Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
lissie_zigor schreef:hallo,
ik was aan het kijken naar paardjes te koop en wat mij opviel waren advertenties waarbij paarden voor een klein prijsje of gratis weggedaan werden. Vaak zijn dat paarden die wat 'mankeren'. En meestal staat er in de advertentie naam: 'goed tehuis gezocht'.
In deze advertenties staat vaak: ''.. heeft een blessure en zal niet meer geschikt zijn voor de sport, wel kan hij nog prima buitenritten doen' ''paard heeft scheef gegroeide bekken, maar volgens de dierenarts, kan ze nog wel stapritjes doen' 'ik zoek een goed tehuis voor mijn paardje met artrose....blbla... wel kan ze nog zo nu en dan een ritje'.
ik snap dit dus niet.
wat is er zo anders aan een 'ritje' ? je zit nogsteeds met al je gewicht op een paard wat pijn heeft.. En JUIST met buitenritten, kunnen paarden de gekste bewegingen maken, door onverwachte dingen, waardoor ze geblesseerd raken toch?
wie WIL er uberhaupt nog op een paard een ritje doen, als je weet dat het paard pijn heeft?
en welk baasje doet zijn paard (met pijn) weg, aan iemand die er buitenritten mee wilt doen? vind je het dan echt zo zielig voor je paard? of wil je er dan gewoon vanaf?
hoe ik het zie is misschien te negatief, maar ik zie het als mensen die een eigen paard hebben voor de sport, als het paard niet meer kan doen wat jij er mee wilde doen, dan moet het paard weg. sterker nog: in deze gevallen zie ik het als: iemand heeft een paard voor de sport, vraagt te veel van het paard, het paard raakt overbelast en geeft het paard aan iemand (die gek is van paarden ipv de sport) die de 'ZOOI of AFDANKERS' mag opknappen...
als je het daadwerkelijk zo zielig vind om het paard weg te doen en als je er daadwerkelijk zo'n band mee hebt, waarom houd je jou paard met blessure dan niet?
lizzy1 schreef:Ik snap heel goed jouw reactie maar ik denk dat je het ook van een andere kant kunt bekijken. Sommige paarden hebben een blessure die alleen tot uiting komt bij zware inspanning. Ik kan me dus voorstellen dat een paard dus nog wel geschikt is voor een buitenrit..
Tigra_ schreef:Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen. Het is bekend dat het paard iets mankeert hoeft niet heel erg te zijn maar verder weet je ook niet hoe dat gaat ontwikkelen. Als je zo'n dier koopt moet je er dus wel rekening mee houden maar ik weet niet of dat ook negatief kan uitpakken. Is het 2x in de week een bosrit of 5x in de week. Misschien merk je als eigenaar het gaat zo goed we gaan eens wat meer werken. Het is zo lastig. Ik snap ook niet zo goed dat mensen eraan beginnen. Wat is zware belasting? Hebben we dan al over M-niveua of gaan we meer richting ZZ-licht. Het paard is niet meer geschikt voor de sport dat kan je op zoveel manier bekijken. Ik zou bijna zeggen een paard wat niet mee kan op basis niveau dressuur dat die ook de bosritten niet goed aankan. Misschien hooguit 2x in de week een staprit van een uur maar dat is ook niet echt veel. Ik zou het zelf te onzeker vinden om eraan te beginnen je kan het op zoveel manier zien wat de verkoper bedoelt en wat je als koper wil.