Huidprobleem. Toch regendeken op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Huidprobleem. Toch regendeken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 16:52

Okee, het regent al de hele dag, paard is doorweekt dus NU een regendeken op is geen plan. Maar omdat mijn paard dag en nacht buiten staat -wel met niet-afsluitbare schuilstal en een houtwal als beschutting- en de natte herfst inmiddels in volle kracht hier is zit ik met een dilemma. Ik heb een paard dat prima met kou overweg kan, ook wel met wind. Maar de regen nekt 'm. Zijn vacht trekt het wel maar z'n schouders niet, hij is gewoon een beetje stram. Ook ben ik bang dat hij weer regenschurft krijgt.

Het probleem is dat hij nu last heeft van zijn huid. Dat is het gevolg van een systeemziekte. Hij wordt daarvoor behandeld. Maar de huidklachten zijn nog niet weg. Hij heeft onder andere een soort korstjes (lijkt wel een beetje op regenschurft, alleen zit het dan vooral onder z'n buik), bulten in z'n huid (het eiwitbultidee) en verhoorningen (dubbele huid) Hij heeft er fikse jeuk aan. Nu is dus mijn dilemma: is de remedie (deken) niet erger dan de kwaal? Ik weet gewoon niet goed of ik hem een dek op moet leggen omdat het regent of juist niet omdat z'n huidklachten dan erger worden (en hij m'n deken vernielt met z'n geschuur :Y) ) Iemand tips, voor de volgende keer dat het weer dagenlang regent?

Whild

Re: Huidprobleem. Toch regendeken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 23:33

Ik ben bang dat dit gewoon echt een kwestie is van uitproberen, tenzij iemand toevallig net zo'n situatie als jou heeft meegemaakt.
Als het mijn paard was, zou ik kiezen voor een goede fleece gevoerde regendeken. Fleece om oa zijn schouders lekker warm te houden en ja, gewoon in het algemeen het dek tegen de regen natuurlijk. Ook ter voorkoming van regenschurft, als je al zegt dat ie dat wel eens gehad heeft.
Een dunne deken zonder te scheren op doen is niet onomkeerbaar in mijn ervaring. Merk je nu echt dat je paard de deken gaat lopen slopen van de jeuk, kun je hem alsnog even goed binnen laten opdrogen als dat nodig is, vooral niet te veel poetsen en weer terug zetten.
Hopelijk zijn de huidklachten snel weer weg! :) Wellicht zou je trouwens ook met de behandelende veearts kunnen overleggen of er een deken overheen mag?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 12:09

Ik ben niet bang dat hij, eenmaal onder dek, niet meer zonder deken kan :) Hij heeft veel vacht, het is een IJslander. De regendeken die ik heb is ongevoerd, dus zonder fleece. Ik weet niet of dat uitmaakt? Ik weet dat men zegt dat dekens de vacht platdrukken, ik vraag me af of zo'n dunne deken dat ook doet. En of hij het dan, met z'n dikke vacht, niet toch warm genoeg zou hebben. Als hij met een natte vacht staat kan hij z'n vacht ook niet uitzetten, die wordt dan van die dakpannetjes door de regen. Ik heb wel een losse fleecedeken maar ik denk dat hij het met dat ding eronder alleen maar heel warm zou krijgen. Laten opdrogen klinkt ook heel leuk maar zoals gezegd kan ik de schuilstal niet afsluiten en als dat wel kon ga ik ook echt niet een paar uur zitten wachten tot dat paard droog is. Dan word ik zelf ziek.

Ik denk dat ik het de volgende keer dat het een tijd regent inderdaad maar gewoon probeer. Als het meezit is zijn huid dan weer wat verder opgeknapt. Nu heeft hij vooral nog plekken/jeuk op z'n achterhand (en gezicht en achterbenen maar daar zit die deken toch niet) Het is overigens nu drie jaar geleden dat hij regenschurft had, het is niet zo dat dat een regelmatig terugkerend iets is. Vanmiddag wil ik even een rondje met 'm doen, eens kijken hoe dat gaat. Na de vorige regenperiode was hij aardig stijf in z'n schouders. Daar zit een oude blessure van een niet-passend zadel.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:12

Ik zou het gewoon doen. :j Jónas heeft ook jeukplekjes onder zijn buik vanwege eczeem, zijn regendeken blijft keurig heel ondanks het krabben.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:14

