Op wedstrijd met portofoon?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen97

Op wedstrijd met portofoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 15:38

Hopelijk zet ik de vraag hier goed :D

Ik ben rechts bijna 80% doof en met links hoor ik eigenlijk zo'n beetje alles. Nu ben ik sinds dit jaar weer fanatiek aan het wedstrijd rijden en ondervind ik toch wat problemen.... Zoals vele mensen die niet eens doof zijn hoor ik met het outdoor seizoen bijna mijn voorlezer niet in de combinatie van wind, regen of andere drukke omstandigheden. Hierdoor kan ik niet rustig en beheerst mijn proef rijden waardoor het zo nu en dan rommelig er uit ziet. Ik heb me tot nu toe altijd kunnen redden en gelukkig nooit verkeerd hebben gereden.

Nu ben ik toch verder gaan kijken en zie ik soms wel eens ruiters met die portofoons (die ze ook met lesgeven gebruiken) rijden zowel op inrij terrein als tijdens de proef. Dit lijkt mij een hele goede uitkomst.

Dus mijn vragen zijn

-hoe moet ik hier toestemming voor vragen?
-moeten je ziekenhuis gegevens erbij gehaald worden?
-welke portofoon raden jullie aan? En welke oortjes die blijven zitten?
-is er iemand met ervaring hiervan?

Alvast heel erg bedankt!

leestmee

Re: Op wedstrijd met portofoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:50

Ik lees mee. Ben zelf voor 90 % doof. En wil in de toekomst misschien wedstrijden starten.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:54

Waarom ga je je proeven niet uit het hoofd houden. En bovendien hoor je sowieso niet van je voorlezer afhankelijk te zijn, want je hoort je proeven te kennen.

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 15:56

Ik ken alle proeven uit mijn hoofd die ik moet rijden. Dat doe ik thuis met een recorder en oortjes. Daar ligt het probleem niet. Maar het zou mijzelf meer geruststellen om mijn voorlezer te kunnen horen

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:57

Voor je andere vragen zul je contact moeten opnemen met de KNHS.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:57

Dat mag zeer waarschijnlijk niet, het is in elk geval zonder dispensatie niet toegestaan.

Gewoon goed de proeven uit je hoofd leren, dat is toch echt de beste oplossing.

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 15:59

Dan wil ik nu niet dom overkomen, maar wat is dispensatie als ik vragen mag?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:01

Dat je wegens een handicap ergens vrijstelling voor krijgt, zoals rijden met zweep vanaf de M , maar oortjes gaat wel even heel wat verder dan een zweep oid.. dus vrees dat het lastig zal worden .

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 16:04

CM_ schreef:
Dat je wegens een handicap ergens vrijstelling voor krijgt, zoals rijden met zweep vanaf de M , maar oortjes gaat wel even heel wat verder dan een zweep oid.. dus vrees dat het lastig zal worden .

Dankjewel voor je uitleg.

Ik vrees ook dat het lastig zal worden.... Zal voor de zekerheid morgene eens contact opnemen met het KNHS

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:06

Oortjes gaan ze niet doen. Is nl oncontroleerbaar wat er door dat oortje verteld wordt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:49

RUI --> WD-V

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:50

Is uit je hoofd rijden geen optie?
Dat je lezer eigenlijk alleen een soort bevestiging is.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:54

Dispensatie is wel degelijk mogelijk, ik heb er al meerderen in de ring gehad. Dan is het voor de voorlezer wel verplicht om binnen gehoorsafstand van de jury te staan zodat die kan controleren of er geen aanwijzingen gegeven worden.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:54

Ik heb wel eens een doof meisje in de ring. Zij rijdt hoofdzakelijk uit haar hoofd maar als zij richting haar moeder rijdt dan geeft haar moeder via gebarentaal het eea door. Dat gaat prima.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:56

Hiervoor moet je dispensatie aanvragen, dit moet je doen via de knhs, soms is een doktersverklaring genoeg soms moet je gekeurd worden. Dan krijg je pasje die je aan jury laat zien waarop staat dat je daarmee mag rijden,

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 18:56

Michelle

Dat is juist het probleem, ik ken de proeven eigenlijk allemaal uit mijn hoofd maar ik ben tijdens mijn proef zo bezig om mijn jonge merrie normaal de proef rond te rijden dat ik echt soms stukjes vergeet in mijn concentratie. Daarom vind ik het fijn dat ik mijn voorlezer wel goed kan horen
Laatst bijgewerkt door Maureen97 op 06-10-13 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 18:57

