wel of geen schot 1e keer vervoeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

wel of geen schot 1e keer vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 09:32

Ga binnenkort een nieuw paardje op halen. Nu zit ik echter te twijfelen of ik het tussenschot van de 2P trailer er in zal laten of eruit zal halen. Tis in principe zijn 1e keer in een trailer. Wat zouden jullie doen en waarom

chery

Re: wel of geen schot 1e keer vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:34

Hier altijd met schot. Dan kunnen ze "leunen". En niet te kort vastzetten.

PM1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:35

Ik zou het schot er in laten. Je paard heeft hier dan steun aan.

margreeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:50

Ooit een bewegelijk paard vervoerd in een 1 1/2 paards trailer die daardoor teveel ruimte had om te bewegen en mede daardoor over de borststang kon klimmen. Daardoor kon de borststang buigen en trok hij de zijwanden van de trailer naar binnen, waardoor de spanning op de halstertouwen waarmee hij links en rechts vaststond verslapte. Hierdoor kon hij met zijn hoofd tegen de zijwand slaan en kreeg hij daardoor een wond van ruim 9 centimeter net boven zijn linker oog. Wond was ontstaan door het standaard aluminium U-profiel wat af fabriek in de trailer ter afwerking aan de bovenzijde van de zijwandplaat was bevestigd. Het oog was heel, maar het bloedbad enorm. Negen draadhechtingen en ruim twintig krammen waren nodig om het hoofd weer toonbaar te krijgen. Hulde aan de veearts, want je ziet er nu twee jaar later gelukkig niets meer van.

Om die reden vervoeren wij geen paarden meer met teveel ruimte op de trailer. We gebruiken nu een vol aluminium 2 paards Henra trailer met tussenwand. Paard staat rustiger; heeft links en rechts steun in bochten en de ruimte is te beperkt om over de borststang te klimmen. Halstertouwen zijn vervangen door stalen kettingen met panieksluitingen (op normale halstertouwen zit toch teveel rek die paarden teveel ruimte geven).

Lang verhaal, maar mijn advies is om je tussenwand lekker te laten staan.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:02

Mijn eigen ervaring is altijd dat schot er uit. Ik rij over het algemeen met een twee paardstrailer en als ik maar met 1 paard ga is het schot er altijd uit. Veel paarden kunnen hun evenwicht met een tussenschot niet houden. In een twee paardstrailer zonder schot hebben ze de ruimte om achter breed te gaan staan. Vaak gaan ze ook wat schuin staan zodat ze in de bochten makkelijker hun evenwicht kunnen houden.
Omdat ik vaak jonge paarden vervoer kies ik dus meestal (zeker bij de eerste keer trailer) om zonder schot te rijden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:05

Waarom zou je de eerste keer vervoeren anders doen dan de keren erna? Zelf niet te groot punt van maken en gewoon doen wat je met een ervaren dier zou doen. Schot erin laten dus.

Musique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:08

Ik zou het schot er ook in laten. Ik vind dat de paarden hier meer steun aan hebben en ik vind het zelf ook veiliger. Maar dat wil niet zeggen dat alle paarden een schot kunnen uitstaan. Mijn merrie gaat breken als het schot er nog in staat, ze smijt zich dan van links naar rechts. Als het schot eruit is, is ze heel rustig. We denken dat ze claustrofobisch is.. Maar dit is zeldzaam hoor, dus ik zou het voor de eerste keer op de gewone manier proberen :j

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:15

Mijn jaarling had juist veel steun aan het tussenschot. Ik zou hem nooit uit laten.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:20

Als ik een keus heb ga ik altijd voor tussenschot eruit, niet alleen de eerste keer. Ze kunnen dan breed staan en hun evenwicht makkelijker houden. Wel moet je dan lange stangen hebben omdat de normale niet passen zonder tussenschot en zonder stangen vind ik te riskant.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:22

Mijn 2 jarige klom onderweg over het schot en kroop vervolgens onder de voorstang door bij zijn trailerrit van de opfok naar huis...
We vonden het opgevouwen voor in de punt met het deurtje er bijna uitgedrukt (net niet met dank aan de extra sluiting)... -O-

dus ik heb nu toch wel twijfels over 2paards trailer met schot voor de eerste keer vervoeren...
maar goed, dat is nu door mijn ervaring, ieder zal z'n eigen ervaringen hebben...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:04

Ik snap niet dat je dan geen anderhalfpaardstrailer gebruikt. Wat is het nut van een 2-paards met het schot er uit?
Ik zou in een 2-paards altijd het schot er in laten. M.i. is een 2-paards te breed met schot er uit, diagonaal staan zoals in een anderhalfpaards kan dan bijna niet meer. Gevolg is een continu heen en weer bewegend paard. Dat rijdt niet fijn en is doodvermoeiend voor het paard.
Anderhalfpaards is prima voor paarden die een 2-paards idd te smal vinden en zich opgesloten voelen (kleine groep paarden hebben dat idd), en verder uiteraard ook prima als je maar 1 paard te vervoeren hebt en geen grotere trailer nodig hebt of kunt trekken.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:20

Als je een 2p-trailer gebruikt zonder schot, zorg dan wel voor goede borststang en achterstang. Anders altijd met schot doen, of een 1,5p-trailer.
Met veel ruimte kunnen ze schuin gaan staan, dat vinden sommige paarden prettig. En soms laadt het makkelijker. Maar echt nodig is het niet, zoveel paarden die prima staan in een 2p-trailer met schot, waarom zou de jouwe dat niet ook gewoon kunnen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:33

Ik zou gaan voor met schot. Veel paarden blijven rustiger als ze meer kader hebben. Het schot geeft steun als ze door de bocht gaan, ze kunnen er tegenaan hangen ipv dat ze het gevoel krijgen om te kunnen vallen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:39

Ik zou gaan voor het schot opzij indien die mogelijkheid eris. Paard kan dan niet draaien maar wel breed staan vanachteren

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:57

Somebitch schreef:
Ik zou gaan voor het schot opzij indien die mogelijkheid eris. Paard kan dan niet draaien maar wel breed staan vanachteren

Zou ik nooit doen, dan kan de stang er niet achter en de klep is daar gewoon niet op berekend....

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:58

Jawel hoor. Kan dan gewoon een lange achterstang achter.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:47

Polly schreef:
Waarom zou je de eerste keer vervoeren anders doen dan de keren erna? Zelf niet te groot punt van maken en gewoon doen wat je met een ervaren dier zou doen. Schot erin laten dus.

helemaal mee eens.

kellymeup84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:07

Gewoon schot er in laten.Dan heeft hij m eer steun.