Lipica laarzen VS. Fildona Italia Laarzen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welke laarzen??

Fildona Italie
3 (37%)
Lipica
3 (37%)
Andere ( eventueel welke + prijsklasse)
2 (25%)

Totaal aantal stemmen: 8

lauraneyens

Lipica laarzen VS. Fildona Italia Laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 22:48

Hoii,

Voor mijn kerst krijg ik nieuwe rijlaarzen.
Ik kan niet kiezen, ben een eeuwige twijfelaar !!!

Op dit moment twijfel ik tussen de op maat gemaakte laarzen van Lipica of de Laarzen van fildona.
Ik heb een voetmaat 39 maar wel dikke kuiten, namelijk een omtrek van +- 44 cm.

Ik heb een budget tot 300 euro.

I need some Help and advice !!!!

Lau

Re: Lipica laarzen VS. Fildona Italia Laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:30

*stipje

heb het zelfde dikke kuit probleem en twijfel ook

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:33

Lipica heb ik geen ervaringen mee tot nu toe, mijn laarzen worden daar binnenkort aangementen, maar daar kun je wel mee onder de 300 euro blijven als je niks speciaals wilt :)

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:47

Met zulke afwijkende maten raadt ik lipica af. Zij hebben 3x een paar laarzen maat 42 met kuitmaat 45 gemaakt en 3x verprutst....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:49

Ik heb ook geen standaard maten, en ben juist wel erg tevreden met Lipica. Mijn laarzen zitten als gegoten, en wil niet anders meer. Heb een paar Derby's voor erbij, maar mijn voorkeur gaat echt uit naar de Lipica's.

lauraneyens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 23:50

saroanda schreef:
Met zulke afwijkende maten raadt ik lipica af. Zij hebben 3x een paar laarzen maat 42 met kuitmaat 45 gemaakt en 3x verprutst....

raar, zij maken laarzen op maat hoe kunnen ze het dan verprutsen?
wat was er niet goed gelukt?

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:53

lauraneyens schreef:
saroanda schreef:

raar, zij maken laarzen op maat hoe kunnen ze het dan verprutsen?
wat was er niet goed gelukt?

Alle laarzen waren te klein, de ene te smal, te krap bij de voet, te krap bij de kuit. Ik ben wel 4x op en neer gereden, heeft me heel veel geld gekost en uiteindelijk zonder laarzen vertrokken.... Uiteindelijk kreeg ik zelfs de schuld, dat ik zulke afwijkende voeten/maten had.

lauraneyens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 23:56

had je ze laten opmeten bij een dealer of rechtreeks bij de fabriek??

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:58

Hier ook te kleine voeten voor mijn kuitmaat, maar zeer blij met mijn Lipica's. Ging in het begin iets fout, maar dat hebben ze netjes opgelost en nu ik flink ben afgevallen hebben ze mijn laarzen weer maximaal ingenomen, zodat ze nu wel weer passen. Kostte natuurlijk wel geld, maar nog altijd minder dan nieuwe laarzen aanschaffen.
Zijn die Fildona laarzen ook maatwerk? Want ik denk dat je daar wel aan moet met voetmaat 39 en kuit 44..

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 00:00

Ik heb ook dikke kuiten. Links en recht is ook nog eens behoorlijk verschillend in omvang. Jaren geleden heb ik laarzen latenaan meten van Petri , waar ik nog steeds veel plezier van heb.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 00:00

lauraneyens schreef:

Rechtstreeks bij de fabriek :j

lauraneyens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 00:03

Dreamybol schreef:
Hier ook te kleine voeten voor mijn kuitmaat, maar zeer blij met mijn Lipica's. Ging in het begin iets fout, maar dat hebben ze netjes opgelost en nu ik flink ben afgevallen hebben ze mijn laarzen weer maximaal ingenomen, zodat ze nu wel weer passen. Kostte natuurlijk wel geld, maar nog altijd minder dan nieuwe laarzen aanschaffen.
Zijn die Fildona laarzen ook maatwerk? Want ik denk dat je daar wel aan moet met voetmaat 39 en kuit 44..

Niet maatwerk, mijn ruitershop gaat de fabriek contacteren om te kijken wat er mogelijk is qua kuitmaat bij fildona. Zelf passen ze bij de ruitershop laarzen ook aan dus half maatwerk eigenlijk dan.
Voor de prijs van de fildona's heb ik ook wel de volledig op maat gemaakte van lipica, daarom twijfel ik eigenlijk nog.

lauraneyens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 00:05

saroanda schreef:
lauraneyens schreef:

Rechtstreeks bij de fabriek :j

goh,, stom. Je leest echt zoveel verschillende dingen over lipica..

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 00:10

Denk dat je over alle merken verschillende verhalen leest. De één is ook weg van Petri, terwijl de andere het kachelpijpen vindt. Idem als het gaat over de ritsen van Petri/Lipica. De één zegt dat zo stuk zijn en bij de ander gaan ze jaren mee. Dat maakt het nou net zo lastig. Zelfs over de duurste merken kun je tegenstrijdige berichten vinden.

