Paard wil trailer niet in, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharlotteBM

Paard wil trailer niet in, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 11:14

Hallo iedereen!

Afgelopen zondag wilde ik met mijn verzorgpony op buitenrit gaan, maar dat ging niet door omdat mijn vriendin niet kon en aangezien mijn pony nogal angstig is zag ik het niet helemaal zitten om alleen op buitenrit te gaan :')
Maar dit was later maar goed ook dat ze niet kon want anders was mijn opa (die met de trailer reed) voor niets gekomen want na meer(!) dan anderhalf uur stond hij er nog steeds niet in :n
Op zondag mag je bij ons maar tot 5 uur op stal zijn vanwege de buurt... dus hebben we moeten stoppen... terwijl hij er niet in had gestaan! Ik had hier een ontzettend rot gevoel over omdat hij dat heeft gewonnen, maar het moest echt want het zag er ook écht niet naar uit dat hij er ooit nog in ging.
Nu wil ik vandaag weer met hem gaan oefenen en oefenen en oefenen... omdat ik het zondag weer wil proberen, dus ik zou graag willen weten wat voor tips jullie hebben :)
Hij is alleen niet bang voor de trailer, ik had net gereden en toen ben ik even naar de trailer toegestapt en heb hem even laten snuffelen, toen heb ik het deurtje open gedaan en er wat hooi ingegooid en hij zat op zijn gemakje met zn hele hoofd in de trailer dat hooi op te eten en ook het snuffelen ging zonder gesnuif enz. :j
Omdat dat zo goed ging had ik besloten om toch alvast eventjes te gaan oefenen, maar dit daarentegen ging helemaal mis... Zo ongeveer de hele stal heeft geholpen maar niets hielp, we besloten om heel rustig te blijven, niet boos te worden en steeds weer opnieuw aan te lopen, maar ook dit ging niet werken, hij zette steeds zn 2 voorvoetjes op de klep en toen blokkeerde die steeds, toen ie zo stond gingen we proberen te takelen (longeerlijn achter zn kont en m erin 'trekken') maar zodra deze druk te hoog werd kwam hij omhoog (behoorlijk hoog waardoor we ook al wilden stoppen omdat hij achterover kon gaan vallen..) en sprong dan naast de laadklep... -O- en zo verder....
Hebben jullie nog tips voor mij? Ik zou het enorm fijn vinden en alvast ontzettend bedankt! :D

Zilfstar

Re: Paard wil trailer niet in, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:18

En wat doe jij op het moment dat hij stilstaat met 2 voetjes op de klep? Blijf je spanning houden op het touw of geef je minder druk ermee? Draai jij je naar hem om of blijf je vooruit de trailer in kijken? Hoe start je met hem erop zetten? Waar loop jij? Voor hem, naast hem? Wat is jouw houding? Ga je er al vanuit dat ie niet wil, ben je er bang voor, maak je je er al zorgen over of denk je gewoon 100% we gaan die trailer in alsof er niks gebeurd is en hij altijd de trailer op gaat? (dit is geen kritiek, ik probeer je te laten nadenken over wat jij doet/denkt/ uitstraalt naar je paard toe)

CharlotteBM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 11:20

Ja ik snap je, ik ga met hem de trailer in met de instellling dat hij het gaat doen, en ik ben verder niet bang, ik kijk hem ook niet aan omdat ik dat ergens gehoord heb, ik loop bij zijn hoofd en kijk de trailer in en loop gewoon recht vooruit ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:21

Als je het zelf niet zo goed weet zou ik hulp zoeken. Je kunt bijvoorbeeld het ebook van Eddy Modde lezen (kan gratis op http://www.diagonaal-paardenvervoer.com) Of je kunt hulp inschakelen van een ervaren trailerlader. Zelf heb ik veel angst bij mijn pony weggehaald met de manier van Eddy Modde. Maar het lukte me niet alleen om de stang erachter te krijgen (dan schoten ze eruit). Toen heeft Flo123 van bokt ons even geholpen. Nu lopen ze er zo in en blijven rustig staan. Al vinden ze het rijden nog wel spannend, maar dat wordt iedere keer wat minder.

