Wen tijd van nieuw paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Wen tijd van nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 13:36

Ik heb sinds 1 weekje een Fjordje in bruikleen.
Volgens de eigenaresse is ze heel braaf en rustig maar daar merk ik nog niet erg veel van :+
Ze is erg drammerig en probeert mij voorbij te lopen, staat met poetsen alleen maar te draaikonten
en is gewoon erg druk. In de wei is ze wel rustig en braaf :)
Hoelang zou het ongeveer duren voor ze een beetje gewent is bij mij?
Wat kan ik tot die tijd het beste doen, gewoon doorgaan met poetsen enz of haar in de wei laten staan?

Cassidy

Re: Wen tijd van nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:38

Ik zou aan grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten. Je paard ziet je duidelijk niet als leider en probeert daarom over je heen of aan je voorbij te lopen. Duidelijke regels stellen, dat helpt. En dat krijg je alleen door met haar aan het werk te gaan en niet door haar in de wei te laten flierefluiten.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:41

Verschilt heel erg qua paard en ligt er ook wat er nog meer veranderd is qua ritme, beweging, voer, mensen, kudde...

Bij mij duurde het ongeveer een maand dat mijn pony zijn draai en rust had gevonden op het terrein en in de kudde. Toen voelde hij zich heel wat en begon hij mij uit te testen. Nu na 3 maanden heb ik het idee dat we een beetje in stabiel vaarwater terecht zijn gekomen en we weten wat we aan elkaar hebben.

Gewoon lekker doorgaan met wat je doet en vooral vanaf het begin af aan consequent zijn. Jouw stal, jouw regels. Ze moet leren hoe het er bij jou aan toe gaat.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:42

Zoals Cassidy zegt, grondwerk.
Ik heb het zelf ook met mijn pony gehad, en ik merk zelfs nu, als ze vervelend is: grondwerk. Jou laten merken dat jij de leider bent, ik doe dat door middel van de 7 games van Parelli, vind dat zelf een erg fijne methode.

Op het NHforum vind je onder Parelli Level 1 een uitleg van de 7 games, maar je mag ook altijd PB'en :)

Overigens merk ik nu pas, na 2,5 jaar, dat ik wat meer een band met mijn pony (welsh cob) krijg. Het verschilt heel erg per paard, maar ze moeten absoluut niet over je heen lopen. Dat is een kwestie van leiderschap. Maar leiderschap en een band is heel wat anders.

Niet in de wei gaan poetsen, maar wel op de poetsplek blijven. Anders geef je je paard gelijk!
Laatst bijgewerkt door _Maart_ op 06-10-13 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:42

ja denk dat je gewoon stug moet doorzetten, anders komt ze er mooi mee weg. Nu is het moment om consequent te zijn want als je haar nu haar zin geeft door te stoppen met poetsen zal ze dit blijven doen. Denk dat ze beetje aan het uittesten is. Dat wennen duurt denk ik niet zo lang hoor.... het wennen aan nieuwe kudde duurt wel lang heb ik ooit gelezen maar volgens mij staat ze alleen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:44

Lekker aan het werk ermee, en ook lekker gaan lessen zodat je wat begeleiding hebt. Vooral niet alleen maar in de wei gaan lopen, dan komt 'ie er nooit achter wat de bedoeling eigenlijk is.

Musique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:31

Het beste wat je kan doen is aan de slag gaan! Zoals al werd gezegd kan je met grondwerk starten, daar leert het paard veel van :j Als dat goed gaat zou ik pas beginnen met rijden. Zeker niet 2 weken in de wei laten staan, want daar wordt jullie band niet beter van :n Als je veranderd bent van stal kan ik het wel begrijpen dat ze een beetje druk is, het is natuurlijk allemaal nieuw. Het is ook aan jou om haar dan gerust te stellen. Succes!

Sannee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:30

Toen ik mijn pony kreeg ben ik heel vaak met hem gaan wandelen, na een paar weken begonnen met lesjes nemen en dat ging eigenlijk super goed. Vooral veel bezig zijn met elkaar lijkt mij het beste.