Onze ijslanders krijgen bij langdurige regenval gewoon een regendeken op.
Ook als ze al nat geregend zijn krijgen ze hem op.
Wij hebben voor al onze paarden een bucas smartex rain deze heeft een fleece voering waardoor ze gewoon op een nat paard kunnen. Het paard wordt heerlijk droog door deze voering en blijft keurig droog.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 12:15

Vos heeft wel hoogstpersoonlijk een aantal wandjes uit de schuilstal gesloopt met z'n geschuur Imre :Y) Maar je hebt me toch overtuigd, en wie weet heeft hij tegen die tijd wel alweer minder jeuk. Het is erg opgeknapt de afgelopen maanden :)

vilheide, en hoe zou je dat dan doen met een deken zonder voering?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:16

Heb je die plekjes al op kweek laten zetten? Klinkt een beetje als hetgeen Swartie had toen hij kwam, bleek uiteindelijk een schimmel....
De kop opgestoken door slechte weerstand, maar een paar jaar verder is die nu gelukkig op peil.
Rainrot = slechte weerstand, net als schimmels... dus misschien kun je er ook wat extra vitaminen tegenaan gooien?

Ik zou gewoon buienradar in de gaten houden en de regendeken op doen als je ziet dat het echt een half etmaal achter elkaar regent... of langer (dus VOOR dat hij doorweekt).
Bij ons op de wei staan eigenlijk alle IJslanders met een 0 grams regendeken op wanneer het langdurig regent.
Bij miezerbuitjes gewoon zonder, en dat haar staat dan weer keurig overeind en blijft waterdicht.

Zo doe ik het al jaren met mijn behaarde mamoeten... en dat gaat uitstekend.
En idd.... langdurige regenval trekt geen enkel paard hoor, het zijn ook IJslanders... geen Waterlanders ;-) Goodluck!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:20

Jónas sloopt ook alles als hij jeuk heeft, maar zijn regendeken tot nu toe niet. :D

Zo doe ik het ook al jaren, Ninx. :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:23

Imre schreef:
Jónas sloopt ook alles als hij jeuk heeft, maar zijn regendeken tot nu toe niet. :D

Zo doe ik het ook al jaren, Ninx. :j

Kijk! Ja... ze staan anders ook echt te rillen. Vol op de wind, en continue regen.... arme humpies :-(

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:26

Koper schreef:
Vos heeft wel hoogstpersoonlijk een aantal wandjes uit de schuilstal gesloopt met z'n geschuur Imre :Y) Maar je hebt me toch overtuigd, en wie weet heeft hij tegen die tijd wel alweer minder jeuk. Het is erg opgeknapt de afgelopen maanden :)

vilheide, en hoe zou je dat dan doen met een deken zonder voering?

Een ijslander die bij mij in pension staat heeft alleen een ongevoerde regendeken, deze heb ik gisteren gewoon bij hem op gedaan. Nadeel van deze dekens is dat het paard er eigenlijk droog onder moet komen.
Ik zou er waarschijnlijk dan een fleecedeken onder doen en dan de regendeken er overheen.
Op marktplaats staan overigens regelmatig Bucas smartex rain 2e hands te koop.
Zo heb ik 2 jaar geleden een Bucas voor € 50,- gekocht.
Het is echt een aanrader om er één aan te schaffen. Ideale dekens voor een ijslander.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 12:33

Ik ga geen nieuwe deken kopen alleen omdat er fleece onder zit. Dat vind ik onzinnig. Ik héb twee regendekens.

Ninx schreef:
Heb je die plekjes al op kweek laten zetten? Klinkt een beetje als hetgeen Swartie had toen hij kwam, bleek uiteindelijk een schimmel....
De kop opgestoken door slechte weerstand, maar een paar jaar verder is die nu gelukkig op peil.
Rainrot = slechte weerstand, net als schimmels... dus misschien kun je er ook wat extra vitaminen tegenaan gooien?

Ik zou gewoon buienradar in de gaten houden en de regendeken op doen als je ziet dat het echt een half etmaal achter elkaar regent... of langer (dus VOOR dat hij doorweekt).
Bij ons op de wei staan eigenlijk alle IJslanders met een 0 grams regendeken op wanneer het langdurig regent.
Bij miezerbuitjes gewoon zonder, en dat haar staat dan weer keurig overeind en blijft waterdicht.