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:23

Misschien is je pony toch bang, of heeft hij nog niet genoeg vertrouwen in zichzelf of jou als leider. Wat je kunt proberen is om je doel bij te stellen. Je zegt dat die al met 2 voetjes op de klep wil staan. Beloon dit alsof die zojuist de OS heeft gewonnen. Loop dan weg van de trailer en laat hem iets leuks doen (hapje gras). Loop dan opnieuw aan en vraag of die daarna nog 1 stapje wil doen (dus 2 stapjes op de klep). Let hierbij wel op elk teken dat hij voorwaarts denkt. Dus vraag 1 keer en gun je pony de tijd om die stap voorwaarts te doen.
Uit eigen ervaring weet ik dat het bij mijn paard absoluut niet helpt hem te dwingen door veel hulp van andere te hebben, hoe goed bedoelt ook, of met een longeerlijn. Het enige wat in mijn ogen helpt is rust en geduld. Mocht het echt niet lukken zou je in overleg met de eigenaar een lesje grondwerk kunnen doen. Dus stappen als jij loopt, halt als jij stil staat, zigzag lopen, achteruit als jij dat vraagt enz.
Succes!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:25

Heb je de eigenaar al eens gevraagd hoe hij/zij hem de trailer op zet?
Heb je zelf ervaring een moeilijker paard de trailer op te zetten?denk het niet anders zou je het hier niet vragen. Anders zou ik eerst eens een lesje trailerladen met je verzorgpony gaan doen, iemand die je op een rustige manier leert je verzorgpony te laden zodat je er nooit meer problemen mee hebt, ipv nu een snelle oplossing aanbieden maar altijd een moeilijk paard blijft houden met laden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:08

Tips via bokt geven valt niet mee zonder gezien te hebben wat je pony doet en wat jij doet, zo te horen is hij niet bang maar steekt hij zn middelvinger naar je op. Dit is wel te verhelpen maar daar heb je hulp bij nodig om de juiste signalen naar je pony toe te geven.
Ik raad je ook aan het ebook van Eddy goed door te lezen en als je dan nog vragen hebt stel ze dan gerust.
(kijk ook eens op mijn site in onderschrift)

CharlotteBM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 13:44

Bedankt voor de tips allemaal! Ik ga zee zeker gebruiken :)
Alleen is iemand laten komen geen mogelijkheid, meestal kost dit aardig wat geld en aangezien ik over een paar maanden van m af moet heeft dit niet erg veel zin... ;(

CharlotteBM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 16:05

Wauw! Ben net geweest en hij liep er gewoon in 1 keer in!
aangelopen en hij zette al meteen 2 voetjes op de klep zoals elke keer, ik ging in de trailer op m hurken zitten met een schep voer en bij elk stapje gaf ik m wat en beloonde ik hem, en jouhoor! stapje voor stapje stond ie erin :)

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:38

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:31

CharlotteBM schreef:
Hallo iedereen!

Afgelopen zondag wilde ik met mijn verzorgpony op buitenrit gaan, maar dat ging niet door omdat mijn vriendin niet kon en aangezien mijn pony nogal angstig is zag ik het niet helemaal zitten om alleen op buitenrit te gaan :')
Maar dit was later maar goed ook dat ze niet kon want anders was mijn opa (die met de trailer reed) voor niets gekomen want na meer(!) dan anderhalf uur stond hij er nog steeds niet in :n
Op zondag mag je bij ons maar tot 5 uur op stal zijn vanwege de buurt... dus hebben we moeten stoppen... terwijl hij er niet in had gestaan! Ik had hier een ontzettend rot gevoel over omdat hij dat heeft gewonnen, maar het moest echt want het zag er ook écht niet naar uit dat hij er ooit nog in ging.
Nu wil ik vandaag weer met hem gaan oefenen en oefenen en oefenen... omdat ik het zondag weer wil proberen, dus ik zou graag willen weten wat voor tips jullie hebben :)
Hij is alleen niet bang voor de trailer, ik had net gereden en toen ben ik even naar de trailer toegestapt en heb hem even laten snuffelen, toen heb ik het deurtje open gedaan en er wat hooi ingegooid en hij zat op zijn gemakje met zn hele hoofd in de trailer dat hooi op te eten en ook het snuffelen ging zonder gesnuif enz. :j
Omdat dat zo goed ging had ik besloten om toch alvast eventjes te gaan oefenen, maar dit daarentegen ging helemaal mis... Zo ongeveer de hele stal heeft geholpen maar niets hielp, we besloten om heel rustig te blijven, niet boos te worden en steeds weer opnieuw aan te lopen, maar ook dit ging niet werken, hij zette steeds zn 2 voorvoetjes op de klep en toen blokkeerde die steeds, toen ie zo stond gingen we proberen te takelen (longeerlijn achter zn kont en m erin 'trekken') maar zodra deze druk te hoog werd kwam hij omhoog (behoorlijk hoog waardoor we ook al wilden stoppen omdat hij achterover kon gaan vallen..) en sprong dan naast de laadklep... -O- en zo verder....
Hebben jullie nog tips voor mij? Ik zou het enorm fijn vinden en alvast ontzettend bedankt! :D

