Lipica laarzen onderhouden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Claudia98

Lipica laarzen onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 16:54

Hoihoi,

Vanmiddag heb ik mijn Lipica Hurlingham laarzen besteld. Ben er erg blij mee! Ze worden donkerbruin, de jachtkap krijgt donkerbruin crocoleer net zoals het riempje en ook heb ik gekozen voor een houtzool, hard leer en een hoge (dressuur)boog. Nu zit ik met een vraagje... hoe moet je de Lipica's onderhouden? En mag je hetzelfde vet/crème gebruiken voor het crocoleer?

Bij mijn vorige laarzen (Mondoni) kreeg ik speciaal 'Mondoni vet' mee, maar zou je dat ook voor deze laarzen kunnen gebruiken? Ik heb 2 soorten vet (1 voor zwarte en 1 voor bruine laarzen) van Mondoni. Bij mijn zwarte Horkalaarzen heb ik ook gewoon het 'Mondoni vet' gebruikt, maar die Horka's waren niet zo duur. Nu gaat het om (voor mij) dure laarzen en ik wil er dan ook graag lang mee kunnen doen.. dus het leer mag zeker niet snel lelijk worden.

kleinvosje

Re: Lipica laarzen onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:56

Als je maar geen zadelzeep en zadelvet gebruikt, maar gewoon schoenleer-spul, is het eigenlijk allemaal wel goed. Ik heb ook Lipica's, zonder croco, maar dat kun je gewoon behandelen als normaal leer. Alleen eve opletten dat er geen klodders schoensmeer tussen de croco-tjes blijft zitten, dat kan kleurverschil opleveren.

Claudia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 17:45

Hoelang gaan gemiddeld de Lipica's mee? Ik ga er dan 2/3x weeks mee rijden en afentoe wedstrijd.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:47

Ligt helemaal aan hoe zuinig je ermee omgaat. Ik trek ze alleen aan vlak voor ik ga rijden en doe ze daarna gelijk weer uit. Netjes opgeborgen in een laarzentas wegzetten. Regelmatig schoonmaken en poetsen. De mijne zijn nu denk ik 2,5 jaar oud en nog in uitstekende staat, alleen een keer een nieuw rubber hakje eronder laten zetten.

Claudia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 17:49

Oke, dat deed ik ook altijd bij mijn Mondoni's en dat zal ik bij deze ook doen :)

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:26

Als je je laarzen ophaalt krijg je ook advies mee althans bij Lipica in raamsdonskveer wel.

Je moet je laarzen afdoen met een vochtige doek dus niet de tuinslang erop maar een doek die vochtig is na het schoonmaken poetsen met schoenpoets of blank of in kleur van de laars, let wel op met het beste is de echte ouderwetse poets die je nog op moet brengen met een doek of borstel en daarna goed uit moet borstelen, maar gebruik alleen spullen die voor schoenen bestemt zijn dus geen peost die je op je tuig gebruikt.

Claudia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 18:35

Oke, poets voor tuig heb ik hier toch niet thuis staan. :)
Ik heb ze niet in Raamsdonksveer gekocht.

lauraneyens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:35

Ik ben ook van plan om lipica's aan te schaffen dus bij deze stipje !!

Claudia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 19:46

Ik zat lang in de twijfel tussen Petrie en Lipica, maar uiteindelijk toch voor Lipica gekozen.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:09

Ik heb gister lipica"s aan laten meten!
Ik hoop er toch wel ffe mee te doen...dus ga hun onderhoudsadvies goed opvolgen :P

Domme vraag mischien maar krijg je er een laarzentas bij of niet?
Moet nog iets ruilen op tentenkamp anders scoor ik er daar eentje.

Claudia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 21:23

Ik heb geen idee.. mijn Lipica's zijn donderdag aangemeten, dus ik ontvang ze waarschijnlijk rond kerst (heb ze niet bij Lipica zelf laten opmeten). Ik verwacht dat je geen laarzentas krijgt. Ik heb zelf al een laarzentas van mijn oude Mondoni's.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:28

Je krijgt er geen tas bij.
Het beste is gewoon behandelen met lederbehandeling, niet mondoni zooi erop, gewoon rapide of iets gelijks.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:33

Schoensmeer is heel leuk voor de kleur, maar voedt het leer niet. Door gebruik droog het leer uit. Het is dus belangrijk dat je het leer eerst goed schoonmaakt (modder, huidvet en andere ellende er af) en daarna onderhoudt met een spulletje wat ook echt het leer voedt. Wil je lang plezier hebben van je laarzen gaat je dat met alleen schoensmeer niet lukken, spreek ik uit ervaring. Ik zweer zelf bij de onderhoudssetjes van Petrie (zit zowel een cleaner als een cream in). Ariat heeft qua onderhoud ook heel fijn spul, zowel om schoon te maken als te onderhouden.

Claudia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 21:44

Zodra mijn laarzen er zijn zal ik het nog eens navragen in de winkel.

WesterGinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:07

Mijn Lipica's Hurlingham gaan nu al zo'n 15 jaar mee. Vrijwel dagelijks gebruik en in de begin jaren voor zo'n 4 paarden per dag. Nu wordt het leer op enkele plekken wat krakerig. Aantal nieuwe ritsen in laten zetten. Als je ze helemaal verwend door dik in de schoensmeer te zetten, prop ze dan ook eens vol met kranten zodat de vorm weer mooi wordt. Er is een groot verschil in schoensmeer. Van Bommel is ook goed. En lekker dik in de schoensmeer zetten af en toe. Dag erna opwrijven. Nooit modder op laten opdrogen, altijd even een nat doekje er dan overheen. En niet op lopen ook niet je paard uit de wei halen, alleen mee rijden. Veel plezier ermee!

Claudia98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 09:01

Ik hoop dat ik er ook zo lang mee ga doen! :)

Ik ga ze inderdaad ook alleen gebruiken om te rijden en verder gebruik ik een paar oude laarzen. :P