Ik heb niet eerder gehoord dat paarden aandoeningen overnemen of gedragskenmerken van mensen met bijvoorbeeld ADHD, autisme oid.
Een paard heeft geen moeite met het leven in het hier en nu, want hij is er al. Hij gaat altijd met een schone lei naar iemand toe, en heeft geen oordeel getrokken.
Waarom mensen dit doen is... omdat een paard teneerste een kudde dier is (sociaal dier) en ten tweede ontzettend goed situaties kunnen analyseren vanwege hun scherpe reactie vermogen.
Mensen met een aandoening zoals autisme of HSP zitten al op een gevoelsniveau van wat een paard heeft. Paarden spiegelen. En daardoor kunnen zulke mensen goed ontspannen in het bijzijn van een paard. Want uiteraard; een paard kent het begrip autisme nu eenmaal niet en is een geduldige leermeester.
Persoonlijk denk ik niet dat je een paard ermee belast, maar het moet wel leuk blijven voor een paard. Niet elke dag 10 verschillende kinderen voor zijn neus. Zoals al gezegt een paard leeft in het hier en nu, leeft nuchter en reageert op een situatie. Als hem dat niet aan staat dan merkt hij dat ook wel.
Ze geven het zelf aan. Als het meisje in kwestie weet waar ze mee bezig is dan ziet ze vanzelf aan je paard dat hij het genoeg vind voor vandaag.Je geeft hem verder genoeg afleiding door hem mee te nemen naar het bos en zelf in handen te hebben dus ik denk niet dat het je paard er last van krijgt.
Ik zou het eerst een paar keer aanzien, je merkt snel genoeg of je paard anders gaat doen of niet.