Ik herken dit. Mijn paard deed dit ook steeds. Echt doodeng! Hij moest een keer verhuisd worden naar een andere stal... toen zijn we 5 uur bezig geweest. Uiteindelijk de dierenarts moeten bellen om hem licht te verdoven, zodat we hem er in ieder geval inkregen. Op de nieuwe stal ben ik ook steeds gaan oefenen. In een witte 1,5 paardstrailer liep hij zo in. Op een gegeven moment kwam het moment steeds meer in zicht dat hij ingereden zou worden en in de loop van die periode steeds geoefend met de bewuste trailer (2,5 paardstrailer). Hij weigerde de hele tijd met twee voeten op de plank. Echt vreselijk vervelend, vooral omdat ik wist dat hij het al geregeld gedaan had!
Uiteindelijk de eerste keer dat hij weer echt mee moest zijn we 1,5 uur bezig geweest en toen stond hij er moe en kletsnat in. Gelukkig maar, want je kan hem natuurlijk niet verdoven als hij daarna nog gereden gaat worden. Sindsdien ging het iets beter; duurde het 10 min ipv 1,5 tot 5 uur. Maar hij blijft het niet leuk vinden. Ikzelf beschik momenteel ook nog niet over een eigen trailer (maar misschien dat daar binnen nu en 2 weken verandering in komt!), dus ik ben ook steeds afhankelijk van anderen en hun trailers. Dus het is elke keer weer anders voor zo'n paard. Maar nu zetten we de trailer strak naast een heg of een muur, zodat hij er aan die kant niet af kan. En dan proberen we het eerst zo. Doet hij dat niet, dan maken we een lijn vast aan de andere kant en sluiten hem als het ware in. Gaat hij dan nog in zijn achteruit, dan komt er een zweep bij te pas. De ene keer heeft hij er echt een harde tik mee nodig op de kont en een andere keer begint hij al de trailer op te lopen zodra je de zweep alleen maar in de hand hebt. Maar ook mijn paard is niet bang voor de trailer. Hij moet alleen even laten weten dat hij het eigenlijk helemaal niet leuk vindt! ;)

Probeer wel door te zetten. Al ben je uren bezig, doorzetten. nooit opgeven. Als wij het de eerste keer weer laden (die 1,5 uur) halverwege hadden opgegeven, was hij daarna nooit meer de trailer opgegaan. Echter, nu sta ik op het punt om zelf een trailer te kopen en ik houd mijn hart nu alweer vast, want deze trailer is natuurlijk wel weer anders dan die andere, :)

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:36

CharlotteBM schreef:
Wauw! Ben net geweest en hij liep er gewoon in 1 keer in!
aangelopen en hij zette al meteen 2 voetjes op de klep zoals elke keer, ik ging in de trailer op m hurken zitten met een schep voer en bij elk stapje gaf ik m wat en beloonde ik hem, en jouhoor! stapje voor stapje stond ie erin :)

Dit heb ik ook gedaan met oefenen. Uiteindelijk werkte dit ook niet. Plus, je moet zoiets ook nooit doen als ze net gegeten hebben, want dan hebben ze geen honger meer en is dat voer lang zo aantrekkelijk niet meer ;) Dat probleem heb ik ook gehad met mijn paard. Mijn instelling: hij gaat er gewoon in, goedschiks of kwaadschiks. En als hij erin staat, krijgt hij lekker een halve schep muesli. Dan weet hij dat hij er toch in zal moeten en dat als hij erop staat, hij iets lekkers krijgt. :) Dit werkte uiteindelijk beter dan bij elke stap een hapje voer. Mijn paard maakte daar namelijk een spelletje van. Een stapje vooruit, hapje, weer stapje achteruit. Stapje vooruit, hapje, stapje achteruit. Pas wel op dat het dit niet wordt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:41