Ashley5760 schreef:
Hiervoor moet je dispensatie aanvragen, dit moet je doen via de knhs, soms is een doktersverklaring genoeg soms moet je gekeurd worden. Dan krijg je pasje die je aan jury laat zien waarop staat dat je daarmee mag rijden,

Ik ga morgen contact opnemen met het KNHS. Moet ik dan gewoon het info mail adres hebben?
Laatst bijgewerkt door Maureen97 op 06-10-13 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 18:57

Niet geschoten is altijd mis :D

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:04

Op mail wordt niet altijd gereageerd. Ik zou de mail voor dispensatie gebruiken. Even zoeken op de site naar dispensatie

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:29

En anders even bellen. Mail is sowieso traag wbt reactie geven en aan de telefoon weet je direct hoe en wat..

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:43

0000 schreef:
Oortjes gaan ze niet doen. Is nl oncontroleerbaar wat er door dat oortje verteld wordt.

Mijn buurmeisje start met oortjes. Zij is aan een oor doof en met het andere oor hoort ze ook nog maar gedeeltelijk. De voorlezer blijft (in het outdoor seizoen) naast de jury auto staan.

Maar je hebt er indd dispensatie voor nodig en daarvoor moet je contact opnemen met de KNHS

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:31

Maureen, ik hoop dat je dispensatie krijgt, hoewel het niet mee zal vallen.
Er wordt nogal makkelijk gezegd om maar uit het hoofd te leren, dat zou dan voor iedereen moeten gelden.
Het enige doel van iemand die slechthorend is, is het verstaan van de voorlezer en de redenatie dat je vanalles kan worden ingefluisterd komt alleen voort uit afgunst en jaloezie, die helaas vooral in de dressuurwereld hoogtij viert.
Bijna niemand rijdt zonder voorlezer en iemand die slechthorend is zou geen hulpmiddel mogen gebruiken om gelijkwaardig aan de rest gewoon zijn voorlezer te kunnen verstaan.
Slechthorendheid is iets wat aantoonbaar is en daarom zou het juist niet zo moeilijk moeten zijn een hulpmiddel te gebruiken.

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 13:08

Dankjewel valori!

ik wil eigenlijk even gaan bellen. maar op de site van het knhs staat dat ik gehandicaptensport nederland moet bellen? klopt dat? ik wil met mijn dispensatie geen para rijden.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:11

valori schreef:
Maureen, ik hoop dat je dispensatie krijgt, hoewel het niet mee zal vallen.
Er wordt nogal makkelijk gezegd om maar uit het hoofd te leren, dat zou dan voor iedereen moeten gelden.
Het enige doel van iemand die slechthorend is, is het verstaan van de voorlezer en de redenatie dat je vanalles kan worden ingefluisterd komt alleen voort uit afgunst en jaloezie, die helaas vooral in de dressuurwereld hoogtij viert.
Bijna niemand rijdt zonder voorlezer en iemand die slechthorend is zou geen hulpmiddel mogen gebruiken om gelijkwaardig aan de rest gewoon zijn voorlezer te kunnen verstaan.
Slechthorendheid is iets wat aantoonbaar is en daarom zou het juist niet zo moeilijk moeten zijn een hulpmiddel te gebruiken.

Wat een onzin dat het afgunst een jaloezie is. Dat is gewoon de reden dat heel Nederland niet met een oortje mag rijden, tenzij je dispensatie hebt. Hierboven blijkt dat dispensatie dus wel mogelijk is. Succes met je aanvraag, hopelijk krijg je dispensatie :j

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:27

Loulou, ik heb ook niet gezegd dat iedereen maar met een oortje zou mogen rijden, natuurlijk alleen met dispensatie. Alleen zou het niet te moeilijk moeten zijn om dispensatie te krijgen, want ook bij de KNHS wordt al snel gezegd van leer maar uit het hoofd.
Bijna iedereen maakt gebruik van een voorlezer om dezelfde redenen als ts aangeeft, maar iemand die slechthorend is moet maar uit het hoofd leren, omdat je met een oortje vanalles ingefluisterd kunt krijgen.
Als ik zie hoe vaak er vanaf de kant en door voorlezers aanwijzingen gegeven worden tijdens proeven. |o
Geloof me, als je slechthorend bent ben je allang blij als je je voorlezer verstaat met oortje, je benadeelt er niemand mee.