paard heeft pijn, maar kan nog wel op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lissie_zigor

paard heeft pijn, maar kan nog wel op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 12:06

hallo,
ik was aan het kijken naar paardjes te koop en wat mij opviel waren advertenties waarbij paarden voor een klein prijsje of gratis weggedaan werden. Vaak zijn dat paarden die wat 'mankeren'. En meestal staat er in de advertentie naam: 'goed tehuis gezocht'.

In deze advertenties staat vaak: ''.. heeft een blessure en zal niet meer geschikt zijn voor de sport, wel kan hij nog prima buitenritten doen' ''paard heeft scheef gegroeide bekken, maar volgens de dierenarts, kan ze nog wel stapritjes doen' 'ik zoek een goed tehuis voor mijn paardje met artrose....blbla... wel kan ze nog zo nu en dan een ritje'.

ik snap dit dus niet.

wat is er zo anders aan een 'ritje' ? je zit nogsteeds met al je gewicht op een paard wat pijn heeft.. En JUIST met buitenritten, kunnen paarden de gekste bewegingen maken, door onverwachte dingen, waardoor ze geblesseerd raken toch?

wie WIL er uberhaupt nog op een paard een ritje doen, als je weet dat het paard pijn heeft?

en welk baasje doet zijn paard (met pijn) weg, aan iemand die er buitenritten mee wilt doen? vind je het dan echt zo zielig voor je paard? of wil je er dan gewoon vanaf?

hoe ik het zie is misschien te negatief, maar ik zie het als mensen die een eigen paard hebben voor de sport, als het paard niet meer kan doen wat jij er mee wilde doen, dan moet het paard weg. sterker nog: in deze gevallen zie ik het als: iemand heeft een paard voor de sport, vraagt te veel van het paard, het paard raakt overbelast en geeft het paard aan iemand (die gek is van paarden ipv de sport) die de 'ZOOI of AFDANKERS' mag opknappen...

als je het daadwerkelijk zo zielig vind om het paard weg te doen en als je er daadwerkelijk zo'n band mee hebt, waarom houd je jou paard met blessure dan niet?

Destination

Re: paard heeft pijn, maar kan nog wel op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:10

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 12:19

bedankt, interresante topic maar mij gaat het meer om de buitenritten.. xD toch bedankt, ik volg die topic ook even..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:22

ER bestaat al zo'n topic over "kapotte" paarden en of die wat mankeren.

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:24

lissie_zigor schreef:
hallo,
ik was aan het kijken naar paardjes te koop en wat mij opviel waren advertenties waarbij paarden voor een klein prijsje of gratis weggedaan werden. Vaak zijn dat paarden die wat 'mankeren'. En meestal staat er in de advertentie naam: 'goed tehuis gezocht'.

In deze advertenties staat vaak: ''.. heeft een blessure en zal niet meer geschikt zijn voor de sport, wel kan hij nog prima buitenritten doen' ''paard heeft scheef gegroeide bekken, maar volgens de dierenarts, kan ze nog wel stapritjes doen' 'ik zoek een goed tehuis voor mijn paardje met artrose....blbla... wel kan ze nog zo nu en dan een ritje'.

ik snap dit dus niet.

wat is er zo anders aan een 'ritje' ? je zit nogsteeds met al je gewicht op een paard wat pijn heeft.. En JUIST met buitenritten, kunnen paarden de gekste bewegingen maken, door onverwachte dingen, waardoor ze geblesseerd raken toch?

wie WIL er uberhaupt nog op een paard een ritje doen, als je weet dat het paard pijn heeft?

en welk baasje doet zijn paard (met pijn) weg, aan iemand die er buitenritten mee wilt doen? vind je het dan echt zo zielig voor je paard? of wil je er dan gewoon vanaf?

hoe ik het zie is misschien te negatief, maar ik zie het als mensen die een eigen paard hebben voor de sport, als het paard niet meer kan doen wat jij er mee wilde doen, dan moet het paard weg. sterker nog: in deze gevallen zie ik het als: iemand heeft een paard voor de sport, vraagt te veel van het paard, het paard raakt overbelast en geeft het paard aan iemand (die gek is van paarden ipv de sport) die de 'ZOOI of AFDANKERS' mag opknappen...

als je het daadwerkelijk zo zielig vind om het paard weg te doen en als je er daadwerkelijk zo'n band mee hebt, waarom houd je jou paard met blessure dan niet?

compleet mee eens !

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:25

Ja ik zelf snap het ook niet,
ik heb een paard om plezier en vriendschap mee te hebben
ook al kan mijn paard niet meer bereden worden hij gaat niet weg
er zijn zo veel andere dingen die ik met hem kan doen als hij niet meer kan worden bereden,
het gaat sommige mensen echt alleen maar om verder te komen in de sport en zien de vriendschap tussen mens en dier niet goed,
ze weten niet wat ze missen!

