Pony dominant over paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Claire1811

Pony dominant over paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 10:58

Goedemorgen,

Sinds een maand hebben wij aan huis een pony van 7 en een friese drachtige merrie van 6 jaar oud. Zelf hebben we niet veel ervaring met paarden en vandaar ook mijn vraag over bepaald gedrag dat we zien. Overdag staan de stallen open (ze staan naast elkaar in een eigen stal) en kunnen ze naar buiten op een kleine paddock die over de lengte van beide stallen ligt. Ongeveer 9 bij 7 m. Iedere ochtend krijgen ze in hun eigen stal een gevuld hooinet en zet ik de deuren open. Steeds jaagt onze pony de Friese merrie uit haar stal om vervolgens aan haar hooinet te beginnen. Zij gaat dan naar de stal van de pony en komt dus niets te kort, maar het valt ons op dat altijd als er eten is hij haar wegjaagt op de plek waar ze als eerste begint met eten. Ook als ze buiten hooi in een ton krijgen dan wacht hij welke zij kiest om haar vervolgens daar weg te jagen en er zelf te gaan eten.
Nu komt de friese merrie wel aan haar eten toe omdat ze simpelweg naar de andere voerplek vertrekt, maar is dit gedrag waar we ons zorgen over moeten maken? Lijdt de merrie eronder dat hij zo dominant naar haar is? De pony doet het alleen als er voer in de buurt is. Verder staan ze altijd rustig bij elkaar. Wel valt me altijd op als ik thuis kom van mijn werk dat de pony in de grotere stal staat die van de fries is en zij in zijn stal, die iets kleiner is....dan denk ik dus alweer dat hij haar soms wegjaagt...maar soms staan ze ook samen in de stal van de merrie.

Ben benieuwd naar jullie mening en advies!.

Caira

Re: Pony dominant over paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:16

Welnee lekker laten gaan, ze zoeken het wel uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:19

Er is altijd een dominant paard :) Gewoon in de gaten houden maar als dit alles is is er niks om je zorgen over te maken.

Claire1811

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 13:32

Dank jullie wel voor de antwoorden. Dan zal ik stoppen met me zorgen maken ;-) tenzij het gedrag gaat veranderen, maar tot nu toe is het alleen op die momenten....vind het zo opmerkelijk dat mevrouw van 600 kilo zich zo op haar plek laat zetten en wegjagen door die kleine pony met de helft van dat gewicht :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:37

Kleine pony's hebben niet door dat ze kleiner zijn :D

Claire1811

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 13:39

haha, nee dat is duidelijk. Karel (zo heet ie) is een dondersteen en Femke (de Fries) is echt zo,n goedsul!...wat voor mij wel prettig is gezien mijn beperkte ervaring met paarden....moet er niet aan denken dat 600 kg dwars en tegendraads zou zijn.....;-)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:43

Hoe kleiner de pony, hoe groter het ego, nou ja, meestal dan. :D Zou er wel een oogje op houden dat de Fries, zeker vanwege de dracht, genoeg binnen krijgt, maar zo te zien lost ze dat zelf prima op. Neem aan dat je (merrie)brokken gaat bijvoeren als de deuren dicht zijn? ;)

Claire1811

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 13:47

haha...Sientje...ja Biks, appels, wortels etc krijgt ze lekker in haar eigen stal. Enne....Karel is 1 en al ego ja....maar ook wel weer heel grappig en een echte kroel. Sinds een maand zit ik ineens in de paarden en had daarvoor niets met ze...was er altijd bang voor, maar begin het wel erg leuk te vinden. Nooit gedacht dat het zulke leuke dieren zijn waar je ook echt een band mee op kunt bouwen en die allemaal hun eigen karaktertje hebben.

Equi_Assist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:50

Zorg alleen wel dat je zeker weet dat je paard voldoende voer binnen krijgt, niet dat de pony alles voor haar neus wegkaapt ;) Ik leg zelf altijd hooi op meerdere plaatsen (3 of 4 stapeltjes) neer een eind uit elkaar, zodat de paarden altijd bij een portie hooi kunnen, ook als er één besluit dat alles voor hem/haar is.

Claire1811

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 13:53

Ja klopt, daar houd ik rekening mee. Ik zet ver bij elkaar vandaan meerdere voerbakken neer en Karel kan niet op alle plaatsen tegelijk zijn. Femke eet sneller dan hij dus de grootste plukken hooi van haar deel zijn al weg als Karel eindelijk de gelegenheid heeft om eens verder te kijken wat er te knabbelen valt. Komt ie dan naar haar bak, kan ze weer uitwijken naar een volgende voerbak.

Anne_bor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:59

er is er altijd 1 die dominant moet zijn.. zolang het niet te erg botst moet je ze lekker laten!!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:00

Zorg er wel voor dat jij de baas blijft van beide. Ook kleine ponies zijn lastig als ze denken dominant over de mens te zijn (aandacht eisen is ook een vorm van dominatie). In extreme gevallen kan het zelfs gevaarlijk worden. Nu is er zo te lezen nog niets aan de hand en is het relatief makkelijk om dat zo te houden.

Isabell485

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:50

zo te horen is er een gewoon een beetje dominant dus geen zorgen.en als je al zegt dat de merrie dan naar een andere voer plek loopt krijgt zij haar voeding ook :j

Haha! Voor de rest wel een beetje in de gaten houden maaar... Zorgen maken is niet echt nodig