Halsdeken om op stal, (on)comfortabel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Halsdeken om op stal, (on)comfortabel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 10:55

Aangezien het echt rot weer is en ik de paarden graag met halsdeken om wil hebben, vroeg ik mij af... Hoe (on)comfortabel is het voor de paarden als ze op stal ook hun hals omhebben?

Ik zet helaas zelf niet elke dag binnen/buiten en wil niet anderen tot last zijn qua halsdeken op/af.

Het gaat hierbij om het halsstuk voor de Bucas Power (zilver kleurige en beste variant van dit merk):
http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... 7510/38759

Het heeft een ademend vermogen van 4000 g/m2 24 uur en een fleece wat de vergelijken is met 100gram vulling.

colette40

Re: Halsdeken om op stal, (on)comfortabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:59

Ik heb inmiddels geschoren en als het weer meevalt overdag sla ik hem naar achteren maar s avonds en bij slecht weer gewoon hals erop.
Ik heb niet het idee dat hij er last van heeft.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:00

Als de deken gewoon goed past is er niks mis mee lijkt me?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 11:01

Gaat mij meer om dat ze de hals dus echt omhouden.. Voorheen, toen ik nog zelf binnen/buiten zette, sloeg ik ook de hals naar achteren als ze op stal stonden... Maar dat is dus nu niet meer mogelijk.

edit: het zit misschien tussen mijn oren, maar heb altijd het idee dat een paard het fijner/lekkerder vind om op stal zonder hals te staan (een stuk "vrijer" misschien).

Anne_bor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:02

Binnenkot ga ik mijn paardjes ook weer scheren en dan doe ik ze gewoon deken+hals op! Ook 's nachts op stal, heb altijd het idee dat ze dat fijn vinden omdat het dan lekker warm is.. dit kan dan natuurlijk ook weer tussen mijn oren zitten.. Enige nadeel vind ik dat de manen door de halsdeken wat dunner worden :(

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:42

Ik kan me wel vinden in wat je zelf zegt; dat het wellicht prettiger is om op stal gewoon met vrije hals te kunnen staan. Geen idee in hoeverre je dit kan vragen aan degenen die je paard iedere dag buiten en binnen doen; maar wellicht kun je kiezen voor een deken met los halsstuk, wat die mensen dan iedere keer even kunnen afhalen? Is wat minder werk dan helemaal een deken los maken en dan heeft je paard toch een groot deel van de tijd een vrije hals zegmaar. :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:45

Mij lijkt een halsdeken ook oncomfortabel. Ik heb liever trouwens ook helemaal geen deken om, maar als ik wil scheren, zal dat toch moeten. Ik zette zelf eerst ook altijd buiten en deed dan zelf de hals om. Ik heb nu overlegd met allerlei mensen en veel mensen gebruiken geen hals. Ik heb daarom besloten dat alleen bij extreme weersomstandigheden de hals om gaat en anders niet.

Bokkiebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:50

Die van mij zijn nu geschoren.staan op stal zonder hals buiten met hals als het heel koud is dan hebben ze in de nachten ook hun als op.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 07:30

ik heb sowieso al een deken met losse hals. probleem alleen is dat je in groepjes van 2 28 paarden moet binnen of buitenzetten. daarbij komt nog dat ze ook al mijn springschoenen om en af moeten doen, waardoor ik het niet fijn vind om ook nog te vragen of ze die hals om of af willen doen.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:59

Ik zou 't gewoon vrijblijvend vragen, iedere keer dat iemand het wel wil doen is gewoon meegenomen toch. :)

Musique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:42

Ik denk ook dat het voor de paarden fijner is om met een vrije hals in hun stal te staan, dus als ze hier op stal komen gaat het halsstuk af. Gaan ze naar buiten, dan doen we het weer op. Denk dat dit voor het paard gewoon beter is :)

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:44

Ik doe het als het heel koud is wel, maar mijn ervaring is wel dat bij te veel en te lang omdoen de manen geen zuurstof krijgen ofzo en uit gaan vallen... Dus ik doe ze alleen naar buiten met hals als t echt heel koud is anders en sowieso op stal zonder.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:53

Er staat sinds kort een bij mij op stal met een hals deken. Nu heb ik er verder geen ervaring mee, maar deze ( ze heeft 2 verschillende) zitten niet echt fijn. Ze draaien toch om of komen los te zitten en hangen dan achter de oren. Een die vast zit aan het dek ( dus dek en hals een stuk) lijkt mij al een stuk fijner.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:36

Met heel koud weer heb ik mijn merrie vorig jaar voor het eerst met hals op stal laten staan, omdat ik zelf niet steeds kan wisselen inderdaad.
Dat ging prima, maar ik merkte wel dat ze het fijner vond als 'ie af was.

Met de erge regen heb ik er nu af en toe buiten een hals aan, stalgenootje die ze een aantal dagen buiten zet wil 'm er wel aan doen, dat is fijn, haal ik 'm er s'avonds af.
En als mensen het lastig vinden moet 'ie er inderdaad aan of af blijven...

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:43

Mijn vorige paard had ik onder een halsdeken van Shires.
Had niet de indruk dat deze deken voor haar oncomfortabel was, ze droeg hem dag en nacht.
Geen schuurplekken, alleen braken haar manen vlakbij de schoft wel wat sneller af.
Dat merkte ik bij het manentrekken.