En idd.... langdurige regenval trekt geen enkel paard hoor, het zijn ook IJslanders... geen Waterlanders ;-) Goodluck!

Bibberen deed hij gelukkig niet, en miezer/een buitje kan hij prima hebben inderdaad. En ja ik snap dat hij eerst droog moet zijn voordat hij onder z'n deken gaat :+

De plekken in z'n huid - 3 verschillende typen plekken heeft hij - komen van binnenuit. Het is afval wat hij kwijt moet, en dat zie je bij hem terug in z'n huid. Gelukkig maar, beter dan in z'n voeten :7 Ik heb niks op kweek laten zetten, twee jaar geleden had hij ook al zulke plekjes (toen is het probleem ook begonnen) en de veearts die 'm toen heeft bekeken had geen interesse in de korsten die ik had verzameld. Dan niet. Hij wordt nu ook niet door een veearts behandeld. Die is er eerder dit jaar wel bij geweest maar die kwam niet verder dan symptoombestrijding. Kweek zou trouwens overbodig zijn, het is overduidelijk wat het probleem is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:36

Hier ook een paard dat gevoelig is voor rainrot. Zijn vacht is zo dicht, dat het slecht droogt en gaat broeien op de huid. Ik scheer hem nu en inderdaad onder een deken. Een deken over de dikke vacht was geen optie (te warm), dus vandaar scheren.

Een regendeken op en af doen wanneer nodig zou je ook kunnen proberen. Dat werkte hier niet echt lekker, maar wie weet bij jou wel :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 12:39

Ik ga het gewoon proberen Amanda! Scheren vind ik geen optie. De regenschurft was ook niet vanwege z'n dikke vacht. Hij krijgt gewoon huidproblemen als er ergens in het paard wat loos is. De regenschurft destijds was ook vanwege lage weerstand :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:44

Koper schreef:
Ik ga geen nieuwe deken kopen alleen omdat er fleece onder zit. Dat vind ik onzinnig. Ik héb twee regendekens.

Ninx schreef:

Bibberen deed hij gelukkig niet, en miezer/een buitje kan hij prima hebben inderdaad. En ja ik snap dat hij eerst droog moet zijn voordat hij onder z'n deken gaat :+

Ik zet ze er ook wel 'enigszins' nat onder hoor... Maar niet wanneer ze echt doorweekt zijn.
Ondanks dat er geen fleece onder zit, drogen ze toch onder die regendekens door hun eigen lichaamswarmte... en het ademt voldoende.

In jouw geval is voorzichtigheid wellicht iets meer geboden... maar normaal gesproken kun je de deken er ook op leggen als ze wat nat/ nattig zijn...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:48

Een dunne opgevoerde deken drukt echt de vacht niet plat hoor.
Heb hier ook zo,n koukleum althans ene die stijf wordt van de regen en koude wind.
En huidproblemen.
Die krijgt een dunne deken aan. Om haar droog te houden.
Vacht krijgt ze toch gewoon hoor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 12:51

Dank je wel ZJ :) Ik maak me ook geen zorgen over de vacht, die heeft hij genoeg. Ik denk ook dat z'n vacht juist een warm laagje onder z'n deken is, en dat fleece het te warm maakt. Sterker nog, zo lang het niet regent heeft hij het gewoon wárm met al dat haar.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:10

Daarom Koper, met die hevige regen. Gewoon een dunne jas aan.
En weer af als het droog is.
Het is voor je ijsje gewoon om te zorgen dat zijn schouders niet stram worden.
En als meneer zelf niet uit de wind en regen gaat staan. Dan help jij hem met een regenjasje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 14:39

Die krijgt hij vanmiddag/vanavond ook op :j Eerst maar eens de ergste stijfheid eruit rijden straks zodat hij morgen niet omvalt als hij bekapt wordt :Y) Voorpootjes optillen is toch al niet z'n sterkste punt :Y)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 20:01

Verslag van vanmiddag :Y)

Nadat ik had gereden was z'n rug voor een deel al opgedroogd dankzij het sjabrak. Daarna heb ik 'm onder z'n fleecedeken met daaroverheen regendeken gezet (het regende inmiddels) en ben toen gaan uitmesten en voeren. Tegen de tijd dat ik daarmee klaar was en ik de fleecedeken onder z'n regendeken vandaan pulkte was hij al een stuk drogerder :)

Moet 't wel gaan regenen, anders loopt hij nu voor niks in een jurk ^)