Rijden met zadel.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ik rijd liever...

...met zadel;
59 (60%)
...zonder zadel.
9 (9%)
Het is me om het even.
29 (29%)

Totaal aantal stemmen: 97

hooiberg

Rijden met zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 14:38

Op het forum lees ik regelmatig dat ruiters zadelloos willen leren rijden en daar moeite mee hebben. Zelf rijd ik vrijwel altijd zadelloos. Ik heb wel eens geprobeerd om met zadel te rijden, maar ik vind dat eigenlijk veel moeilijker! Zonder zadel heb ik veel meer grip, omdat een paardenvacht ruwer is dan glad zadelleer. Bovendien voel ik dan nauwkeuriger wat het paard doet. Bovendien is het lekker warm ;) . Met zadel glij ik vrij snel naar links of naar rechts. Ik moet dan heel alert zijn op mijn balans. Als ik eenmaal een klein beetje opzij ben gegleden, gaat het sneller. Met een snelle graai naar de zadelknop kan het dan soms nog wel goed komen, maar zonder zadel doet die hele ellende zich niet voor ;) . Misschien is het daarom wel goed voor me om met zadel te rijden, omdat het me forceert beter op mijn balans te letten, maar soms is 'lekker ontspannen' zadelloos ook wel fijn :j . Galloperen met zadel zou ik nog niet durven, daar ben ik nog niet vaardig genoeg voor, terwijl een gallopje zonder zadel altijd een plezier is.

Alleen bij het opstijgen heb ik dan even een krukje (lees: omgekeerde speciekuip) nodig. ;)

Zijn er meer mensen die prettiger rijden zonder zadel dan met zadel?

DJZ
Blogger

Re: Rijden met zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:19

Ik heb altijd met zadel gereden maar tegenwoordig stap/spring ik er ook regelmatig zonder zadel op.. Idd met de reden dat je dan beter aan kunt voelen wat er onder je gebeurd.. Met mijn pony rijdt ik overigens met een boomloos westernzadel dus daar voel je zo ie zo al veel meer wat er gebeurd :)

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:24

Mijn paard heeft een beetje een zadeltrauma dus zonder zadel is nu even wat veiliger (ontspannender) dan met. Wel zou ik niet veel serieus rijden zonder zadel, je gewicht wordt toch minder verdeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:30

Ik heb m'n pony in het begin juist voornamelijk zonder zadel gereden omdat het met zadel niet ging :+ Dat heeft me met mijn zit wel veel geholpen en ook met m'n 'durf' een hoop!
Nu doe ik het nog steeds graag, niet hele ritten zonder zadel maar in de bak een stap en een draf is geen punt. Is voor mij ook altijd weer een goede test om te kijken hoe ik mijn balans houd en of ik niet weer teveel afhankelijk ben van m'n zadel en beugels :) Ik vind dat ze het op de manege standaard zouden moeten doen. Je basis kweken en dan ook eens in de zoveel tijd zonder zadel. Doet gewoon zoveel goeds voor je balans en je zit :) Om nog maar niet te spreken van de lol met je knol!

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:35

chelle_dora schreef:
Ik heb m'n pony in het begin juist voornamelijk zonder zadel gereden omdat het met zadel niet ging :+ Dat heeft me met mijn zit wel veel geholpen en ook met m'n 'durf' een hoop!
Nu doe ik het nog steeds graag, niet hele ritten zonder zadel maar in de bak een stap en een draf is geen punt. Is voor mij ook altijd weer een goede test om te kijken hoe ik mijn balans houd en of ik niet weer teveel afhankelijk ben van m'n zadel en beugels :) Ik vind dat ze het op de manege standaard zouden moeten doen. Je basis kweken en dan ook eens in de zoveel tijd zonder zadel. Doet gewoon zoveel goeds voor je balans en je zit :) Om nog maar niet te spreken van de lol met je knol!

Lekker voor de ruggen van die arme manegepaarden, al die stuiterende kinderen op hun ruggengraat :=

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:41

Ik heb altijd het gevoel dat ik zonder zadel mijn pony juist meer belast, want ik 'stuiter' toch meer dan met zadel.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:43

IngeK schreef:
Lekker voor de ruggen van die arme manegepaarden, al die stuiterende kinderen op hun ruggengraat :=

Het is ook nooit goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:45

rijd zelf soms liever zonder zadel ( in de wei met aan de teugel mijn pony durft dat namelijk niet met zadel etc)
maar soms is met zadel ook fijner ( op buitenrit op les als ik hoog ga springen)
dus voor sommige dingen wel en andere niet

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:46

Ik vind een zadel veel fijner, ook voor het paard. Ik spring er wel eens op en cross even keihard door de weide (dat doe ik dan wel :') ) maar dat moment dat je dan terug naar draf gaat.. aauw en auw rugje :\ :P Dus dat is nog even oefenen want ik span me helemaal op!

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:55

Met zadel (eentje die goed ligt!!) rijden is fijner voor je paard zijn rug. Denk er maar eens aan als je gaat aandraven, je bonkt steeds op de rug van je paard.. En als je terug komt vanuit galop? Bonk, bonk, bonk! :') De zitknobbels die je bij je billen hebt zitten prikken in de rug van je paard. Een goed zadel verspreid de druk over de rug. :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:58

Hier te uitstekende zitbeenknobbels, dus zonder zadel lijkt me niet leuk voor het paard.