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 12:30

ja klopt het verschil zit hem denk ik in samenwerken. ik werk samen met mijn paard en we zijn daardoor echte matties geworden. Als hem wat zou mankeren, zou er niks in onze vriendschap veranderen.. en als een persoon reuma heeft, dan zeg je toch ook niet ''ach je hebt reuma, maar 1 keer in de week een uur door het bos wandelen moet voor jou geen probleem zijn''..

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:33

Ik snap heel goed jouw reactie maar ik denk dat je het ook van een andere kant kunt bekijken. Sommige paarden hebben een blessure die alleen tot uiting komt bij zware inspanning. Ik kan me dus voorstellen dat een paard dus nog wel geschikt is voor een buitenrit.

Het is dan ieders eigen keuze om 'andermans zooi of afdankers' te kopen. Je kunt ook een kerngezond paard kopen zonder enig gebrek maar hier hangt dan ook een ander prijskaartje aan. Vaak zie je dat iemand die alleen recreatief wil rijden genoegen neemt met een paard met een licht gebrek omdat men niet voldoende financiële middelen heeft voor een 'beter' paard.

Ik ben het wel met je eens dat ik het jammer vind dat wanneer een paard niet meer voor de sport geschikt is het meteen van de hand wordt gedaan. Maar ik denk dat dat met name te maken heeft met het feit dat de paardensport momenteel veel te commercieel is. Een paard met een blessure kost over het algemeen geld en dat heeft men er vaak niet voor over....

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:34

Ben het geheel met TS eens. Er worden ontzettend veel paarden aangeboden die iets mankeren. Ook ik snap het niet echt. Zie ook vaak dat mensen er een 'contractje' bij willen doen. Paard mag dan gratis weg, maar wel met een aantal voorwaarden. Ik ben van mening .. Of je houdt het paard zelf, of je zorgt zelf dat zo'n paard netjes ingeslapen/afgemaakt word.
Veel mensen hebben denk ik de moed niet om een paard 'weg te brengen', dus dan maar proberen te verkopen. Als je inderdaad veel om je paardje geeft zul je ook de moeilijke beslissingen moeten nemen en niet een ander er mee opzadelen. Dat is mijn mening tenminste.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:35

Ik kan het ergens wel begrijpen, alleen zit ik nu in dezelfde situatie met mijn hond. Er is geconstateerd dat zij door een beknelling in haar nek en beknelling in haar rug, niet meer geschikt is voor de sport. Maar we kunnen nog wel heerlijk met haar wandelen, speuren, fietsen, etc. Nu ben ik ongelofelijk gek op mijn hond, dus ik zou haar nooit verkopen, maar anders zou er in zo'n advertentie ongeveer hetzelfde staan.

Dat een dier niet meer geschikt is voor de sport, wil nog niet zeggen dat hij nergens meer geschikt voor is. Wij hebben onze hond gekocht met het doel om een maatje te hebben, een fijne huishond waar we actief mee aan de slag konden. Andere mensen kopen hun hond of paard met het doel in de sport te gaan en als je dan niet verder kan, is verkopen (voor hun) een logische oplossing.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:48

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen. Het is bekend dat het paard iets mankeert hoeft niet heel erg te zijn maar verder weet je ook niet hoe dat gaat ontwikkelen. Als je zo'n dier koopt moet je er dus wel rekening mee houden maar ik weet niet of dat ook negatief kan uitpakken. Is het 2x in de week een bosrit of 5x in de week. Misschien merk je als eigenaar het gaat zo goed we gaan eens wat meer werken. Het is zo lastig. Ik snap ook niet zo goed dat mensen eraan beginnen. Wat is zware belasting? Hebben we dan al over M-niveua of gaan we meer richting ZZ-licht. Het paard is niet meer geschikt voor de sport dat kan je op zoveel manier bekijken. Ik zou bijna zeggen een paard wat niet mee kan op basis niveau dressuur dat die ook de bosritten niet goed aankan. Misschien hooguit 2x in de week een staprit van een uur maar dat is ook niet echt veel. Ik zou het zelf te onzeker vinden om eraan te beginnen je kan het op zoveel manier zien wat de verkoper bedoelt en wat je als koper wil.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 12:58

lizzy1 schreef:
Ik snap heel goed jouw reactie maar ik denk dat je het ook van een andere kant kunt bekijken. Sommige paarden hebben een blessure die alleen tot uiting komt bij zware inspanning. Ik kan me dus voorstellen dat een paard dus nog wel geschikt is voor een buitenrit..

hoe weet je dat zo zeker? doordat het paard op dat moment pas pijn vertoont? en buitenrit/ geen buitenrit/ tot uiting komen bij zware inspanning. in mijn ogen is een blessure een blessure.

tenzij je bedoeld te zeggen dat het eraan ligt wat voor blessure.. bijvoorbeeld bij hoefbevangenheid kun je ijzers nemen waardoor het paard geen pijn meer heeft, maar het zit er nog wel.. dan begrijp ik je punt:)

en wat betreft het hondje met blessure, dan kies je er nu dus voor om het hondje niet meer voor de sport te gebruiken maar hem WEL zelf te houden.... en dan ben je wat mij betreft een echte dierenvriend..

