long ontsteking van in de regen buiten staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

long ontsteking van in de regen buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 19:51

hallo,

ik heb mijn paard altijd buiten staan overdag omdat ze last heeft van bronchitis en ze moet zoveel mogelijk buiten staan zei de dierenarts.
vandaag stond ze dus ook buiten maar toen zei een man op stal dat ze dan een longontsteking krijgen en dat het slecht is. is dit onzin of waar?

Caira

Re: long ontsteking van in de regen buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:17

Nou dan heb ik er hier 10 met een longontsteking...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:19

Ziek worden dieren niet van het weer (mensen ook niet trouwens) maar van virussen en bacterien. Wel is het zo dat die sneller een kans krijgen als je weerstand laag is en dat kan wel met het weer te maken hebben. Als een dier (of mens) het heel vaak koud heeft bijvoorbeeld vraagt dat veel van het lichaam, soms te veel waardoor de weerstand lager kan worden. Niks mis mee dus om een dier veel buiten te hebben maar zorg er dan wel voor dat er ruim voldoende (goed) eten is voor hem/haar en houd je paard goed in gaten zodat je eventuele verkoudheden snel ontdekt en kan behandelen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:25

In dit geval zou ik een goede regendeken op doen en zorgen dat er ook buiten ruwvoer beschikbaar is. Simpelweg omdat paard en door het weer en door de broncitis meer verbrand en dan reserve tekort kan komen om warm te blijven. Dan kan je inderdaad problemen krijgen in dit geval. Meteen maar opsluiten bij 1 druppel of graadje vorst juist niet. Zeker 1 kliniek zet paarden met ademhalingsproblemen bij de deur weliswaar onder dekens waar nodig, maar zoveel mogelijk frisse lucht.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 20:40

ik heb mijn paard een regen deken op dus ze word niet nat