Bovendien heb ik rug- en bekkenproblemen, en als ik dan wat verkramp (uit schrik of onbalans) zonder zadel, dan schiet mijn bekken op slot, heb zo es voorgehad dat ik mijn been over de hals van het paard moest zwaaien om af te stijgen, kreeg het niet meer naar achter. Dus nee, niets voor mij. Heb trouwens een zalig dressuurzadel, wat ik heerlijk rijden vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:01

IngeK schreef:
chelle_dora schreef:

Ik zeg nergens dat ze gelijk de eerste les moeten rijden. Eerst je basis kweken, een goede zit. En dan eens in de zoveel tijd zonder zadel.

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 11:39

IngeK schreef:

En waarom zouden ze dan met zadel minder stuiteren?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:09

@Hooiberg, met een (boom)zadel wordt het gewicht meer verdeeld over de rug, zodat dit minder hard inwerkt. Bovendien heb je aan een zadel stijgbeugels, zodat je kan lichtrijden/verlicht zitten om de schokken op te vangen.

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 12:15

Oke, verdeling van het gewicht is wel een goede! Eigenlijk nooit bij stil gestaan. Ik moet bekennen dat wanneer ik met zadel rijd, ik de stijgbeugels eigenljik nooit gebruik. Ik heb erg lange benen, en de riemen waar de beugels aan hangen kunnen niet lang genoeg worden afgesteld om een goede zit aan kan nemen. Dan zou ik altijd met een beetje opgetrokken kni\"en blijven zitten. Vandaar. Ik kan me voorstellen dat stijgbeugels ook wel kunnen helpen tegen naar links/rechts uit het zadel glijden, als je ze gebruikt. :)

Dat zijn wel goede argumenten voor het rijden met een zadel. :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:53

@Hooiberg, en zit je dan altijd door, of ga je ook lichtrijden? Want lichtrijden zonder stijgbeugels wordt ook wel es aangeleerd in manèges, maar is eigenlijk not done omdat je dan gaat knijpen met je knieën en zo de lange rugspier van het paard belemmert (ik maak ook vaak die fout, zelfs met stijgbeugels, en dan gaat "mijn madam" in staking).

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 13:14

@hwn: Ik druk dan mijzelf met mijn dijen een beetje omhoog. In stap is dat niet nodig, in draf wel en in gallop is het eigenlijk ook niet meer nodig. Ik vind het alleen lastig wanneer ik vanuit gallop terug ga naar draf, en mijnheer een paar seconde erg snelle drafpasjes maakt, alvorens in een rustige gecontroleerde draf uit te komen.

Ik steun dan bij het licht zitten op de latissimus dorsi. Is dat wat je bedoelt?

MNHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:54

Zonder denk ik omdat ik het niet zo vaak doe vind ik dat leuker

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:01

Ik rijd liever met zadel, ik heb een paar keer gereden zonder zadel. Draven zonder zadel is echt een groot probleem bij mij, terwijl het doorzitten (met zadel) wel goed lukt. Ik heb alleen nog maar zonder zadel gereden op een paard wat heel hoog opgooide, dus dat maakt het extra moeilijk.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:22

@hooiberg, ja dat bedoel ik idd

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 22:27

@hwn: maar een zadel steunt daar ook een beetje op. Natuurlijk niet alleen daarop en, zoals je al zei, meer verdeeld over de rest van de rug, maar het is niet dat die spier helemaal vrij ligt... Awwel, gezien mijn knol telkens maar naar draf wil als ik met hem stap, en aanzienlijk minder snel geneigd is terug naar pas te gaan vanuit draf, vermoed ik dat hij daar geen last van had. ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:33

Op de manege waar ik vroeger reed gingen alle kinderen eerst op de pony's zonder zadel in de beginners lessen.
Er lag dan een dikke deken erop met een dekensingel erom heen.

buddy35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:42

ik heb vroeger met zadel leren rijden maar ik rij nu soms ook zonder

Sunny2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:43

Ik rijd ook wel graag af en toe zonder zadel, vooral omdat mijn verzorghaffie zo'n fijne gladde schoft heeft :), maar ik ben net te klein eigenlijk en glijd er dan wel snel vanaf. Maar als ik een momentje heb, spring ik erop zonder!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:41

hooiberg schreef:
Oke, verdeling van het gewicht is wel een goede! Eigenlijk nooit bij stil gestaan. Ik moet bekennen dat wanneer ik met zadel rijd, ik de stijgbeugels eigenljik nooit gebruik. Ik heb erg lange benen, en de riemen waar de beugels aan hangen kunnen niet lang genoeg worden afgesteld om een goede zit aan kan nemen. Dan zou ik altijd met een beetje opgetrokken kni\"en blijven zitten. Vandaar. Ik kan me voorstellen dat stijgbeugels ook wel kunnen helpen tegen naar links/rechts uit het zadel glijden, als je ze gebruikt. :)

Dat zijn wel goede argumenten voor het rijden met een zadel. :)

Ik vroeg me al af waarom je zo glijdt op een zadel, er zitten toch beugels aan.

Rijden met te korte beugels is geen pretje. Je zou natuurlijk gewoon langere beugelriemen kunnen zoeken en daar je stijgbeugels aan ophangen.

En de mensen die stuiteren in de overgang van galop naar draf: sluit je paard dan gewoon. Als je je paard in galop goed bij elkaar hebt lopen hobbelt het ook niet als je de overgang terug rijdt.