Charlotte die schurk doet dus alles voor voer. Wat wij altijd doen is als we de paarden laden en ze staan erin dan krijgen ze iets lekkers, gelijk, terwijl iemand achter dan de stang dicht doet enz. Ik neem daar altijd paar minuten kroel tijd voor en daarna vertrekken we. Ik weet dat er mensen zijn die daar geen voorstander van zijn maar ik vind het heerlijk want die van ons rennen altijd de trailer in omdat ze het laden in hun hoofd combineren met iets lekkers. Dus mijn tip aan jou is om hem voortaan iedere keer iets lekkers te geven als beloning.
Ooit heb ik een keer meegemaakt op wedstrijd dat een paard van een kennis absoluut niet wilde laden. Iedereen bemoeide zich ermee. Totdat eigenares mij zag en vroeg of ik wilde helpen waarop ik zei ik weet niet wat ik aan dit drama kan toevoegen (ze waren echt al uren bezig). Terwijl ik tegen de merrie zei, vooruit ga erin keek ze me aan en ik kon op dat moment voelen dat ze de denkbeeldige middelvinger naar ons omhoog stak. Toevallig had ik een zweep bij me en ik zeg heel streng je gaat nu erop en geef een flinke klets met de zweep. Ze vloog erin. Ik schrok van mijn eigen reactie want ik sla nooit een paard ze had de primeur. Excuses gemaakt bij eigenares maar die was me zo dankbaar. Paard heeft nooit meer problemen gehad met laden hoorde ik pas geleden want zodra eigenares zweep pakt en strenge stem op zet vliegt ze erin en het is dus niet meer nodig. Dus je paard kan je ook uitgeprobeerd hebben en soms kan streng zijn helpen, maar dan wel belonen met wat lekkers daarna, deed ik ook gelijk bij dat paard dat een tik van me had gehad waarbij ik haar de hemel in geprezen heb dat ze de trailer op gegaan was. Let wel je moet wel zeker zijn van je zaak want er zijn paarden zoals een van mij die je echt NOOIT een tik mag geven of waarbij je zelfs voorzichtig moet zijn met je stem verheffen!

CharlotteBM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 15:37

Bedankt voor alle tips jongens! super :)
Ik ga nu weer oefenen en gelukkig ga ik zaterdag op buitenrit met de beste vriend van mn verzorgponytje, een shetlander die zonder naar de trailer te kijken er al gewoon inloopt, wat het misschien ook allemaal onderweg een stuk minder spannend voor hem maakt :)
Hij staat er al 3 dagen achter elkaar in 1 keer in!
Alleen wel alle keren op de manier hoe ik eerder al zei, stapje, hand meusli, nog een stapje, vel belonen lief praten en weer muesli enz. enz. Wat jullie zeggen snap ik dan ook helemaal (eigenlijk pien_2010) dat hij het dan alleen voor het voer doet maar, niet stom bedoeld! Ik ga er over een maandje af dus zolang hij het voor aankomende zondag als ik voor de laatste keer met hem wegga met de trailer maar doet, ben ik blij....
Omdat ik bang ben dat hij het dan niet meer doet...;)
Maar nogmaals bedankt en ik ga het trouwens nu wel eventjes voorzíchtig proberen eerst zonder voer! :j

CharlotteBM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 11:10

Mweeehhh, ik zou vandaag op buitenrit gaan maar wat een rótweer is het zeg! Dat gaat dus niet door....
Ik moet daarbij ook zeggen dat Miliano gisteren de hele trailer heeft gemolesteerd... Ik ben me helemaal rotgeschokken. Hij stond met zijn paardenvriendje braaf in de trailer, stangen erachter, dus ik had het deurtje al dichtgedaan om ze even alleen in de trailer te laten staan, klep zat nog niet dicht, en ineens, er gebeurde niets onverwachts, raakt hij compleet in paniek, hij trapte en werdt helemaal gek, hij ging door zn achterbenen heen en probeerde onder de stang door te duwen waarbij hij zichzelf ook nog bijna ophing als er geen paniekhaak aan had gezeten... Heb hem snel eten gegeven en rustig gemaakt, maar meneertje en zijn vriend zaten dus wel mooi vast omdat hij de stangen en het hele schot omhoog had geduwd waardoor de pinnen muurvast zaten.... ;(
Daarna nog een x geprobeerd en hij stond er wel in, was verder niet bang ofzo gelukkig, maar ontzettend jammer dat ik vandaag dan niet eindelijk heb kunnen proberen of t goed was gegaan...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 11:16

mmmmm denk dat je te vroeg deurtje hebt dichtgedaan, als ze nog ff naar buiten kunnen kijken zijn ze afgeleid zodat je de klep dicht kunt doen, nu kon ie nix zien maar wel een hoop gerommel naast en achter zich horen en is ie ws daardoor in paniek geraakt.

voorlopig ff laden, en iemand bij deurtje blijven terwijl iemand anders de klep dicht doet, dan pas deurtje sluiten.

anders maak je toch een ritje met paard in de trailer om dorp heen, is gewoon om te oefenen, hoef je geen buitenrit voor te gaan doen

Morris123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 11:24

Wat ook wel eens helpt is als ze halverwege de laadklep staken, meteen op dat moment in de achteruit zetten en een heel stuk achteruit laten lopen, vervolgens weer opnieuw aanzetten. Na een paar keer gaan ze zo de trailer in omdat ze dat achteruitlopen nog minder leuk vinden dan in de trailer gaan. NB Dit helpt alleen bij paarden die geen zin hebben om in de trailer te gaan, niet bij paarden die angstig zijn!! :j :j :j