Als het qua prijs niet uitmaakt, dan zou ik kiezen voor wat ik het mooist vind. Nadeel van (half) maatwerk is dat je het niet kunt passen om te voelen. :\
Denk dat de Fildona rechtstreeks uit Italië moeten komen? Dan kun je nog wel eens lang bezig zijn als er toch iets mee is en ik weet niet precies wat ik me voor moet stellen bij dat halve maatwerk. Hoe zullen ze de laarzen dan wijder maken? Ik zou dat bijvoorbeeld niet willen zien aan de laarzen.

lauraneyens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 00:15

Dreamybol schreef:
Denk dat je over alle merken verschillende verhalen leest. De één is ook weg van Petri, terwijl de andere het kachelpijpen vindt. Idem als het gaat over de ritsen van Petri/Lipica. De één zegt dat zo stuk zijn en bij de ander gaan ze jaren mee. Dat maakt het nou net zo lastig. Zelfs over de duurste merken kun je tegenstrijdige berichten vinden.

Als het qua prijs niet uitmaakt, dan zou ik kiezen voor wat ik het mooist vind. Nadeel van (half) maatwerk is dat je het niet kunt passen om te voelen. :\
Denk dat de Fildona rechtstreeks uit Italië moeten komen? Dan kun je nog wel eens lang bezig zijn als er toch iets mee is en ik weet niet precies wat ik me voor moet stellen bij dat halve maatwerk. Hoe zullen ze de laarzen dan wijder maken? Ik zou dat bijvoorbeeld niet willen zien aan de laarzen.

Ze kunnen bijvoorbeeld elastiek langs de rits maken waardoor ze wat winnen que breedte. Bij de vorige (nu versleten) laarzen laten doen na een paar kilo bij gekomen te zijn. Mooi werk, je ziet het bijna niet, lijkt standaard.

Op dit moment wacht ik nog op nieuws van de ruitershop, als ze in italië zeggen dat het niet mogelijk is ga ik ook niet aan dat halve maatwerk van de ruitershop beginnen en ga ik denk ik lipica nemen.

Nu lipica is niet bij de deur en mijn ruitershop wel. Ze zijn ervaren met herstellingen en verstellingen van laarzen, getuig en dekens enz..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:08

ik heb maat 38 en kuitmaat 43, heb 3x paar lipica's staan en ga binnenkort voor het 4de paar, tot nu toe geen problemen gehad.

Als je doncasters neemt kom je onder de 300 uit en heb je een prima laars.
Als ze kapot zijn kan je ze toch bij je eigen ruitersportzaak laten repareren? Ik ga echt niet een heel eind rijden voor een reparatie, we hebben een hele goede schoenmaker in het dorp en daar ga ik altijd heen.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:26

Hier geen echt afwijkende maten maar ben al jaren heel tevreden over lipica.

heb er nu dat polomodel in cognac van, heb ze al 6 jaar, poets ze nauwelijks, ritsen zijn nog steeds heel alleen het leer langs de ritsen ter hoogte van mn spoorriempje is wat beschadigd, maar dat vind ik niet gek na al die tijd! ;)

Moet wel nodig de zool laten vervangen maar ook dat is logisch... het is trouwens heel soepel kalfsleer wat ze voor mijn laarzen gebruikt hebben..

lauraneyens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 10:51

Ik heb gezien dat je kan kiezen voor harde laarzen of zachte laarzen,, wat is het verschil? welke vinden jullie het beste?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:53

Ik heb fijne laarzen van Lipica. Mooie gevormde laars en ze zitten als gegoten. Wel is het leer wat dunner als bijv. van Petries.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:54

Ikzelf heb zachte, vind dat lekkerder zitten, voor mn gevoel ook meer contact met paard. Harde gaan langer mee.
Maarja, mijn zachte gaan nu al 6 jaar mee en zijn echt nog niet stuk! En er is zeker 4 jaar heel intensief mee gereden.. als het niet meer is :D

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:23

Ik ben ook heel tevreden met mijn Lipica's. Ze zien er nog ontzettend goed uit, terwijl ik ze toch al 5 jaar draag. Ik kon er ook zo mee weglopen en rijden zonder problemen te hebben. Heb ze dus niet extra hoeven in te lopen.
Ik heb ze met rits achter tot helemaal onderin en veters op de voet.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:32

Ik heb 2 weken geleden mijn nieuwe laarzen van Lipica opgehaald. Ik heb bij het aan meten gekozen voor het hardste leer. De eerste 2x rijden kreeg ik wel een blaar op me hak en bij me enkel, maar verder geen pijn of moeite met opstappen.
Mijn vorige laarzen van Lipica, waren soepel leer, heb ze ruim 4 jaar gehad, zijn nu nog goed en moeten alleen even flink schoongemaakt worden.
Ik zou voor Lipica's kiezen, je bent dan wel wat meer geld kwijt, maar de laarzen worden dan wel op jou maat gemaakt. Ik heb zelf voetmaat 35,5 (normaal 36/37) en ook dikke kuiten (die weet ik zo 1,2,3 niet, mijn tekening ligt in de auto) en heb nog nooit problemen gehad.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:07