Paard slechtgezind?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jientis

Paard slechtgezind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 00:01

Ik had vandaag een springles met mijn paardje en het ging voor geen meter.
Normaal wordt hij altijd zo vrolijk van springen maar vandaag leek hij slechtgezind. Hij was zuur, weigerde of liep met mij weg,... Kheb echt moeten vechten om hem over de hindernissen te krijgen.
Maar nu ik hier in slaap probeer te vallen, voel in me zo schuldig.
Waarom is hij zo slechtgezind?
Kan een paard gewoon een off-dagje hebben?

_Alarm_wlkp

Re: Paard slechtgezind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:03

Ja hoor, ik denk het wel.
Mijn had gisteren een Lazy Monday en wou ook niet aan het werk, vandaag was ze weer prettig, happy en alert :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:06

A: off dag kan zeker. Veel gedaan met hem? Veel hetzelfde? Stress/geen rust?
B: spierpijn? Moe? Tuig niet helemaal goed? Ander (lichamelijk) ongemak?
C: het belangrijkste: waarom je paard over de hindernissen vechten..

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 00:12

Hannanas schreef:
A: off dag kan zeker. Veel gedaan met hem? Veel hetzelfde? Stress/geen rust?
B: spierpijn? Moe? Tuig niet helemaal goed? Ander (lichamelijk) ongemak?
C: het belangrijkste: waarom je paard over de hindernissen vechten..

Hey, nee, niet veel gedaan maar wel net weinig dus mss daarmee?
Lichamelijke ongemakken denk/hoop ik niet maar hou ik in het achterhoofd.
In een springles, is springen natuurlijk essentieel. Als ik mijn paardje laat voelen dat als hij niet over de hindernissen wil, we ermee stoppen, dan gaan we niet ver geraken. Dus dat uurtje les dat ik neem, verwacht ik ook dat we samen bijleren en springen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:14

Ja, ook een paard kan eens een slechte dag hebben. Maar als een paard ook echt gaat vechten om maar niet over die hindernissen te hoeven, zal ik me toch eens afvragen waarom hij dat deed en wat er mis is. Hoe hoog stonden die hindernissen vanaf het moment dat hij het deed?

Als Wilco eens een keer zijn dagje niet heeft, begin ik al niet eens met serieus dressuur of (hoog) springen. Vaak ga ik dan lekker op buitenrit, omdat ik toch weet dat ik anders heel erg gefrustreerd raak, en erg gemeen kan zijn tegen hem. En dan ga ik me later schuldig voelen.

Dus als je voelt dat je paard gewoon even zijn dagje niet heeft, zoek dan niet de grenzen op, maar houd het voor je paard en jezelf gewoon lekker makkelijk door laag te blijven springen, of oefeningen te doen waar hij enthousiast van wordt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:19

Denk jij dat je paard daardoor weigert?
Rare gedachtegang TS..
Samenwerking bestaat uit wederzijds begrip en respect.
Niet uit afdwingen.

Volgende keer weer een springles kans toch?
Of stop na de eerste gesprongen hindernis.. Belonen.. Klaar.. Volgende keer beter.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 00:19

heidy_wilco schreef:
Ja, ook een paard kan eens een slechte dag hebben. Maar als een paard ook echt gaat vechten om maar niet over die hindernissen te hoeven, zal ik me toch eens afvragen waarom hij dat deed en wat er mis is. Hoe hoog stonden die hindernissen vanaf het moment dat hij het deed?

Als Wilco eens een keer zijn dagje niet heeft, begin ik al niet eens met serieus dressuur of (hoog) springen. Vaak ga ik dan lekker op buitenrit, omdat ik toch weet dat ik anders heel erg gefrustreerd raak, en erg gemeen kan zijn tegen hem. En dan ga ik me later schuldig voelen.

Dus als je voelt dat je paard gewoon even zijn dagje niet heeft, zoek dan niet de grenzen op, maar houd het voor je paard en jezelf gewoon lekker makkelijk door laag te blijven springen, of oefeningen te doen waar hij enthousiast van wordt.

