Airvest... Hitair, Bodyprotector-Air of Point Two Air Jacket

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

biancaaaa

Airvest... Hitair, Bodyprotector-Air of Point Two Air Jacket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 20:35

Hallo,

Ik ben begonnen met het rijden van een heerlijk braaf maar ook jong paard. Na mijn vorige val (2 jaar terug) ben ik erachter gekomen dat ik helaas niet meer zo soepel val en ik ben aan het rondkijken voor een airvest. Een bodyprotector valt voor mij af omdat ik het ontzettend onhandig vind zitten en daarbij beschermt het (voor mijn gevoel) mijn onderrug onvoldoende. Ik val eigenlijk altijd op mijn onderrug, stom maar dat is een soort van landingsplatform geworden (overigens ook bij ongelukjes op de trap). Bescherming voor mijn onderrug vind ik het belangrijkste.

Nou heb ik al behoorlijk wat informatie gelezen maar ik ben er nog niet uit welk vest het beste is. Wat zaken op een rijtje:

Hitair Bodyprotector-Air Point Two Air Jacket
Prijs 399 269 499
Wassen 30 graden wasmachine Alleen handwas Alleen handwas
Kosten navullen 17,50 20 25
Garantie ? 1 jaar ?
Loopt leeg na val Ja (langzaam) Nee (pas na losdraaien cilinder) Ja (langzaam)
Knal Knal Nee Kleine knal
Activatie Ruk van 35 KG Ruk van 25 KG Ruk van 35 KG
Gewicht 1.5 KG ? 900 gram
Opblaastijd Halve seconde Seconde 0.1
Onderrug Ja, extra stuk Ja, extra stuk Ja maar beperkt?
Opgeblazen http://www.paardendrogist.nl/data/produ ... 0-V-03.jpg http://www.bodyprotector-air.nl/page.as ... cID=158113 http://www.paardendrogist.nl/data/produ ... 0-E-03.jpg

Het is sowieso een investering maar er zit een fors prijsverschil tussen de vesten, is er ook een groot kwaliteitsverschil? Mis ik nog belangrijke informatie? Daarnaast ben ik ook erg benieuwd naar ervaringen met de vesten en als jullie nog aanvullende info hebben (bijvoorbeeld garantie van Hitair en Point Two) of alternatieven hoor ik het ook graag!

ladypaard

Re: Airvest... Hitair, Bodyprotector-Air of Point Two Air Jacket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:40

Ben hier ook benieuwd naar.
Zat ook al te kijken naar zo'n vest. Dus ik lees mee

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 09:45

Ik had een mooi overzicht in excel gemaakt maar ik zie dat er in mijn bericht weinig van over is gebleven. Nog een poging:

Point Two Air Jacket
Prijs: € 499
Wassen: Alleen handwas
Kosten navullen: € 25
Garantie: ?
Loopt leeg na val: Ja (langzaam)
Knal: Kleine knal
Activatie: Ruk van 35 KG
Gewicht: 900 gram
Opblaastijd: 0.1 seconde
Onderrug: Ja maar beperkt?
Opgeblazen: http://www.paardendrogist.nl/data/produ ... 0-E-03.jpg

Hitair
Prijs: € 399
Wassen: 30 graden wasmachine
Kosten navullen: € 17,50
Garantie: ?
Loopt leeg na val: Ja (langzaam)
Knal: (luide) Knal
Activatie: Ruk van 35 KG
Opblaastijd: Halve seconde
Onderrug: Ja, extra stuk
Opgeblazen: http://www.paardendrogist.nl/data/produ ... 0-V-03.jpg

Bodyprotector-Air
Prijs: € 269
Wassen: Alleen handwas
Kosten navullen: € 20
Garantie: 1 jaar
Loopt leeg na val: Nee (pas na losdraaien cilinder)
Knal: Nee
Activatie: Ruk van 25 KG
Gewicht: ?
Opblaastijd: Seconde
Onderrug: Ja, extra stuk
Opgeblazen: http://www.bodyprotector-air.nl/page.as ... cID=158113

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:52

ik mis de he-lite in je overzicht. http://www.canter-equipment.nl/helite_a ... _vest.html

helite is de oorspronkelijke producent van Point Two, die na ruzie zelfstandig is verder gegaan.

