Onderdeken steekt een stukje uit, erg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Onderdeken steekt een stukje uit, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:49

Ik heb een paar weken geleden een rhino pony wug gekocht in de maat 5,9". Daarbij heb ik ook een 200gr liner gekocht in dezelfde maat. Hij blijft super mooi onder liggen ondanks dat hij alleen achter vast zit aan de buitendeken. Helaas komt hij wel een klein beetje 'onder' het oudoordeken vandaan. De inkepingen bij de ellebogen lopen niet helemaal gelijk waardoor je daar een stukje onderdeken ziet.

Kan dit kwaad? Vanmorgen was het onderdeken een beetje zanderig, omdat ze had gelegen en gerold. Er zal met een flinke stortbui ook wel wat water opkomen en ben bang dat het deken zich van onderuit helemaal vol zuigt. Of valt dat mee? Ik wil er graag een 400gr liner bij kopen maar dat zou zonde zijn als het zo al niet werkt.

Waldemar

Re: Onderdeken steekt een stukje uit, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:52

wow heb je er al zoveel op liggen? Die van mij staat onder een gevoerde regendeken en is geschoren 2 weken geleden. ;)

Maar dat ter zijde, maakt niks uit dat de deken eronder uit komt hoor, heb ik ook met mijn onderdeken.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:19

Nou maakt wel degelijk wel uit. Als die buiten in de regen staat word hij nat.
Maar geen ervaring met die dekens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:42

Ze staat onder een ongevoerde regendeken en 200gr liner. Dus zoveel is dat nog niet met dit natte koude weer. Mijn pony is als braziliaantje ook niet zo koude proof :+ . Ze staat trouwens ook 24/7 buiten met schuilstal. Als het komend weekend echt zo lekker wordt; dan gaat natuurlijk de liner er onderuit.

Het is ook echt alleen de onderkant bij de elleboog die er net een stukje van 5 bij 10cm uitkomt. Nou ja uitsteken; de buitendeken heeft daar een inham en de onderdeken niet. Het zit ook niet tegen het paard aan gedrukt dus een beetje nat is niet zo erg. Maar ik vraag me dus af of het niet opzuigt naar boven toe.

Waldemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:45

oke dat scheelt wel inderdaad, die van mij staat 's nachts gewoon binnen. Dan heb ik niets gezegd :)

Ik heb nooit last gehad van het opzuigen van water. Ik heb ook de rambo liner eronder liggen en idd, de punt ligt niet op de huid en dus als de rand nat is is dit geen ramp :) Maar dat is mijn ervaring

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:46

Ik heb nu ook de 200 gram liner onder een ongevoerde regendeken liggen. Ik vind het zelf wel meevallen hoor dat het doorregent. Heb er ook een horseware deken opliggen maar alleen het onderste randje wordt nat (als het al nat wordt). Naar mijn weten zuigt het onderdeken zich niet vol :) is bij mij in iedergeval nog niet gebeurd! Vorige jaar hele jaar om gehad en hij ligt er nu dus ook alweer op.

Mijn paarden staan nu trouwens in de nacht op stal (wel met dezelfde liner maar dan met 50 grams staldeken er over). Vorige jaar 24/7 buiten met schuilstal (en daar stonden ze dan ook de hele winter in...)

loeske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:50

Alles onderdekens van horseware zou je 1 maat kleiner moeten nemen dan je buiten/regen deken. (Staat ook zo op de website van horseware) Ik heb voor mijn paard dekenmaat 6,3" met een 6.0" liner. Deze steekt bij zowel mijn rhino als de rambo nergens buitenuit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:51

Heb je er een foto van...?
Ik heb de 6.0 rhino wug en wilde liners gaan bestellen in 6.0 maar denk dat ik dan hetzelfde idee krijg als jij hebt...

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:53

Ik heb ook een onderdeken die te groot is, heb hem zelf wat ingenomen zodat het wel onder een regendeken past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:27

Kleinere liner gaat niet passen hoor, dan wordt hij echt veel te krap op de borst en mijn merrie is al smal. Qua lengte is hij ook al een 5cm korter dan de buitendeken. Dus op de inkeping bij de elleboog na ligt hij er netjes onder :) . Kan van de week wel een foto maken. Heb trouwens wel een PONY buitendeken en een standaard liner. Dus het zou ook nog eens kunnen dat de PONY dekens net iets anders zijn dan de standaard dekens en dat de liner daarom er wat anders onder ligt.

