Paard geschoren maar vacht is nog vrij 'dik' ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

velvetblack

Paard geschoren maar vacht is nog vrij 'dik' ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 11:08

Hallo,

Een week of twee heb ik mijn paard geschoren met een geleend scheerapparaat van een kennis.
Dit is een rundvee scheerapparaat en het ging super. Alleen is de vacht niet heel 'kaal' geworden.
Gewoonlijk wordt ze altijd grijs (ze is zwart) maar dit keer is ze eigenlijk niks verkleurd en is het dikker als een normaal geschoren paard.
Kan dit met een rundvee apparaat ingesteld worden?

Ik hoor het graag!

Balou_k

Re: Paard geschoren maar vacht is nog vrij 'dik' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:10

De messen zijn minder fijn en je laat meer haar staan.. Ik zou het overdoen met een 'paarden' scheerapparaat.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 12:46

Het is niet storend dik, dus nog een keer extra over doen is niet echt nodig. Alsnog een behoorlijk laagje haar vanaf gekomen :j Zweet nu amper tot niet. Maar ik dacht; als het met dit apparaat aanpasbaar is, nog eens proberen aangezien hij deze week terug moet.

Een paarden scheerapparaat kan ik eventueel voor de volgende scheerbeurt gebruiken als dit nodig is. Dank voor de info!

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:49

ik weet niet welke je hebt maar ik scheer ook met een rund en die kan je idd instellen. zit een knop op de scheerkop.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:01

Op een runder scheerapparaat kan je ook paardenmessen (dus met meer tanden) bevestigen. Misschien een idee voor de volgende keer :)

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 14:16

Dat is inderdaad een idee, want ik zou niet weten waar ik een paarden scheerapparaat zou kunnen lenen. girlyggirl, zou je hier een foto van kunnen maken zodat ik weet welke knop en zo weet of ik die ook heb? :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:39

Waren je messen wel scherp?

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 20:51

Dat neem ik aan van wel. Meisje waarvan ik het leen zei van wel. Hoe weet ik of ze scherp zijn?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 07:23

Met die knop bovenop de scheerknop stel je idd de messen af. Eerst een heel stuk losdraaien, dan het apparaat aanzetten en de knop aandraaien tot je de messen niet meer hoort rinkelen.

Botte messen merk je wel, je krijgt dan meer strepen, hakkeltjes en je glijd minder makkelijk door de vacht heen. Met scherpe messen voel je geen weerstand als je scheert

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 07:41

Balou_k schreef:
De messen zijn minder fijn en je laat meer haar staan.. Ik zou het overdoen met een 'paarden' scheerapparaat.

Nou dit klopt niet. Ik scheerde mijn pony ook altijd met het koeien scheerapparaat. WIj hadden drie soorten messen voor dit apparaat en ik deed deed of met de hele groffe of met de "middel" messen en
dat ging altijd goed! Er zit een knopje op zoals al eerder gezegd en daar kun je hem mee stellen.

En als je messen niet scherp zouden zijn dan wil het ook haast niet scheren.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 07:54

Idd Detos, de mijne wordt ook altijd met een apparaat geschoren waar ook tientallen koeien mee worden gedaan. Ligt wrs ook bij de afstelling en de messen!

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 11:00

Bedoelen jullie die draaiknop? Heeft iemand hier een foto van? En kun je door middel van die draaiknop instellen hoe lort het gaat? Volgens mij niet toch? Dat zorgt er toch voor of ze los of stral zitten ?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 11:18

Die draaiknop is er voor om je messen strakker te zetten, kan bijna niet dat het daardoor te lang is.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:40

bij grote apparaten bepalen de messen altijd hoe lang het haar blijft. De knop is alleen om de messen vast te zetten. Hoe korter het haar is dat je eraf scheert, des te meer kleur van de vacht blijft erover..

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:15

Een rundermes heeft minder tanden dan een paardenmes, dat is het enige verschil.
Messen zijn doorgaans 3mm zowel voor rund als paard. Misschien heb je vorig jaar 2 mm geschoren?

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 14:13

Heb ietsjes aan de knop gedraaid (strakker geloof ik, niet veel) en opnieuw geschoren, kwam opnieuw een flink laagje vanaf. Het is nu dus wel de gewenste lengte (niet lelijk kaal, ook niet te lang) en ze is dus ook weer wat 'grijzer'. Bedankt allemaal voor het meedenken!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:45