Blessure maar toch bezig houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Blessure maar toch bezig houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 23:14

Mijn paard staat nu 3 a 4 maanden op rust vanwege een bandenblessure.
Ze staat overdag op een stukje paddock (20x20) met onbeperkt hooi.
S'nachts staat ze op stal met ook voldoende hooi.

Voor haar blessure reden we zo'n 5x in de week. Zowel in het bos als dressuurmatig buiten.

Ik merk nu dat ze zich gaat vervelen. Ze word drammerig met naar de wei en stal toe gaan.
Als er paarden langs haar paddock komen vliegt ze die aan. Ze is erg rillerig en niet meer het paard wat ik ken. Ze was altijd zo lekker relaxt en vol vertrouwen.

Nu vraag ik me af hoe ik haar toch bezig kan houden.
Zat zelf al te denken om 10 min in de bak te wandelen maar in plaats van aan het halster een hoofdstel aan te doen en lange lijnen er aan dat ik er eens achter loop in plaats van voor. Dat ze misschien toch het idee krijgt aan het werk te zijn.

Hebben jullie nog ideeen wat ik met haar kan doen wat niet belastend is?

Ben ook al begonnen met wat vrijheidsdressuur. Volgen, achterwaarts, halt houden en voetjes geven kent ze inmiddels. Wilde toen het flemen leren. Maar die snapt ze niet ze is niet heel erg gericht op snoepjes.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:53

Kan me voorstellen dat het oersaai voor je paardje is na al die tijd bijna niks kunnen doen. Dat is geen commentaar naar jou toe, want je hebt juist de instelling iets voor haar te willen doen. :j
Het is inderdaad een optie om haar aan de lange lijnen te zetten, echter als ze ineens de kolder krijgt en alsnog aan het rennen slaat, dan heb je niets meer te vertellen. Dat heb je natuurlijk ook niet heel erg als je ernaast loopt, maar toch iets meer. Stilstand is sowieso achteruitgang, dus bewegen zal ze wel moeten kunnen. Je zou in de paddock (die van 20x20) aan de lange lijnen kunnen gaan lopen om te beginnen en dan uitbouwen naar de normale bak. Op den duur zal ze waarschijnlijk ook deze opdracht saai gaan vinden. Het is de kunst om er zoveel mogelijk variatie in te brengen, dus elke keer wat anders doen. Je zou het lange lijnen lopen ook kunnen doen met balkjes op de grond waar ze tussendoor moet lopen of een enkele keer overheen moet stappen.
Is het daarnaast niet mogelijk om een heel rustig (bijvoorbeeld op leeftijd) paardje bij haar te zetten? Zo eentje die niet meer zo nodig hoeft te rennen. Ze lijkt in de paddock een maatje te missen om mee te socializen, iets wat ze niet kan met de andere paarden kan doen door het hek/draad ertussen. Dit kan enorme frustratie teweeg brengen, met alle nare trekjes tot gevolg. Is een soort paddock paradise niet een optie? Zo eentje waarbij rennen niet tot de mogelijkheden behoort, omdat de paden daarvoor tekort zijn? Dit zou je eventueel zelf kunnen maken, mits dat mag van de staleigenaar. Het hooi sowieso niet op één plek geven, maar verspreid over de paddock. Dan heeft ze toch het idee dat ze wat moet scharrelen voor haar eten. ;)

FriesWytske

Re: Blessure maar toch bezig houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:56

Ik zou toch het advies van je dierenarts opvolgen en je paard op rust te laten. Want hoe meer je nu doet, hoe langer het kan gaan duren, voordat de blessure over is.

Aukjeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:04

Je zou haar lange borstelbeurten kunnen geven.. in ieder geval veel met haar bezig zodat ze zich niet 'kan' vervelen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 12:05

Dankjewel voor de reacties en het mee denken.

Ze staat nu in een paddock tussen twee paddocks in waar ook paarden in staan.
Ze stond eerst met 3 shetjes samen. Dat is een hele tijd goed gegaan. Tot ze begon met de shetjes weg houden bij het draad waar de andere paarden in stonden. Liep ze als nog te rennen.
Vandaar dat ze nu dus apart staat.

Ik ben wel elke dag al met haar bezig door middel van poetsen en kroelen.

Ik denk dat 10 min aan de hand of er achter lopen niet heel schadelijk is voor haar.