De laatste ken ik niet, de andere twee wel. De Hitair is groter en wat lomper om te dragen, en de bevestiging aan je zadel is veel bewerkelijker. De Point Two beschermt voor zover ik weet gewoon de onderrug, hij moet tot halverwege je billen komen. Ik rijd er standaard mee in de cross en ben er al regelmatig heel blij mee geweest.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:53

Ik gebruik het HitAir-systeem van €399,-. Dit vestje heeft al meerdere malen een harde val gebroken. Na de 'landing' nergens last van gehad, in mijn rug, nek, schouders oid. Het lijkt net of je op een soort luchtkussen valt, echt zacht!
Als het vestje opblaast hoor je 'pfiew', maar niet heel luid. Paard is er de eerste paar keer wel van geschrokken, maar ja dan lig je er toch al naast.
Het vest is van goede kwaliteit, je krijgt het niet zomaar stuk en is makkelijk schoon te maken.
Andere vesten heb ik nog nooit gebruikt, dus daar durf ik niks over te zeggen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:06

Ik kom zomaar even binnen wandelen. Hoe werkt dit systeem precies? Op het moment dat je valt moet je aan een touwtje trekken? ( :D ) Of gaat dat automatisch?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:09

http://www.canter-equipment.nl/point_tw ... acket.html

Het airjacket wordt bevestigd aan het zadel, zodra u van uw paard valt wordt de afsluitende kogellager en veiligheidspin verwijderd en uw jack geactiveerd. In 0,1 seconden wordt het jack gevuld met lucht en vangt het Point Two Airjacket de schokken op en ondersteunt de hals en de romp, waardoor u minder risico loopt dat uw wervelkolom te ver doorbuigt. Hierna zal uw airjacket automatisch weer geleidelijk leeglopen via een decompressieventiel. Om het jack te activeren is een trekkracht nodig van ongeveer 35 kg., hierdoor hoeft u niet bang te zijn dat uw vest bij normaal gebruik geactiveerd kan worden.

Principe is hetzelfde voor alle airjackets.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:16

Ik heb de point two air, het is de enige vest waarmee ik durf rijden :')

De Hit Air heb ik ook aangehad, maar die voelde lomper, zwaarder en zat niet comfortabel.

De PTA voelt als een heel lichte bodywarmer en beschermd gruwelijk goed!
Ik heb mijn rug al een paar keer gebroken en heb dit dus echt nodig.

Ik heb hem €499 betaald, mijn patronen kosten €25 per stuk.
Ben er onlangs nog mee gevallen, paard is niet geschrokken van het mini-knalletje,
ze keek wel eens raar naar die marshmallow die opeens op de grond lag :+

Vest loopt ook langzaam af dus heb de tijd gehad om even op mijn positieven te komen.
De vest beschermd aan de nek heel hoog zonder te storen, qua rug beschermd hij tot een stukje onder het staartbeentje.

Zeer tevreden van dus :D

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:19

Is het niet zo, dat er geadviseerd wordt om alsnog een BP onder je airvest te dragen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:21

in de cross wel, omdat een AJ niet afgaat als je met paard en al valt. Die kans is in de cross natuurlijk groter dan met gewoon rijden.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:31

Ik vind zelf een BP heel irritant om te dragen, vind ze toch veel te stijf eigenlijk...
Al wel eens aan zo'n airjacket gedacht, helemaal omdat een stukje bescherming toch wel handig is met de vele jonge paarden en regelmatig zandhappen. Alleen nu vraag ik mij wel af, zou zo iets inderdaad ook goed werken bij jonge paarden? Je zou hem dan toch wel regelmatiger opnieuw weer moeten opvullen etc.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:37

patroon indraaien is een kwestie van een paar minuten, het kost alleen wel zo'n 25 euro per keer.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:49

Extra stimulans om hoe dan ook te blijven zitten.. :') _O-

Nee maar zonder gekheid, die investering zou je dan maar voor lief moeten nemen. Zo heb ik periodes dat er heel tijd niks aan de hand is en zo val ik er op 1 avond ineens continu af. Maar het gaat mij er meer om, zag op het filmpje dat het 'draadje' best lang is.. Maar ik weet dus uit ervaring dat met een paar goed bokken je toch soms best ver uit het zadel komt of even goed heen en weer geslingerd word. Ene keer heb je geluk en kun je blijven zitten, andere keer lig je er naast. Ben eigenlijk bang dat dat ding soms wel eens te vroeg af zou kunnen gaan.. :=

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:06

Zou echt wat voor mij zijn om tijdens het afsteigen te vergeten dat ik nog ergens aan vast zit, of blaast het vest dan niet op?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:08

Marinke, ik heb het met crossen iig nog niet meegemaakt, terwijl je daar ook wel eens rare acties hebt. Maar dat zou je eens verder moeten rondvragen.