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 13:02

Tigra_ schreef:
Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen. Het is bekend dat het paard iets mankeert hoeft niet heel erg te zijn maar verder weet je ook niet hoe dat gaat ontwikkelen. Als je zo'n dier koopt moet je er dus wel rekening mee houden maar ik weet niet of dat ook negatief kan uitpakken. Is het 2x in de week een bosrit of 5x in de week. Misschien merk je als eigenaar het gaat zo goed we gaan eens wat meer werken. Het is zo lastig. Ik snap ook niet zo goed dat mensen eraan beginnen. Wat is zware belasting? Hebben we dan al over M-niveua of gaan we meer richting ZZ-licht. Het paard is niet meer geschikt voor de sport dat kan je op zoveel manier bekijken. Ik zou bijna zeggen een paard wat niet mee kan op basis niveau dressuur dat die ook de bosritten niet goed aankan. Misschien hooguit 2x in de week een staprit van een uur maar dat is ook niet echt veel. Ik zou het zelf te onzeker vinden om eraan te beginnen je kan het op zoveel manier zien wat de verkoper bedoelt en wat je als koper wil.

goede vraag van je! ''wat valt er allemaal onder zware belasting''

daarom begreep ik het van die buitenritten dus ook niet.. ik rijd met mijn paard regelmatig ritten..... en of dit zwaar kan zijn voor hem! het ligt eraan hoever ik ga en welke gangen/ doe ik ook heuvels op en af/ springen of alleen een rondje door het dorp stappen? als ik intensief wil rijden dan ga ik ook met mijn paard naar buiten en dat kan ik best wel zware belasting noemen.. en HOE rijd je buiten? let je buiten ook op verzameling/nageven/ achteruitlopen enz. of lang teugeltje en een beetje 'sjokken'...

daar kwam dus mijn hele topic vandaan.. wat is er zo anders aan 'buitenritten' dan 'zware belasting

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 13:04

wil dat misschien zeggen dat:

in de bak doe je ZWARE belasting

en buiten doe je gewoon een beetje stappen

is dat het vooroordeel?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:07

Ik heb bv een lease paard met artrose.
Hij heeft zz zwaar dressuur gelopen en vorig jaar nog met een ruiter M dressuur.
Maar je zag bv op wedstrijd bij de tweede proef dat hij af en toe onregelmatig werd.
Dit werk en het trainen werd hem gewoon te zwaar.

Nu lease ik hem al bijna 1.5 jaar hij is voor mij een super leerpaard.
We doen veel buitenritjes en wisselen dit af met bakwerk.
Ik krijg 1x in de 2 a 3 weken les en leer erg veel omdat hij alles al kent.
Ik ben een recreatie ruiter en geen wedstrijd ruiter.

Mijn niveau kan dit paard prima aan maar dagelijks getaind worden en op wedstrijd dat kan gewoon niet meer.
Ik rij wel gemiddeld 5x in de week met hem. Om hem in beweging te houden en in de bak voornamelijk gymnatiseren om hem soepel te houden en bespiering wat te behouden.

Was deze advertentie niet van iemand dat je met dit paard nog maar 1 of 2x in de week kon rijden?
Ik vind dat nogal wat als je zo een paard te koop zet....
Ik zie in mijn omgeving ook dat mensen paarden makkelijk weg doen als het paard een bepaald niveau niet haalt ze vinden het jammer maar meer voor zichzelf....Ik zou zelf ook nooit zo kunnen denken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:11

Dus paarden met blessures moeten maar in de wei staan of geslacht worden omdat ze wellicht pijn kunnen krijgen? Wat belachelijk kortzichtig.

Niet elke blessure geeft pijn en heel veel paarden die alleen maar buitenritten mogen doen zijn paarden die in het verleden blessures hebben gehad waardoor ze een zwakke plek hebben die niet teveel belast mag worden.

Ik neem aan dat je zelf ook wel kan bedenken dat als iemand zijn paard alleen buitenritten mag maken, het geen ritten zijn waar verzameling en zwaar werk zoals veel heuveltjes op en af aan te pas komt.

Een van mijn pony's had een peesblessure, pees is nooit 100% geheeld en daarom mag hij nu alleen maar recreatief bereden worden. Dus wat licht werk in de bak en gewoon lekker wat buitenritjes, met natuurlijk de kans dat zijn pees ooit op kan spelen. Wat had jij in zo'n situatie gedaan dan?

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:02