Paard mee naar de Ardennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Paard mee naar de Ardennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 12:14

Van de zomer gaan we naar de ardennen op vakantie. Normaal gesproken nemen we de paarden mee op vakantie maar iemand zei dat dat niet echt een optie is als je naar de ardennen gaat omdat het daar te heuvelig is en het gevaarlijk kan zijn als je paard het niet gewend is.
Weet iemand of dit klopt? Wie heeft er wel eens zijn paard meegenomen naar de ardennen? En waar zou ik adressen kunnen vinden van stallen?

Mi_Amore

Re: Paard mee naar de Ardennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:18

Hangt af van waar in de Ardennen :)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 12:23

In de buurt van Weris :) Weet je waar dat is?

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:23

Ik heb van de zomer mijn paard meegenomen naar de Ardennen, omdat ik daar de hele zomer gewerkt heb. Maar ik zou het niet zo 1,2,3 aanraden... Ik heb gewerkt op een bedrijf waar ruiterreizen georganiseerd worden, en de omgeving kende ik ook al, zodat ik me wel op een paar dingen voorbereid heb.
In de Ardennen zijn geen mooi geprepareerde ruiterroutes, en in het deel waar ik altijd kom zijn de paden erg stenig. In Nederland zou je daar nooit op gaan galopperen. Ik heb mijn paard speciaal laten beslaan. Met plastic zooltjes onder de ijzers, om de kans op hoefzweren te verkleinen.
Daarnaast merkte ik ook qua conditie dat ze het zwaar vond, thuis kon ik zonder problemen 4 uur rijden. Hier was ze na 2,5 uur al zo moe dat ze niet eens haar eten op at.
Als je voor één/twee weekjes gaat zou ik het dus niet zo snel doen, ga je echter voor een langere periode dan is het wel een optie. Mits je je goed geïnformeerd hebt over het deel waar je naartoe gaat.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:38

Dat deel van de Ardennen is inderdaad heuvelachtig :) (ik kom regelmatig in Durbuy en omgeving, ligt er niet gek ver vandaan)

Er zijn ruiterpaden in de geburen van Vielsalm, Durbuy, Houffalize en La Roche.
Ik weet echt niet in hoeverre deze echt geschikt zijn, x aantal jaar geleden vond ik deze niet paardwaardig, geen idee of het ondertussen verbeterd is.

Eigenlijk zou het het gemakkelijkst zijn om gewoon die gemeente even een e-mail te sturen :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:01

Je kunt prima je paard meenmen naar de Ardennen, zolang je je maar realiseert dat het voor je paard best zwaar is en je dus kortere en rustigere ritten moet doen dan de paarden doen die lokaal bekend en gewend zijn. Niet meerijden met lokale groepen, bijvoorbeeld.
Ook moetje inderdaad beacht zijn op de rots-ondergrond, in tegenstelling tot het zand dat wij gewend zijn. Zelfs de verharde wegen in NL is geen vergelijk met de rotspaden in de Ardennen. Zie eerdere tips.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:25

Wat ikke zegt :j

Kan dus prima met de juiste voorbereiding.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:24

Ook ik ben er geweest met eigen paarden en hadden geen ijzers, daardoor maar paar korte ritjes kunnen maken.
Omgeving was top,paarden deden het verder prima.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 10:52

Hm veel wisselende meningen :P

@kevje: waar in de ardennen zat jij toen?

@ikke heb je er helemaal geen zandpaden? Alleen rotsondergrond?

@mi amore:dat is een goed idee, dat zal ik doen :)

@shusilla: galopperen ze in belgie wel over die verharde steen weggetjes? En zijn het alleen maar heuvels of is het ook wel eens een stuk vlak? Als het alleen maar steile heuvels zijn zal het toch wel echt te zwaar zijn voor mijn 4 jarige (in de zomer is ze dan wel 5, maar toch).

Ik heb niemand nog gehoord over ravijnen waar je met je paard in kan storten (daar werd ik voor gewaarschuwd :+ ) Zijn die er wel?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 10:53

Nee, niet echt.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 10:57

inderdaad , niet echt.
ik heb 2 jaar achter elkaar een
week gesurvivald in de buurt van la roche
en daar waren de paden ( ik was te voet ) best te doen met een
paard.
wel niet allemaal , sommige gingen echt steil omhoog.
maar misschien is het voor mij wel anders omdat ik al in heuvelachtig gebied woon....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:58

Hinke schreef:
Hm veel wisselende meningen :P

@kevje: waar in de ardennen zat jij toen?

@ikke heb je er helemaal geen zandpaden? Alleen rotsondergrond?

@mi amore:dat is een goed idee, dat zal ik doen :)

@shusilla: galopperen ze in belgie wel over die verharde steen weggetjes? En zijn het alleen maar heuvels of is het ook wel eens een stuk vlak? Als het alleen maar steile heuvels zijn zal het toch wel echt te zwaar zijn voor mijn 4 jarige (in de zomer is ze dan wel 5, maar toch).

Ik heb niemand nog gehoord over ravijnen waar je met je paard in kan storten (daar werd ik voor gewaarschuwd :+ ) Zijn die er wel?

Yep, er zijn ravijntjes die diep genoeg zijn om er morsdood in te vallen, met of zonder paard. Meestal, zeker als je vanuit een goede paardentoko gaat rijden, zullen ze je kunnen waarschuwen voor de lokale do's and don'ts.

Er zijn nagenoeg geen zandpaden en ze galoperen gewoon over die rotspaden (net als in veel delen van GB, overigens).
Het is best heuvelachtig met veel vals plat, maar je kunt je paard prima meenemen, zolang je je ritten maar aanpast aan de conditie van je paard EN de lokale omstandigheden.
Beter twee keer op een dag korte routes rijden dan een keer een lange tocht maken.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:30

Ik zal kijken waar wij waren

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:09

Ben al 2x naar de Ardennen op vakantie geweest met mijn paard, omgeving Ciney en omgeving Seloignes. Ik ondervond eigenlijk helemaal geen problemen, maar in Vlaams-Brabant waar we wonen is het ook heuvelachtig (hagelandse heuvels)

edit: en mijn paard staat ook ijzerloos.