Minka, hangt er vanaf. Als je met een flinke vaart van een groot paard af springt zou het kunnen. Ik ben het wel eens vergeten, hij is dan nog niet af gegaan.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:16

Hier ook zeker te spreken over de Point Two! Ook qua pasvorm, sluit mooi aan en is lang genoeg om ook de onderrug te beschermen. Ik draag hem zelf wel over een BP (cross), maar eerlijk waar, dit ding is echt zn geld waard. Het heeft me al veel gebroken ribben bespaard. Ook het comfort is prima, airjacket is niet zwaar, voel je niet met rijden. Het enige nadeel is dat het een lieve duit, te weten 25 euro per patroon, kost als je valt.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:21

Heb zelf de point two maar nog nooit "nodig" gehad.
Over de garantie: als je je product in Nederland koopt is da standaard 2 jaar.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:24

Ik heb de bodyprotector air. Zeer tevreden over het gebruik. Ik vind alleen de patronen erg duur. Maar goed, gezondheid is kostbaarder :Y)

Qazplm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:27

Ik heb ook de point two! SUPER fijn. heb al een keer onvrijwillig het paard moeten verlaten en heb verder helemaal geen last gehad van rug/stuitje.
Ik heb hem altijd aan. naar mijn mening echt de investering waard!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:46

Heeft er ook iemand hier ervaring met die vesten bij jonge paarden dan? Die nog wel eens gekke sprongen e.d. willen maken??

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 07:37

Ik heb de hit-air. En ben er heel tevreden over. Hij zit echt heerlijk. Ik merk echt niet dat ik hem aanheb. Zitten genoeg zakken in zodat ik ook al mijn spulletjes, zoals sleutel en telefoon kan meenemen.
Ben hem 1 x vergeten los te maken toen ik af wilde stappen, maar daarmee gaat hij dus niet af (zoals beloofd op de site!) Al met al ben ik heel tevreden en voel ik me vooral op buitenritten veel zekerder.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:12

De bodyprotector air gaat wel af als je afstapt en je je nog niet losgeklikt had :')

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:26

Ik heb de hit-air sinds 4 maanden en ben er afgelopen week voor het eerst mee afgevallen. Paard schrok wel van de knal, al was het niet superhard. Maarja, ik lag er toch al af. Even over de vraag of die niet per ongeluk afgaat als je een bok uitzit en uit het zadel komt maar toch nog blijft zitten: nee! Ik kreeg eerst een akelige bok waardoor ik ongeveer voor het zadel zat. Maar er moet echt meer dan 35 kg gewicht aan het draadje hangen voor hij afgaat. Pas toen paardlief daarna nog opzij sprong, viel ik er af en toen pas gind de Hit-air open. Ik heb altijd last van mijn nek na een valpartij en heb daarom voor deze gekozen vanwege de kraag rond je nek. Ik had verwacht dat die strakker zou zitten, maar had toch nauwelijks last van mijn nek (een heel klein beetje, niet noemenswaardig). Verder heb ik niets gevoeld. De dagen erna wel wat spierpijn gehad, maar dat was het. Ik ben tevreden! Ik zou ze trouwens wel even allemaal passen want het is toch een behoorlijke investering. Ik heb de HitAir aangehad en nog een andere en vond deze bij mij het beste zitten. ik vond hem in het begin vrij zwaar en die patroon zit precies voor je borst (is duidelijk voor mannen ontworpen) maar merk er nu niets meer van. En het zit enorm veel fijner dan een BP! Ik ben ook een keer afgestapt zonder los te klikken en toen ging die niet af, maar dat ligt misschien aan de afstand paard-grond die je aflegt bij het afstappen. Ben zelf lang en ben op mijn tenen blijven staan om het ding snel los te klikken (en maar hopen dat paard bleef staan...).

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 16:57

Bedankt voor de reacties allemaal!

@ Lielle, jij hebt voor P2 gekozen ivm comfort? De Hitair en Bodyprotector-Air zijn inderdaad wat lomper. Is de P2 ook veiliger?

@ Evony – bedankt voor de info! Garantie dus 2 jaar.

Ik twijfel nog steeds waarschijnlijk tussen de Bodyprotector-air (stuk voordeliger en zover ik kan schatten wel te vergelijken met de Hitair) en de P2. Maar de P2 kost ook het dubbele… Is de kwaliteit ook zoveel beter?

Ik zie overigens ook dat de Bodyprotector-air niet zelf leegloopt, dat is wel een nadeel omdat je juist met zo’n protector na een val wil doorrijden. Weet iemand of het veel werk ik om hem leeg te laten lopen?
Laatste vraag de Hitair en Bodyprotector-air zijn wat ‘aanweziger’, mag je hiermee wel op wedstrijd starten (ik zie dat de bodyprotector-air ook wat reflectiestrepen aan de voorkant heeft)? Dan draag je hem natuurlijk in het zicht, over je jasje aan.

En waar kan je verschillende modellen proberen? Ik zie bij Divoza bijvoorbeeld alleen de bodyprotector-air en bij Epplejeck alleen de standaard Bodyprotectors.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:05

Voor verschillende modellen (passen) contact canter-equipment!

Ik heb zelf voor de Point two gekozen, gewoon omdat die opblaastijd zoveel sneller is en dus veiliger :j