Maar bedankt voor jullie reacties. Dan hoef ik me geen zorgen te maken en kan ik met een gerust hart nog een liner kopen.

Edit: waar zou dat staan dat je een liner 1 maat kleiner moet kopen? Ik kan het nergens vinden op de horseware site.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:34

loeske87 schreef:
Alles onderdekens van horseware zou je 1 maat kleiner moeten nemen dan je buiten/regen deken. (Staat ook zo op de website van horseware) Ik heb voor mijn paard dekenmaat 6,3" met een 6.0" liner. Deze steekt bij zowel mijn rhino als de rambo nergens buitenuit.

Vreemd verhaal, heb destijds een Rhino gekocht waar je gratis een liner bij kreeg, die was gewoon in dezelfde maat als de buitendeken. Als dat zou "moeten" zouden ze dat toch wel doen? Overigens komt de liner er niet onderuit ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:20

Ja ik heb de deken en de liner tegelijk gekocht. Lijkt me toch als een maatje kleiner noodzakelijk is de verkoper daarop let.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:30

Een stalgenoot wilde juist de liner kleiner nemen dan de buitendeken en dit werd afgeraden. Ik heb de liners onder mijn Rhino en Rhino Wug dekens liggen en dat gaat prima. Volzuigen heb je met name bij grote stukken die uitsteken, bijv. aan de achterkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:45

Ok bedankt :D . Achter steekt hij niet uit dus dan komt het helemaal goed.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:15

Ik heb de liners gewoon in dezelfde maat hoor, en dat past prima!

uitstekende onderdekens zijn niet erg, tenzij het regent en ze veel buiten staan, dan worden ze nat en trekt het vocht naar binnen, dat is niet echt prettig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:38

Wat gek dat ze dan bij Gloa wel uitsteken.
Begin nu te twijfelen of ik wel aan liners moet beginnen, gezien mijne 24/7 buiten woont en echt wel goed droog moet blijven

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:44

ik heb voor beide paarden dezelfde maat liners als buitendekens, en bij beide heb ik nog niet gemerkt dat ze uitsteken aan de achterkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:02

Echt uitsteken is het niet te noemen maar voor het gemak...... Volgens mij hebben alle horseware dekens van die inkepingen achter de ellebogen zitten. Daar loopt het deken in een soort van golfje een stukje omhoog. De liner heeft dat niet en op die plaats kijk je dus tegen de liner aan. Maar nogmaals het kan er ook aan liggen dat ik een PONY buitendeken heb gecombineerd met een standaard liner. Er zit op mijn deken ook een extra label gestikt met 'proper pony fit'. Dus het lijkt niet alleen in de maat te zitten maar ook in de pasvorm. Ik heb namelijk ook een 6.0 amigo en die is echt enorm voor haar en ook veel langer aan de zijkanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:08

Dat zou ook kunnen.
Geloof niet dat de mijne echt inkepingen heeft, is ook geen pony maat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:22

dat zal het dan waarschijnlijk zijn, want bij de gewone rambo dekens en liners heb ik er geen last van tot nu toe

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:01

Zolang je dier maar niet rolt etc. en er modder en water tussen de onderdeken en de regendeken komt...
voor de rest maakt het niet uit ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:19

Dit zijn de foto's. Hierop kan je duidelijk zien dat de 'inkepingen' niet helemaal synchroon lopen.
Afbeelding
Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:35

oh bizar zeg, is het dezelfde maat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:45

wat maf.
op plaatjes van de liners op internet zie ik helemaal geen uitgesneden stuk??

edit:toch wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 22:56

Yep het zijn beide 5.9". Het zal er wel in zitten dat de buitendeken een pony is en de onderdeken een standaard in 5.9". Tot nu toe gelukkig nog geen problemen met deze combi dus ik durf het wel aan om er nog een onderdeken bij te kopen :) .