De hoogte maakte niet uit. De lage hindernisjes weigerde hij maar de hoge sprong hij foutloos. Ik heb 1 maal per week een springles, die gereserveerd en betaald wordt dus kan niet zomaar zeggen:' oh, hij is slechtgezind, dan springen we niet'.
Uiteindelijk ging hij heel vlot over de hindernissen maar zijn uitstraling was zo zuur en hij heeft de lesgever bijna 3 keer omgelopen als hik weigerde en wegliep... :)
Nu ja, hopelijk is het morgen beter. Hij blijft mij grote honnepon en ik haat het als ik me boos moet maken op hem. Meestal zitten we zo goed op 1 lijn...

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 00:23

Hannanas schreef:
Denk jij dat je paard daardoor weigert?
Rare gedachtegang TS..
Samenwerking bestaat uit wederzijds begrip en respect.
Niet uit afdwingen.

Volgende keer weer een springles kans toch?
Of stop na de eerste gesprongen hindernis.. Belonen.. Klaar.. Volgende keer beter.

Inderdaad, wederzijds respect. Ik heb heel veel respect voor mijn paardje maar ik verwacht dat hij dat ook voor mij heeft. Dus als we springen, moet hij over de hindernis. Lijkt me essentieel...
Ik heb een heel slim paardje, van zodra hij voelt dat hij macht heeft over mij, is het om zeep en speelt hij keihard met mijn voeten dus het is wel belangrijk dat hij weet dat hij niet met mijn voeten kan spelen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:24

@Hannanas: Ik snap de TS. wel. Je betaald toch voor springles, en (ik neem aan dat TS wedstrijd rijdt of gaat rijden?) op een wedstrijd kan je ook niet zeggen: Oh, pony heeft zijn dag niet, ik meld me af. En als je niet even doordrukt, kan je paard de volgende keer weer hetzelfde doen. Maar als je in zo'n les zit, probeer dan zoveel mogelijk rekening te houden met je paard. Als je elke keer moet vechten, dat je dan nadat hij iets goed gesprongen heeft niet hoger gaat, maar iets heel anders gaat doen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:28

Ts.: Hoe oud is je paard? Misschien is het een soort van even uitproberen of het hem lukt eronder uit te komen? Mijn Haflinger vond/vind springen ook heel erg leuk, en kan het ook erg goed, maar ik heb ook wel periodes met hem gehad dat ik hem er ook niet heel zachtaardig over heen moest krijgen, omdat hij dus echt niet wou (lees: Keihard langs de hindernis sjezen, en ik had niets meer te vertellen). Nu hij ouder is, vertoont hij dat gedrag niet meer, en is echt super te rijden met springen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:36

Ik denk dat ieder paard wel eens een dagje heeft waarop hij geen zin heeft, zolang het niet heel vaak gebeurt zou ik me er geen zorgen om maken. Er kunnen wel 1000 redenen zijn waarom een paard die dag geen zin heeft, inderdaad kleine pijntjes, die dag op wei iets teveel lopen pochen, gewoon niet gemotiveerd/samenspel met de ruiter etc. Als ik een les heb geplant en betaald dan zou ik op zo'n moment toch ook gewoon even streng zijn voor het paard, je instructeur staat er op zo'n moment immers ook nog naast en ik zou wel uit gaan van het oordeel van mijn instructie of doorrijden wel of niet verantwoord is.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 00:45

Even ter verduidelijking, vechten is misschien overdreven maar ik heb hard moeten werken vandaag terwijl hij normaal uit zichzelf over de hindernissen vliegt:)
Ik vind niet dat het is omdat hij een slechte dag heeft, we dan niets meer moeten doen. Ik heb gesprongen met hem tot het goed ging en dan inderdaad gestopt en beloond.
Desalniettemin voel ik me toch slecht dat de springles hem niet zo goed bevallen is. Ik hou er net van dat we er beide van genieten. Volgende week terug springles. Als hij dan nog zo zuur is, moet ik toch eens gaan nadenken.
Nu al bij al staat hij normaal de hele dag op de wei maar als ik springles heb, is dat veel minder omdat hij anders helemaal plat is( spreek uit ervaring). Misschien was hij gewoon boos omdat hij minder buiten mocht! Morgenvroeg vliegt hij de wei terug op, hopelijk is hij dan terug blij:)
Ik geraak er niet van in slaap se:(
Ik hou er echt niet van als mijn paardje niet blij is!
Ik kan al niet wachten om morgenvroeg naar hem toe te snellen...
Hopelijk is alles in orde!
Ik las ook wel dat paarden als ze in de ruif zijn, slecht gezind kunnen zijn en dat sommige paarden ook wel slecht gezind worden als het herfst wordt? Misschien speelt dat wat mee?
Pff, als ik kon, ging ik nu naar hem toe.
Een dikke kuffel geven:)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:47

Paarden (en andere dieren) kunnen inderdaad nog wel eens "last" hebben van herfst en/of lentekriebels. Nouja, eerst maar eens zien hoe het de volgende springles gaat ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 01:03

Net als mensen kunnen ze zich ook wat minder goed voelen.
Als ik zo'n offdag voel, rij ik haar even los en verder vraag niets.