Ik weet bijvoorbeeld dat voor honden van die denkspelletjes op de markt zijn. Zou er zoiets ook voor paarden zijn. Dat je ze toch bezig kan houden maar niet belast?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:08

Misschien vrijheidsdressuur aanleren zoals bijvoorbeeld kusje, flemen, ja/nee knikken/schudden etc? dan is ze niet echt met haar benen bezig

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 12:21

Ja met vrijheidsdressuur was ik ook begonnen.
Voetjes geven kan ze inmiddels en de standaard dingen. Halt houden, volgen en achterwaarts.
heb geprobeerd haar te laten flemen. Maar die snapt ze niet.
Denk dat ik maar wat sites ga bekijken om wat meer ideeen op te doen hoe ik het flemen schudden enz kan aanleren. Vind dat namelijk wel een mooie manier. Niks met der benen maar toch bezig.

Mocht je nog goede sites weten. Graag.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:22

felicity schreef:
Ja met vrijheidsdressuur was ik ook begonnen.
Voetjes geven kan ze inmiddels en de standaard dingen. Halt houden, volgen en achterwaarts.
heb geprobeerd haar te laten flemen. Maar die snapt ze niet.
Denk dat ik maar wat sites ga bekijken om wat meer ideeen op te doen hoe ik het flemen schudden enz kan aanleren. Vind dat namelijk wel een mooie manier. Niks met der benen maar toch bezig.

Mocht je nog goede sites weten. Graag.

nalanta is een goede, haal ik mijn uitleg ook vandaan :)

edit; http://www.nalanta.nl/
http://theyaremypassion.jimdo.com/vrijh ... uitsteken/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:31

felicity schreef:
Ik denk dat 10 min aan de hand of er achter lopen niet heel schadelijk is voor haar.

Bel voor de zekerheid even met je veearts, voor je wat gaat doen. De stapbelasting van de voet is namelijk vrij hoog voor bepaalde bandjes, en op de paddock zal 'ie ook niet alleen maar stilstaan.

Verder dingen om 'm bezig te houden:
* zo'n plastig melkkan van 1,5 liter aan het handvat aan een strotouwtje hangen, muesli in de kan, en het 'm zelf uit laten zoeken hoe 'ie dat eruit krijgt. Kan ook aan een colafles, touwtje onder die 'ring' onder de dop doen.
* takken in de paddock om op te kauwen en wat mee te slepen
* hooi in een hooikussen aanbieden met fijne maas.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:41

Of zo'n voerbal kopen en daar wat low-energie brok in doen, laat hem maar uitvinden hoe het eruit moet komen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:50

Hoe lang moet je paard nog met beperkte beweging worden gehouden?
TS, is er met de DA te overleggen over stapwerk, lange lijnen, 24/7 buiten, etc.?
Er zal toch iets van opbouw moeten plaatsvinden?!

Ik ben geen DA, maar ik snap het advies om paarden maandenlang 'op te sluiten' in veel gevallen niet.
Ik snap wel dat ze de banden tijd willen geven om te genezen, maar tegelijkertijd verzwakken alle spieren van zo'n dier; wat de kans op vervolgblessures weer verhoogd (in mijn optiek). Daarbij opgeteld de mentale belasting vraag ik mij af of soms het middel niet erger is dan de kwaal.

Verow19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:49

Boxrust zie ik zelf ook niks in.. Moest met mijn paard ook (herstellende van een peesblessure). Mocht wel stappen maar verder niets.. Paard ging zich vervelend gedragen etc, en toen het land seizoen begon was het helemaal feest.. Stal afbreken, rondjes draaien, steigeren.. Zat een paar keer vast met zn been in zn voerbak!
Paard gaat dan ook echt niet herstellen, en al die tijd verdoven lijkt me nou ook niet bepaald goed.
Dus heb hem toch maar t land opgegooid (op een kleiner stukje, samen met een oudje). Hij ging even goed uit zijn stekker, maar heeft daarna alleen maar lekker staan grazen.
We zijn nu weer een paar maanden verder en 2 weken geleden is hij weer op de scan geweest, en er zit super verbetering in. Mogen draven weer op gaan bouwen met 5 min per maand, 3 maanden, en dan weer op controle.
Paard wordt er ook echt niet vrolijk van in zn hoofd van Boxrust en niets doen, en een paard wat niet lekker in zn vel zit zal ook niet heel snel herstellen.. Wil nu ook gaan proberen wat aan de lange lijnen te doen, aangezien ik er zelf nog niet op ga (ben zwanger, moet nog 2 maandjes).

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 17:27

Mijn paard hoeft gelukkig geen complete boxrust.
Mag ook voorzichtig wat doen. Wat stappen kon geen kwaad aan de hand.
En daarbij mag ze toch lekker naar buiten.

Ik ga morgen toch even de kliniek bellen. Wat verstaan hun onder stappen en hoe lang? En mag ik wel bijvoorbeeld aan de hand met der werken gewoon puur in stap.

Wilgentakken vind ik ook een erg goed idee om in de paddock te leggen. Maar waar haal ik die van?

Ben erg blij met alle tips die ik van jullie krijg.