij in de buurt kwam. Ze dreigde dan maar deed verder niet lelijk tegen ze.

Ook is mijn paard al een hele tijd hormonaal in de war, zo is ze lastig te rijden als ze hengstig is, is dan drammerig in de omgang en ze is zelfs een keer schijnzwanger geweest omdat ze een van de veulens bij haar liet drinken.

Herkent iemand dit en wat kan ik doen zodat ze weer lekker met de rest in de wei kan lopen? En waarom heeft ze het juist op deze merrie gemunt?

Ik ken mijn lieve, sociale merrie bijna niet meer terug. Gelukkig is ze tegen mij wel nog heel lief en koel in de omgang.

Anoniem

Re: Paard wordt ineen dominant in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 21:10

Lijkt me geen dominantie, maar problemen met haar hormonen. Laat haar prikken op hormonen, en door de DA behandelen.
Verder wreekt onbalans in de kudde zich zeker ook. Van een stabiele kudde, waarin de verhoudingen duidelijk waren, is de situatie onstabiel geworden, en dat, in combinatie met dat ze zich wss heel onprettig voelt door haar hormoonprobleem, is waarschijnlijk de reden van haar onzekerheid en dus van haar gedrag, althans dat is wat ik denk.

magnolia

Re: Paard wordt ineen dominant in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 21:51

Dat idee heb ik ook inderdaad. Ze heet diverse keren een scan van de eierstokken gehad, is ook een hele poos aan de regumate geweest maar bloed prikken is inderdaad ook nog een goede optie. Regumate ben ik mee gestopt omdat het niet goed voelde haar de rest van haar leven dit te geven, buiten het geld om want goedkoop is het natuurlijk ook niet. Ook heb ik het geprobeerd met natuurlijke middelen maar dat hielp niet echt bij haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 03:58

Geloof dat er ook nog iets is, dat heet Moody Mare, maar geen ervaring mee verder.
Wijs vind ik dat je eerst even laat prikken.