Jammer van de reservatie en betaling. Maar soms moet je naar je paard luisteren.

Rijden en een negatief gevoel, wil ik niet samen. Als ze aangeven dat het niet gaat, moet de ruiter dat respecteren..

Mensen moeten stoppen met het geloven in een paard ergens door rijden of toe dwingen.. Heeft alleen maa een averechts effect.

Zou er toch over nadenken welke verstandhouding je wil met je paard..
Want zo'n dagen en jouw reactie daarop heeft zeker invloed op je paard.
Dat is allesinds mijn ervaring en mening.

!! Lees nu pas je aanvulling en vind veel van mij terug in je uitleg.

Goed dat je verder nadenkt, als er de volgende keer weer 'problemen' zijn is er wrs meer aan de hnd dan 'een slechte' dag.

Wat bedoel je met plat?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:08

Elk dier kan, net als een mens, zijn of haar dag niet hebben. Toch denk ik dat je paard niet lekker in zijn vel zat en lichamelijk ongemak had. Dit heeft hij duidelijk willen maken door niet mee te werken, maar je bent door blijven gaan tot hij wel deed wat je wilde. Paarden zijn wat dat betreft nog steeds erg (en zelfs tè) loyaal aan hun baasjes. Als hij bij de volgende les weer zo reageert, dan denk ik dat het handiger is om af te stappen en dingen (lees: lichamelijk ongemak) eerst uit te gaan sluiten. Heeft hij er de volgende les juist weer helemaal zin in, dan heb je aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid met een off-day te maken gehad. ;)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:16

Mijn merrie is heel wisselend sinds ze aan het verharen is. Moet haar soms echt even overtuigen dat we wat gaan doen.

Onze ruin wil trouwens op het lage werk ook wel eens gematigd enthousiasme tonen ;-), soms zet ik hem dan juist wat hoger om te testen of het daar aan ligt. Dan maar even niet netjes opbouwen, hij moet wel willen springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:22

Ieder dier heeft wel eens een down-dag. Ja, dat jij betaalt hebt voor je les is vervelend, maar laat hem dan even een paar keer springen, en sluit het dan positief af. En ja, dat kan je zonde van je geld of je dag noemen, maar het is nou eenmaal niet anders. Soms moet je luisteren naar je paard, ten koste van je spring/dressuur/wat dan ook les. Zou wat wezen, als hij zich verstapt na een sprong, dan spring je ook niet verder. Als hij helemaal in de stress schiet, rijdt je hem er ook niet nog even flink doorheen want 'anders wint hij'. Waarom dat dan wel doen als het dier aangeeft echt niet te kunnen of willen vandaag? Hoe vaak spring je? En wat doe je tussendoor nog allemaal?
Het weer is ook veranderd, dit kan er ook nog invloed op hebben. Allemaal dingen om rekening mee te houden. En ja, soms kost dat je springles, dat is nou eenmaal niet anders. Ik wil soms ook wel eens rijden en dan geeft m'n merrie aan écht niet te willen. Nou, dan kies ik voor m'n merrie en dan gaan we even iets anders doen dan rijden. Tis een dier, geen robotje :)

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 22:35

chelle_dora schreef:
Tis een dier, geen robotje :)

Maar wel een heel slim diertje...dat heel snel door heeft dat hij na tegenstribbelen niet meer moet werken.
Op het begin deed hij dit altijd en stopte ik altijd. Gevolg: op 2 weken tijd kon ik niks meer met hem behalve wat stappen. Dat heb ik echt afgeleerd!
Zoals eerder gezegd, als hij volgende keer niet enthousiast is, ga ik de springlessen laten voor wat ze zijn maar ik ben nog steeds blij dat ik doorgereden heb en inderdaad, zoals hierboven aangegeven was hij bij de hogere sprongen enthousiaster...